HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Testování statistických hypotéz
Úvod do metodologie vědy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Regresní analýza a korelační analýza
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
Lineární regresní model Statistická inference Tomáš Cahlík 4. týden.
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Koncipování empirického výzkumu
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Jak statistika dokazuje závislost
Základy pedagogické metodologie
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Pedagogická diagnostika
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Hypotézy ve výzkumu Kateřina Vlčková Přednášky: Základy pedagogické metodologie.
Testování hypotéz Otestujte,… Ověřte,… Prokažte,… že střední věk (tj.  ) …činí 40 let (= 40) …je alespoň 40 let (≥ 40)
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Základy pedagogické metodologie
Úvod do induktivní statistiky
Induktivní postupy ve výuce matematiky
příklad: hody hrací kostkou
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě otázky explicitně, nebo implicitně vyjádřené, hypotéza je vždy tvrzením, byť i podmíněně formulovaným.“ (Pelikán 1998 s. 44) ● Výzkumná hypotéza musí být empiricky zkoumatelná; nikoli však vědecká hypotéza (např. hypotézy o vzniku vesmíru se nedají prakticky empiricky zkoumat a přesto jsou vědecké) ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu. Ne naopak.

HYPOTÉZY ● „podle Poppera by vědec neměl dokazovat platnost hypotézy - teorie (to není dost dobře možné), ale usilovat pouze o její falsifikaci tj. hledání faktů o její neplatnosti. Hypotézu můžeme přijmout, pokud se jí nepodaří falsifikovat, ale nemůžeme jí považovat za jednou pro vždy dokázanou. poznámka: falzifikace v tomto případě neznamená padělání, ale hledání empirických faktů, které hovoří proti zkoumané hypotéze ● žádný vědecký důkaz nemůže hypotézu 100% dokázat! ● správná vědecká hypotéza musí být falzifikovatelná ● hypotézy jsou predikcemi (předpověďmi) o vztazích mezi proměnnými podle Chráska 2007 s. 17

HYPOTÉZY ● Hypotéza je vědecký předpoklad ● VÝZKUMNÝ PROBLÉM HYPOTÉZY ● „Hypotézy rozměňují na drobné výzkumný problém“ ● Příklad výzkumného problému: „Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků?“ ● Formulace hypotézy: „U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování.“ (podle Gavora 2006 s. 51)

HYPOTÉZY ● „Kvantitativní výzkum není nic jiného než testování hypotéz.“ (Disman 2002, s. 76) ● DEDUKCE (kvantitativní přístup) teorie → hypotézy → pozorování →přijaté/zamítnuté hypotézy ● INDUKCE (kvalitativní přístup) pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie podle Disman 2002

Hypotézy - schéma vývoje vědeckého poznání TEORIE

HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZA

HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZAVYVRÁCENÍ T.

HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZAVYVRÁCENÍ T. NOVÁ T.

FORMULACE HYPOTÉZ ● Základní vlastnost hypotézy: vyjadřuje vztahy mezi proměnnými. ● Příklad výroku, který nemá vlastnosti hypotézy: „Dobří učitelé využívají ve třídě humor“. (dobří učitelé - to není měřitelná proměnná) ● Výrok přeformulovaný do hypotézy: „Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepších učebních výsledků než učitelé, kteří nepoužívají humor.“ ● V hypotézách se mezi proměnnými vyjadřují vztahy (někdy také ve formě rozdílů či následků). (podle Gavora 2000 s. 52)

FORMULACE HYPOTÉZ ● “Hypotéza je formulována pokud možno stručně, jasně, nedvojznačně a neobsahuje v sobě dvě nebo více alternativ.“ (Pelikán 1998 s.44)

ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZ ● Hypotéza je tvrzení. Vyjadřuje se vždy oznamovací větou. Na konci výzkumu musíme toto tvrzení přijmout nebo zamítnout. ● Hypotéza vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. ● Hypotéza se musí dát testovat (empiricky zkoumat). Její proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat. (podle Gavora 2000 s. 53)

TYPICKÉ CHYBY PŘI TVORBĚ HYPOTÉZ ● Chyby vyplývající z nedodržení zlatého pravidla - hypotézy nevyjadřují vztah mezi proměnnými (popř. nevypovídají o rozdílech); Např.: „Chlapci mají většinou rádi fyziku.“; „Městské školy jsou dobře vybaveny výpočetní technikou.“ - hypotézy nemají formu oznamovací věty ● Formulace hypotézy je složitá a dlouhá ● Hypotéza obsahuje mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy Podle: Gavora 2000 s. 53 Chráska 2007 s. 19

VÍCE HYPOTÉZ ● V případě, že výzkumník cítí, že například nějaká závislá proměnná je ovlivněna několika intervenujícími proměnnými, je lépe hypotézu rozdělit na několik hypotéz dílčích. ● Můžeme tedy hypotézy rozdělit na hypotézy hlavní a dílčí ● grafické rozlišení úrovně hypotéz: např. HII, h2 (podle Pelikán 2004, s )

ETIKA PŘI TESTOVÁNÍ HYPOTÉZ Je neetické a nemoudré zamlčet hypotézy, které se nám nepodařilo potvrdit, nebo se ukázalo, že jejich testování je příliš složité.

hypotézy (věcné) a statistické hypotézy ● “Jestliže formulujeme hypotézy výzkumu, potom hovoříme vždy o věcných hypotézách, nikoli hypotézách statistických. Statistické hypotézy (nulová, alternativní) se zmiňují až v souvislosti s jejich statistickým ověřováním.“ (Chráska 2007 s. 19) ve statistických hypotézách se objevují proměnné v operacionalizovaném tvaru ● Hypotéza (věcná): Agresivita u dětí předškolního věku se vyskytuje častěji u dětí vyrůstajících v neúplných rodinách. ● Hypotéza statistická: Četnost projevů agresivity je vyšší u těch dětí předškolního věku, které vyrůstatjí v neúplné rodině. (podle Chráska s. 69)

statistické hypotézy ● “Statistickou hypotézu neověřujeme přímo, nýbrž vždy proti nějakému jinému tvrzrní, obyčejně proti tzv. nulové hypotéze. Nulová hypotéza je doměnka, která prostřednictvím statistických termínů tvrdí, že mezi proměnnými, které zkoumáme, není vztah.” (Chráska 2007 s. 69) ● „Pokud se při statistické analýze ukáže, že nulovou hypotézu je možno odmítnout, přijímáme tzv. alternativní hypotézu. Např.: hypotéza (věcná): Muži kouří víc než ženy. nulová hypotéza: H 0 Frekvence kouření je u mužů i žen stejně velká alternativní hypotéza: H A Frekvence kouření je u mužů a žen rozdílná

POUŽITÁ LITERATURA ● DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, s. ISBN: ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN ● HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, ISBN ● CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, ● PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, ISBN

DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně