Hydroxidy a jejich chemické vlastnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ch_001_Kyselina chlorovodíková
Advertisements

Příprava, vlastnosti, užití
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hygiena
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Kyselost, zásaditost, pH
Příprava, vlastnosti, užití
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Uhličitan vápenatý.
Amoniak.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Chemické značky a vzorce II
Jak vznikají soli.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_94_Kožní soustava AUTOR: NADĚŽDA ČMELOVÁ ROČNÍK, DATUM: 8.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Ch_005_Hydroxid vápenatý
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_109_Uhlovodíky a jejich základní rozdělení AUTOR: Igor Dubovan.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_116_Fenoly AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Neutralizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_112_Alkyny AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Sekty Novák.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Halogenidy a jejich chemické vlastnosti
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
 Sulfidy jsou dvouprvkové sloučeniny síry s jiným prvkem, nejčastěji kovem (nebo polokovem).  Atom síry má v sulfidech vždy oxidační číslo  -II MS.
 Podíl objemu a termodynamické teploty plynu je při stálém tlaku konstantní. ? Jaké je znění Gay – Lussacova zákona ?  Objem určitého množství plynu.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Zákony plynů (Boyleův – Mariottův)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Soli a jejich chemické vlastnosti
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Kyseliny a jejich chemické vlastnosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Zákony plynů (Charlesův)
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
METODY ODDĚLOVÁNÍ SMĚSÍ
Vznik chemické vazby.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola Netvořice
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
METODICKÝ POPIS Prezentace slouží k výkladu nové látky. Posun se provádí kliknutím. Opakování kliknutím na šipku, resp. lva.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Státní symboly státní znak velký a malý státní vlajka státní hymna
F-Pn-P068-Mikroskop PAPRSKOVÁ OPTIKA 9. MIKROSKOP.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Název školy: Základní škola T. G
Transkript prezentace:

Hydroxidy a jejich chemické vlastnosti

M(OH)- Definujte, co jsou to hydroxidy: Hydroxidy jsou tříprvkové sloučeniny, které ve své struktuře obsahují tzv. hydroxidovou skupinu OH.- ? Jaký je obecný vzorec hydroxidu ? M(OH)- Vysvětlete, co představují jednotlivé symboly v obecném vzorci: Symbol M představuje atom kovu, podle kterého je hydroxid pojmenován. Symbol (OH)- představuje hydroxidovou skupinu.

Vyjádřete chemickou rovnicí ionizaci (štěpení) molekuly hydroxidu sodného ve vodě: NaOH  Na+ + OH- ? Čím je způsoben žíravý účinek hydroxidů ? Žíravý účinek hydroxidů je způsoben hydroxidovými anionty OH.- ? V čem se od sebe liší zranění způsobená poleptáním kyselinou a poleptáním hydroxidem ? Zatímco při poleptání kyselinou se na kůži vytvoří strup, který částečně brání dalšímu prostupování kyseliny dovnitř tkáně, hydroxidy svými leptavými účinky naopak prostupují hluboko dovnitř tkáně a způsobují těžké rány, které se špatně hojí.

? Jak lze v laboratoři jednoduše připravit hydroxidy ? Nejběžnějším způsobem přípravy hydroxidů je reakce příslušného kovu nebo hydroxidotvorného oxidu s vodou: 2 Li + 2 H2O  Li OH + H2 Li2O + H2O  2 Li OH ? Uveďte bezpečnostní opatření, které je nutno dodržovat při práci s hydroxidy ? Hydroxidy se nesmí brát do rukou – při styku s pokožkou způsobují popáleniny. Při manipulaci s roztoky hydroxidů používáme gumové rukavice , ochranné brýle nebo obličejový štít.

Popište postup první pomoci při poleptání hydroxidem: Odstranit kontaminované součásti oděvu z těla. Zasažené místo omývat velkým množstvím vody. V případě přetrvávajících potížích vyhledat lékařskou pomoc. Obr. 1: ruka poleptaná hydroxidem

Citace: Obr. 1: Sodium hydroxide burn.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. Creative Commons. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-12-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sodium_hydroxide_burn.png Hydroxid. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. Creative Commons. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-12-16]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hydroxid