Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Řeč, jazyk, mluva.
Hra a její atributy doc. PhDr. D. Tomajko, CSc..
Vývoj uchopování a manipulace
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Příprava družinových schůzek RK Bajkonur Domácí příprava (nebo ve škole, v buse, atd.....) Kvalita schůzky přímo závisí na tom, jak je připravená.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Hra hračky.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
SEMINÁŘ č.5 PREZENTACE NA ZADANÉ TÉMA :
Rozdíly mezi osobnostmi
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
DĚTSKÁ HRA.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Hrové chování.
Přednáška č. 3 Předškolní období
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Hra a její atributy Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D. Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Vývojová psychologie Vývoj hry
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
PROGRAM ZAČÍT SPOLU  V programu Začít spolu je kladen důraz na vlastní volbu dítěte, na výchovu ke zvídavému zájmu o učení a k řešení problémů, na komunikaci.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
PEČEME KOLÁČE Z jakých surovin se peče koláč? 2.
Hračky Zbožíznalství 3. ročník Hračky - slouží ke hře dětí i dospělých - mají za úkol u dítěte: a) upoutat jeho pozornost b) zabavit jej c) rozvíjet.
CO POTŘEBUJE FOTBALISTA Bc. Tereza Michalcová. Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY 2. část Mgr. Irena Kudláčková.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Hračky – pravidla ve třídě MŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociální práce s rodinou 4
Lyžařský svah - pohybovat se koordinovaně a jistě
Rozhledna Marta Strnadová.
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
Vývoj člověka Ontogeneze.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Socializace Kejřová.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
Hra na myčku Vnímání, fyzický rozvoj a pohybová koordinace, komunikace s dětmi, spolupráce při činnostech.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Osobnosti zážitkové pedagogiky
Jak se upravit do divadla
Vývoj dětské hry.
Transkript prezentace:

Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a předmětů. Paralelní hra (souběžná) – od 2 let, jednoduchá manipulace, zvídavé odhalování vlastností hračky či věci, napodobivý charakter (hraji si tak jako druhé dítě, časté tahanice o jednu věc) Společná hra (asociativní) – od 3 roku Kooperativní hra – od 4 roku, diferenciace ženské a mužské role Od cca vstupu do školy – pravidla her nabývají větší složitosti a také přísnosti

Langmeier: Funkční či činnostní hry Konstrukční hry Realistické hry Iluzivní hry Úkolové (rolové) hry Caillois: Hry soupeřivé – sport, zápasení, utkání Hry o štěstí – rozpočítadla, člověče nezlob se, karetní hry Hry mimetické (nápodobivé) – rolové, hry s panenkou, dramatizace Hry vertigonální (=ze závratě) – houpání a kolotoč, tanec, horolezectví Paidia (jednoduché, dětské hry) Ludus (složité hry)

I. Hry individuální:  hry manipulační (kostky, kbelíček)  hry destruktivní (rozebírání věcí)  hry konstruktivní (vystřihování, modelování)  hry úlohové (na maminku, na listonoše) II. Hry skupinové:  bez skutečné spolupráce (kdo rychleji oběhne dům?)  se stejnými úlohami (na schovávanou)  s různými úlohami (na vojáky)

Vývojový pohled – cca do 9 měsíců pouze jeden předmět, až poté dva a jejich vzájemná interakce. Makarenkova klasifikace hraček:  hmota (plastelina, písek, papír, drát)  hračky polohotové (stavebnice, omalovánky, vystřihovánky  hračky hotové (panenky, vozíčky, autíčka atd.)

Hra napomáhá rozumnému a účelnému životu (ač sama o sobě může být nerozumná), vede k osvojení dovedností potřebných pro život, k zotavení a uvolnění i k překonání sociálních nároků. Komenský. Teorie didaktických her. Hra má smysl sama o sobě, je jednou ze základních potřeb člověka ve všech společenstvech a kuturách, nepotřebuje být obhajován jinými důvody. Hra souvisí se svobodou člověka a s jeho tvůrčí, fantazijní a uměleckou schopností. Huizing – homo ludens (stvořil kulturu) ne homo faber

J. A. Komenský: Hra je přirozená lidská potřeba. A. Lazarus: Hra je prostředník k přirozenému odpočinku. H. Spencer: Hra slouží k odčerpání přebytečné energie. G. S. Hall: Hra jako rekapitulace fylogenetických období v ontogenetickém vývoji. K. Gross: Hra má funkci přípravy a přípravného učení na „opravdový“ život. Psychoanalytikové: Hra přináší slast č funkční libost. M. H. Erickson: Hra jako řešení problémů a krizí. Hlavní znaky hry – svobodná vůle, odpoutání se od běžných způsobů zacházení s předměty a myšlenkami.

Heinz Heckhausen – hra u dětí má 5 znaků: Hra není vázána účelem. Hra plní funkci v aktivačním okruhu. Při hře se jedinec vyrovnává s aktuálním světem. Ve hře je bezprostřední cílová perspektiva. Hra má charakter kvazireality.

Pozorování dětské hry Pozorujte spontánní hru skupinky 3-5 dětí ve věku 4-14 let. Popište probíhající interakce. Popište z vývojového hlediska. Vysvětlete chování vhodnou teorií hry. Nepovinná část úkolu Stručná anketka mezi dětmi jaké mají oblíbené hračky a proč? Rozdíly od vzpomínek na vlastní dětství.