HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Testování statistických hypotéz
Úvod do metodologie vědy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Regresní analýza a korelační analýza
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Právo jako filozofický pojem
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Inference jako statistický proces 1
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
Lineární regresní model Statistická inference Tomáš Cahlík 4. týden.
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Koncipování empirického výzkumu
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy - obsahové.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Pedagogická diagnostika
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Aplikovaná statistika 2.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Hypotézy ve výzkumu Kateřina Vlčková Přednášky: Základy pedagogické metodologie.
Testování hypotéz Otestujte,… Ověřte,… Prokažte,… že střední věk (tj.  ) …činí 40 let (= 40) …je alespoň 40 let (≥ 40)
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. Učebna IBA1, 17:00
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Základy pedagogické metodologie
Úvod do induktivní statistiky
příklad: hody hrací kostkou
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě otázky explicitně, nebo implicitně vyjádřené, hypotéza je vždy tvrzením, byť i podmíněně formulovaným.“ (Pelikán 1998 s. 44) Výzkumná hypotéza musí být empiricky zkoumatelná; nikoli však vědecká hypotéza (např. hypotézy o vzniku vesmíru se nedají prakticky empiricky zkoumat a přesto jsou vědecké) Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu. Ne naopak.

HYPOTÉZY „podle Poppera by vědec neměl dokazovat platnost hypotézy - teorie (to není dost dobře možné), ale usilovat pouze o její falsifikaci tj. hledání faktů o její neplatnosti. Hypotézu můžeme přijmout, pokud se jí nepodaří falsifikovat, ale nemůžeme jí považovat za jednou pro vždy dokázanou. poznámka: falzifikace v tomto případě neznamená padělání, ale hledání empirických faktů, které hovoří proti zkoumané hypotéze žádný vědecký důkaz nemůže hypotézu 100% dokázat! správná vědecká hypotéza musí být falzifikovatelná hypotézy jsou predikcemi (předpověďmi) o vztazích mezi proměnnými podle Chráska 2007 s. 17

HYPOTÉZY Hypotéza je vědecký předpoklad VÝZKUMNÝ PROBLÉM HYPOTÉZY „Hypotézy rozměňují na drobné výzkumný problém“ Příklad výzkumného problému: „Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků?“ Formulace hypotézy: „U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování.“ (podle Gavora 2006 s. 51)

HYPOTÉZY „Kvantitativní výzkum není nic jiného než testování hypotéz.“ (Disman 2002, s. 76) DEDUKCE (kvantitativní přístup) teorie → hypotézy → pozorování →přijaté/zamítnuté hypotézy INDUKCE (kvalitativní přístup) pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie podle Disman 2002

Hypotézy - schéma vývoje vědeckého poznání TEORIE

HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZA

TEORIE HYPOTÉZA VYVRÁCENÍ T. HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZA VYVRÁCENÍ T.

TEORIE HYPOTÉZA VYVRÁCENÍ T. NOVÁ T. HYPOTÉZY TEORIE HYPOTÉZA VYVRÁCENÍ T. NOVÁ T.

FORMULACE HYPOTÉZ “Hypotéza je formulována pokud možno stručně, jasně, nedvojznačně a neobsahuje v sobě dvě nebo více alternativ.“ (Pelikán 1998 s.44)

ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZ Hypotéza je tvrzení. Vyjadřuje se vždy oznamovací větou. Na konci výzkumu musíme toto tvrzení přijmout nebo zamítnout. Hypotéza vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. Hypotéza se musí dát testovat (empiricky zkoumat). Její proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat. (podle Gavora 2000 s. 53)

hypotézy (věcné) a statistické hypotézy “Jestliže formulujeme hypotézy výzkumu, potom hovoříme vždy o věcných hypotézách, nikoli hypotézách statistických. Statistické hypotézy (nulová, alternativní) se zmiňují až v souvislosti s jejich statistickým ověřováním.“ (Chráska 2007 s. 19) ve statistických hypotézách se objevují proměnné v operacionalizovaném tvaru Hypotéza (věcná): Agresivita u dětí předškolního věku se vyskytuje častěji u dětí vyrůstajících v neúplných rodinách. Hypotéza statistická: Četnost projevů agresivity je vyšší u těch dětí předškolního věku, které vyrůstatjí v neúplné rodině. (podle Chráska s. 69)

statistické hypotézy “Statistickou hypotézu neověřujeme přímo, nýbrž vždy proti nějakému jinému tvrzrní, obyčejně proti tzv. nulové hypotéze. Nulová hypotéza je doměnka, která prostřednictvím statistických termínů tvrdí, že mezi proměnnými, které zkoumáme, není vztah.” (Chráska 2007 s. 69) „Pokud se při statistické analýze ukáže, že nulovou hypotézu je možno odmítnout, přijímáme tzv. alternativní hypotézu. Např.: hypotéza (věcná): Muži kouří víc než ženy. nulová hypotéza: H0 Frekvence kouření je u mužů i žen stejně velká alternativní hypotéza: HA Frekvence kouření je u mužů a žen rozdílná

POUŽITÁ LITERATURA DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně