Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? 19.3.2014 Havlíčkův Brod Vít Richter Národní knihovna ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2014
Advertisements

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015
Vliv nových informačních technologií na činnost veřejných knihoven Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 Středočeský kraj Národní.
Příprava Centrálního portálu českých knihoven CPK Havlíčkův Brod Vít Richter Národní knihovna ČR
ROZVOJ INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ V KROMĚŘÍŽI Zřízení PIAP v centru města a místních částech Postoupky, Bílany a Těšnovice.
Oborová brána TECH, tech.jib.cztech.jib.cz specifika, silné a slabé stránky oborové brány: velké množství zapojených zdrojů – knihoven i databází s přístupem.
Výsledky Analýzy mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Zlata Houšková Pardubice listopad 2005.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK Vít Richter Národní knihovna ČR.
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Aneb důvod, proč chodit do Městské knihovny v Praze !
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Eva Filípková Informační zdroje = zdroje, který přináší uživatelům informace, = zdroje, který přináší uživatelům informace, poznatky.
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? Zlín Vít Richter Národní knihovna ČR.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
1 Priority budoucího vývoje knihoven - jak je financovat? Vít Richter Knihovny a strukturální fondy EU II Vsetín 24. dubna 2007 Vít Richter Národní knihovna.
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Praha Vít Richter Národní knihovna ČR.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Budoucnost profesí Budoucnost profesí – pohled za obzor Ing. Jiří Braňka Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
110 let služby české historické obci Projekt Bibliografie dějin Českých zemí Věra Hanelová INFORUM ročník mezinárodní konference o profesionálních.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004 – 2010 Usnesení vlády č. 679 ze Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS – Hradec Králové.
1 Aplikace folksonomií v uživatelském rozhraní Jednotné informační brány Lenka Němečková Eliška Pavlásková
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Komunitní a otevřená škola
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
Granty Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci.
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Plzeň
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? České Budějovice Vít Richter Národní knihovna ČR.
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? 2015 Vít Richter.
Centrum celoživotního učení Projekt Knihovny Kroměřížska.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Knihovna UTB ve Zlíně a její (nejen) elektronické služby PhDr
SLUŽBY KRAJSKÉ VĚDECKÉ KNIHOVNY V LIBERCI z hlediska technického vybavení Dana Petrýdesová.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Sdílená katalogizace z pohledu manažera
Integrovaný regionální operační program
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty MVZ221
Transkript prezentace:

Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? Havlíčkův Brod Vít Richter Národní knihovna ČR

Hlavní témata  Vliv ICT na činnost knihoven  Budou lidé číst? Co budu číst?  Knižní trh  Budou lidé chodit do knihoven?  Priority pro budoucí rozvoj  Pracovníci knihoven a jejich kompetence

Dva scénáře budoucího rozvoje knihoven  Knihovny si i v budoucnu zachovají své významné místo v oblasti vzdělávání, uchování a zpřístupnění informací i pro volnočasové aktivity  Knihovny se stanou zbytečnou institucí, zaniknou jako telefonní budky nebo budou pouhou raritou

Který scénář je správný? Který je pravděpodobnější? Jaké budou knihovny za 30 let? Jaké budou knihovny v roce 2044?

Vývoj knihoven v příštích 30 letech? ?

Rozvoj médií a ICT 1984

Dynamický rozvoj knihoven v posledních 30 letech

Dostupnost internetu kdykoliv a kdekoliv Prodej a využívání eknih Masová digitalizace knihovních fondů Autorský zákon ROK 2020: zdigitalizováno 80 – 100 mil. stran

Co bude v roce 2044? Všichni připojení 24 hodin denně Vše co bylo vytištěno, bude v digitální podobě Změna způsobu vyhledávání a využívání informací Knihovny mají poprvé v historii konkurenci ve svých hlavních funkcích

Historická změna  ICT mění se životní styl lidí  Mění se postavení knihy a knihoven v komunikaci  Knihovny se poprvé v dějinách dostávají do konkurence ve svých hlavních funkcích:  Shromažďovat  Uchovávat  Zpřístupňovat autorská díla  Knihy budou dále vyráběny, prodávány, čteny… 10

Co přinese digitalizace tištěné produkce?  Zlepšení přístupu k textům  Okamžitý přístup k milionům knih nezávisle na tom, kde jsou uloženy  Prohledávání plných textů  Objevování a zpřístupnění zapomenutých autorů  Nastane odklon od čtení tištěných textů?  Knihy – encyklopedie, slovníky, beletrie, různé obory  Noviny, časopisy  Zvýšení prodeje a zisku z e-books  Pokles prodeje a snížení zisku u tištěné produkce?  Zvýšení příjmů držitelů práv

Vliv digitalizace na knihovny  Jaká bude úloha knihoven?  Pokles zájmu o půjčování tištěné produkce?  Budou moci knihovny půjčovat eknihy?  Jak budou využívány výsledky masové digitalizace?  Jaké služby budou knihovny poskytovat? Knihovny musí poskytovat služby, které lidé potřebují a vyžadují

Budou lidé číst? Budou číst více nebo méně? Budou číst knihy? Budou číst více pknihy nebo eknihy?

