Cvičení se zaměřením na pozornost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Advertisements

Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Pozornost, vědomí Škola:
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
P OZORNOST. C O JE POZORNOST ? = psychický stav člověka, projevující se zaměřeností a soustředěností vědomí Zaměřenost: člověk si vybírá některé podněty.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Nervová soustava.
Vědomí – teorie vědomí Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování Sternberg, kap. 3 Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie, Praha:
FYZIOLOGIE NERVOVÉ SOUSTAVY
Centrální nervová soustava- mozek
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Technická, taktická a psychologická příprava
EEG rytmy úvod elektrická aktivita mozku vykazuje rytmickou aktivitu o různé frekvenci, sahající od Hz (delta vlny), přes pásmo vln theta (4-7.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Kognitivní rehabilitace
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
VY_32_INOVACE_TMM23960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Mozkový kmen – truncus encephali
Racionalizace informačních interakcí v maloobchodní činnosti.
1 Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_11 Tematická.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Vůle.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vyšší nervová činnost.
Anatomie pro psychiatrii
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Koma – MetabolicKÉ poruchy vědomí
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na paměť
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSB_ 393 NEUROP - 2 Podzim 2009 Mgr. L. Drhlíková PhDr. P. Humpolíček, Ph.D.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Mozkový kmen stavba a funkce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Pozornost a vědomí.
Psychické procesy - vnímání
Pozornost, diagnostika pozornosti
Komunikace učitele se žáky
Metodicko – organizační normy
Kognitivní rehabilitace
Sociální psychologie – CŽV 2012
Mozkový kmen stavba a funkce Projekt OBZORY
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Cvičení se zaměřením na pozornost

Pojem pozornost Preiss (2006) - schopnost uvědomovat si vnitřní a vnější podněty, která je základnou všech psychických funkcí. Lezak (2004) - pozornost patří mezi tzv. proměnné duševní činnosti (mental activity variables). Zahrnuje mezi ně úroveň vědomí, funkce pozornosti a stupeň aktivity. Lurija (1982) - vyčlenění důležitých elementů pro psychickou činnost, proces, který kontroluje přesný a organizovaný průběh psychické činnosti. problematikou pozornosti a jejího zkoumání se zabývala brněnská psychologická škola V. Chmelaře a B. Chalupy. Chalupa (1970) chápe pozornost jako „dynamickou, regulační, kontrolní a koordinační funkci, charakterizovanou selektivitou, soustředěností a zaměřeností psychické činnosti člověka.“ Sternberg (2002) – jde o nástroj jehož prostřednictvím aktivně zpracováváme omezené množství informace z obrovské zásoby údajů v dlouhodobé paměti, jakož i informací dopadajících na naše smyslové systémy, případně informací pocházejících z dalších kognitivních procesů. Autor dále uvádí 4 hlavní funkce pozornosti: dělení pozornosti, bdělost a detekce signálů, vyhledávání, výběrová pozornost

Teorie pozornosti Moruzzi, Magoun (1949) – 1 z významných aspektů pozornosti – bdělost – je spojována s funkcí retikulární formace RF je tvořena dvěmi subsystémy (Diamant a Vašina, 1998): Ascendentní (vzestupný) systém, který má dva úseky. ARAS – ascendentní retikulární aktivační systém, který sahá po talamus. ANDTAS – ascendentní nespecifický difúzní talamický aktivační systém, který sahá od talamu po mozkovou kůru. Oba systémy mají propojení jak retikulo-kortikální tak kortiko-retikulární. Jejich činnost zabezpečuje přechod ze spánku do bdělého stavu (arousal reaction, arousal pattern). Oba systémy působí buď inhibičně nebo facilitačně. Descendentní (sestupný) systém. Oblasti mozku, které se dle Preisse (2006) účastní funkce zaměřené pozornosti: spodní parietální lalok, přední temporální gyrus a část corpus striatum, při schopnosti přesunout pozornost z jednoho podnětu na druhý pak dorzolaterální prefrontální kortex a přední cingulární gyrus, schopnosti udržet zaměřenou pozornost po určitou dobu se účastní retikulární formace a střední části thalamických struktrur řada autorů se však přiklání spíše k názoru, že pozornost není vlastností jediné oblasti mozku, ale není také souhrnnou funkcí jako celku (Kulišťák, 2003) pozornost dle autora spojována s těmito oblastmi: přední gyrus cinguli, dorzolaterální prefrontální kůra, přední mediální a prafascikulární jádra talamu, retikulární formace středního mozku a colliculus superior, autor uvádí ale i příklady studií, které tyto funkce lokalizují především do čelních a temenních laloků Teorie filtru (př. Broadbent, 1958)

Cvičení pozornosti v programu NEUROP-2 ABT - pozornost, zátěž, pracovní tempo BILAT - rozdělená pozornost FLASH - rozsah pozornosti KIQ - selektivní pozornost, pracovní tempo NUQ - selektivní pozronost, pracovní tempo ORION - selektivní pozornost PUMEM - bezprostřední rozsah pozornosti QUICK - pozornost a interference (Stroopův test) REFIND - selektivní pozornost, pracovní tempo, výdrž při zátěži, učení (Číselný čtverec, TMT) SATT 66 - selektivní pozornost, pracovní tempo, výdrž při zátěži (Číselný čtverec) SPEED - rychlost reakcí, selektivní pozornost, pracovní tempo SPUR - trénink zraku, pozornost, pracovní tempo, výdrž VIGIL - vigilance, udržování hladiny pozornosti při zřídkavých událostech v monotónních podmínkách WOTAB - cvičení pozornosti, verbální úlohy pro selektivní pozornost