IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 28 Anotace Prezentace, která se zabývá dělením celých čísel. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dělí celá čísla. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Dělení celých čísel. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 207 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Celá čísla Dělení celých čísel
Dělení celých čísel úvahou Znázornění na ose dělení: 6 : 2 +2 0 1 2 3 4 5 6 Obr. 1 © Václav Simandl
Dělení celých čísel úvahou Znázornění na ose dělení: -6 : 2 2 -6 -5 -4 -3 -2 -1 0 Obr. 2 © Václav Simandl
Tabulka dělení znamének + : = _ Obr. 3 © Václav Simandl
Dělení znamének Pokud dělíme dvě stejná znaménka výsledek je plus. Pokud dělíme dvě různá znaménka výsledek je mínus. + 5 : + 3 = + 15 - 5 : - 3 = + 15 + 5 : - 3 = - 15 - 5 : + 3 = - 15 (viz. Tabulka)
Vlastnosti násobení a dělení Mezi násobením a dělením celých čísel (znaménka) není rozdíl. Mínus před závorkou mění znaménka v závorce Pokud příklad má více závorek, tak postupujeme od nejvnitřnější.
Příklady Vypočítejte: 5 : (-5) 5 : (-5) = - 1 - 8 : (- 2) -8 : (- 2) = + 4 5 : (-1) : (–5) 5 : (-1) = - 5 - 5 : (-5) = + 1 - : - : - : + : - : + : - - : - = + : - = - : + = - : - = + : + = + : - = -
Čerpáno Obr. 1 - 3. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.