Pkniha nebo Ekniha - jaká je budoucnost?  33 osobností: prozaici, básnici, překladatelé, nakladatelé, knihkupci, knihovníci, editoři…  Obavy nad osudem Pknihy – něco se děje  Většinový názor: Pkniha a Ekniha budou existovat vedle sebe  Kdy a v jakých proporcích?

15

Kolik minut denně věnujete mediálním aktivitám?

18 42% - průměr EU Zdroj: Keys Figures on Cultural Participation in EU, % - ČR Češi patří k silným čtenářským národům

Mezinárodní průzkum PIAAC ( )  Zkoumá dovednosti nezbytné pro vzdělání a práci:  Čtenářskou gramotnost  Numerickou gramotnost  Dovednost řešit problémy v prostředí ICT  Čtenářská gramotnost Čechů se za 15 let nezlepšila ani nezhoršila  Mírně se zhoršuje čtenářská gramotnost mladých  Čtenářská gramotnost souvisí se subjektivním hodnocením vlastního zdraví, důvěry v ostatní, s dobrovolnictvím a s možností ovlivnit politiku  Nejvyšších dovedností dosahují lidé ve věku let  Funkční gramotnost klesá pomaleji, pokud se člověk vzdělává

Knižní trh  Český trh: podíl prodeje eknih 1,5 %  Nelegální stahování  Pokles prodeje pknih?  USA, Velká Británie cca 15 % prodeje eknih  Pokles prodeje pknih 5-9 % RokProdané eknihy Prodeje e-knih v Česku RokOdhad počtu Počet dostupných elektronických titulů

Budou Češi eknihy číst jako Američané?  V České republice se proti chřipce očkuje asi 5 % lidí  V Německu, Velké Británii, Francii či Španělsku to je přes 20 %  V USA se proti chřipce očkuje 46 % lidí

Budou lidé chodit do knihoven?

23

V budoucnu bude lépe?

Jaké budou knihovny za 30 let?

8 směrů pro rozvoj knihoven Diverzifikace funkcí Klasická knihovna Knihovna jako místo Rovnost šancí Vzdělávání, čtenářská gramotnost Pracovníci knihoven Efektivita výkon Digitální knihovna

Knihovny v papírovém a digitálním světě 33 Papírový svět: knihy, časopisy, noviny… Digital born Masová digitalizace Služby knihoven

Digitální knihovny a repozitáře Licencované elektronické informační zdroje Souborné katalogy Katalogy jednotlivých knihoven Bibliografické databáze Knihovny nabízí velké množství zdrojů

Centrální portál knihoven

Priority knihoven v příštích 30 letech Digitalizace Vývoj služeb v digitální prostředí Integrace tradičních a digitálních služeb = CPK Dlouhodobé uchování digitálních dokumentů Knihovník jako navigátor a poradce Knihovna jako informační, kulturní, vzdělávací, komunitní centrum Podpora čtenářské, informační, digitální gramotnosti Specializované služby pro skupiny ohrožené vyloučením Rozšíření a zkvalitnění prostor, vybavení ICT

Pracovníci knihoven

Složení pracovníků veřejných knihoven podle pohlaví

Věkové složení pracovníků veřejných knihoven

Vzdělání pracovníků veřejných knihoven

Požadavky na nové a inovované kompetence  Nové kompetence pro akvizici digitálních dokumentů a zahraniční literatury  Pokles objemu prací v oblasti katalogizace tištěných dokumentů – přebírání záznamů, zpracované fondy  Vyhledávání a zpracování digitálních zdrojů  Digitalizace, správa digitálních knihoven, dlouhodobé uchování digitálních dokumentů  Zvyšování a trvalá inovace kompetencí ve službách – zvládnutí různých rešeršních strategií, vyhledávání ve specializovaných databázích, referenční služby, jazykové znalosti, zvládnutí nových nástrojů a aplikací, mobilní aplikace, práce s různými koncovými zařízeními – tiskárny, skenery, PC, tablety apod.  Lektorské dovednosti – informační, mediální, digitální gramotnost, besedy  Organizace vzdělávacích a kulturních akcí  Profesionalizace práce s různými skupinami uživatelů – děti, mládež, senioři, rodiny, matky s dětmi, nezaměstnaní, zdravotně znevýhodnění apod.

