Tvar a rozměry Země.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
důsledky v krajinné sféře
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Geografie jako věda a její využití
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisné souřadnice - test
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
PLANETA ZEMĚ.
Určování zeměpisných souřadnic
Vědomostní soutěž ze zeměpisu
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
Planeta Země Tvar a velikost
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
Rovnoběžky.
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
NÁZEV PLANETA SE VYJADŘUJE TAKÉ POJMEM
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Rovnoběžky a poledníky VY_32_INOVACE_C13 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
1. TVAR A VELIKOST ZEMĚ VY_32_INOVACE_11_Z4
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Země a Měsíc Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země a Měsíce.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Otáčení Země kolem své osy
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Tvar a rozměry Země

Země má přibližně tvar koule – v minulosti různé názory (např Země má přibližně tvar koule – v minulosti různé názory (např. rovná placka, válec aj.) poloměr Země (vzdálenost povrch Země – střed Země) je 6 378 km glóbus – zmenšený model Země důkazy kulatosti: odplouvající (připlouvající) loď na moři částečné zatmění Měsíce – stín, který Země vrhá na Měsíc, se jeví jako kruh snímky Země z umělých družic (počasí, požáry, typy krajiny atd.; i špionážní) při cestování na S nebo J se mění výška hvězd (např. polárky) určování polohy na Zemi využíváme zeměpisných souřadnic, které vychází ze zeměpisné sítě každé místo na Zemi má své souřadnice zeměpisná síť – poledníky + rovnoběžky poledníky – spojují sev. a již. pól - číslo poledníku určuje zeměpisnou délku (směr S-J) rovnoběžky – kružnice kolmé na poledníky – číslo určuje zeměpisnou šířku (směr V-Z) poledníky i rovnoběžky nejsou vidět – jsou to jen myšlené čáry !!!

významné poledníky a rovnoběžky: nultý (hlavní poledník) - rozděluje zeměkouli na východní a západní polokouli - je označen 0° rovník - hlavní a nejdelší rovnoběžka (je označen 0°) obratník Raka – 23,5° s.š. obratník Kozoroha – 23,5° j.š. nultý poledník severní polární kruh – 66,5° s.š. v Londýně jižní polární kruh – 66,5° j.š. zeměpisná délka – východní (na východ od nultého poledníku) – značíme v.d. západní (na západ od nultého poledníku) – značíme z.d. zeměpisná šířka – severní (na sever od rovníku) – značíme s.š. jižní (na jih od rovníku) – značíme j.š. pozor ČJ AJ sever – S nord – N jih – J south - S

Tvar a rozměry Země Země má tvar koule vzdálenost z povrchu do středu je 6378 km glóbus - zmenšený model Země důkazy kulatosti: loď na moři při zatmění Měsíce vrhá Země kruhový stín snímky z vesmíru určování polohy pomocí poledníků a rovnoběžek, které jsou očíslovány poledníky udávají zeměpisnou délku (východní nebo západní) rovnoběžky udávají zeměpisnou šířku (severní nebo jižní) poledníky + rovnoběžky = zeměpisná síť nultý (hlavní) poledník, hlavní rovnoběžka, sev. a již. polární kruh, obratníky Raka a Kozoroha