Požadavky na nové a inovované kompetence  Nové kompetence pro akvizici digitálních dokumentů a zahraniční literatury  Pokles objemu prací v oblasti katalogizace tištěných dokumentů – přebírání záznamů, zpracované fondy  Vyhledávání a zpracování digitálních zdrojů  Digitalizace, správa digitálních knihoven, dlouhodobé uchování digitálních dokumentů  Zvyšování a trvalá inovace kompetencí ve službách – zvládnutí různých rešeršních strategií, vyhledávání ve specializovaných databázích, referenční služby, jazykové znalosti, zvládnutí nových nástrojů a aplikací, mobilní aplikace, práce s různými koncovými zařízeními – tiskárny, skenery, PC, tablety apod.  Lektorské dovednosti – informační, mediální, digitální gramotnost, besedy  Organizace vzdělávacích a kulturních akcí  Profesionalizace práce s různými skupinami uživatelů – děti, mládež, senioři, rodiny, matky s dětmi, nezaměstnaní, zdravotně znevýhodnění apod.

Umíme to? Co Google nenajde? Ebay, Amazon: úvod do online eshopping Rešerše na internetu Video v síti – YouTube a Vimeo Vyhledávání fotografií a jejich sdílení přes Flicker Umíte organizovat a sdílet s wiki? E-výpůjčka – ze sítě do mého mobilu (Vážné) hry Ověřování termínů a jejich třídění Jak poprvé zveřejnit text vlastní e-knihy IPad v zaměstnání Jistota je jistota: základní ochrana mého počítače Využívání podcastů Online komunikace s veřejnou správou Lépe organizovat s mentálními mapami Výměna dat na internetu prostřednictvím Droboxu Kreativní psaní pro bloggery Hudební produkce pomocí iPadu Street art Podcasting – základy a tipy Digitální fotografie Digitální zpracování obrazů Jak si vytvořím svůj vlastní blog? Filmová produkce na iPadu a iPhonu

44 Do jaké míry určí ICT naší budoucnost?  Vliv technologií není přímočarý a jejich působení lze obtížně prognózovat  Móda nebo hluboká a zásadní změna?  Knihovny nejsou pouze technologií  Silné historické, kulturní, sociální, psychologické a filozofické vlivy  Rostou požadavky společnosti znalostí – vzdělávání jako celoživotní kontinuální proces  Autorská práva limitují přístup k digitálním dokumentům  Světy tištěných a digitálních médií nebudou nikdy totožné  Knihovny mají v informační společnosti rozvojový potenciál  …..ale musí se měnit  O knihovnách rozhodnou jejich uživatelé  Knihovny musí definovat svůj vztah k potřebám znalostní společnosti  Musí poskytovat služby, které lidé potřebují

Několik otázek pro budoucí vývoj  Autorská práva – dobrý nebo příznivý vliv?  Budou knihovny zajišťovat bezplatný přístup k autorsky chráněným dílům?  Knižní trh v ČR je velmi malý, neexistuje ekonomický model pro půjčování eknih  Nabídka eknih v ČR je zatím velmi omezená  Dokáží knihovny vytvořit zajímavou nabídku produktů a služeb v digitálním prostředí?  Budou existovat nějaká národní specifika v užívání eknih?  Bude se zhoršovat čtenářská gramotnost?  Pokud ano, přijme společnost nějaká opatření?  Mění se proporce v půjčování beletrie a naučné literatury? Jedná se o vliv využívání internetu?  Poklesne počet knihoven? Poklesne také počet pracovníků?  Zvládnou knihovny rozšíření svých funkcí jako informační, vzdělávací, kulturní a komunitní centra?  Budou se stavět a rekonstruovat knihovny?  Zvýší se, změní se kompetence pracovníků knihoven ve vztahu k rozvoji ICT?  Jakou roli v tom hraje věková a genderová skladba?

Dva scénáře budoucího rozvoje knihoven  Knihovny si i v budoucnu zachovají své významné místo v oblasti vzdělávání, uchování a zpřístupnění informací i pro volnočasové aktivity  Knihovny se stanou zbytečnou institucí, zaniknou jako telefonní budky nebo budou pouhou raritou

Děkuji za pozornost!

Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? Havlíčkův Brod Vít Richter Národní knihovna ČR