Kultura lidu popelnicových polí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
II. Pravěk 8. Doba bronzová.
Advertisements

Základní typy monarchií
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Mladší paleolit - pavlovien
Kultura doby bronzové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Příklady na využití. Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Náboženství - opakování
Počátky člověka v regionu jihovýchodní Moravy
Doba bronzová Petr Machala.
Symbolismus Název školy
Starší fáze doby bronzové
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Funkcionalistický Zlín
Písmo obrázkové Název školy
Typologie neolitické keramiky
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Doba bronzová (2500 – 750 př.n.l) Vypracovala: Katka Bobčíková.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Další typy eneolitických artefaktů
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Matyáš Bernard Braun Název školy
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Geomorfologické a geologické členění ČR
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Vývoj administrativního členění čr
Test číselné soustavy Název školy
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Objektová tvorba – pokrývka hlavy
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Neolit - úvod Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jednoduchá krása neolitických nástrojů
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Masky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Bronzové artefakty KLPP
Pravěké hradisko a dnešní krajina
Další nálezy na keltském sídlišti
Ukázky keltského kovářství
Konec pravěku, Slované Název školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Keramika kultury lidu popelnicových polí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_12 TÉMA:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zbraně kultury lidu popelnicových polí
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Keramika období laténského
Transkript prezentace:

Kultura lidu popelnicových polí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Kultura lidu popelnicových polí Označení DUM VY_32_INOVACE_10_1_12 Autor Mgr. Miroslav Černý Datum 15. 7. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Pravěk Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia, seminář dějepisu www.zlinskedumy.cz

Atlas archeologických artefaktů XII. doba bronzová jihovýchodní Morava

Kultura lidu popelnicových polí Je kultura mladší a pozdní doby bronzové (tzv. lužické a slezské fáze, 1250 - 750 př. n. l.) a starší doby železné. Výroba bronzových industrií umožnila obživu velkému množství obyvatel, došlo k prudkému nárůstu populace. Výrazným znakem bylo přísné dodržování žárového pohřebního rituálu; doba skrčků (uložení zesnulého ve skrčené poloze) odezněla. V hrobové výbavě se objevují bronzové (později železné) milodary, části oděvů a celá škála černých, tuhou zdobených nádob. Sídlištní keramika byla masivnější, hrnce a zásobnice nebylo třeba tolik zdobit, musely ale více vydržet, byly vypalovány při vyšší teplotě. Se stopami sídlišť a pohřebišť kultury lidu popelnicových polí se setkáme v celé oblasti jihovýchodní Moravy, došlo k jejímu kontinuálnímu osídlení. Toto období je také dobou osídlování výšinných poloh a budování opevněných hradisek

Kadlub je hliněná či pískovcová forma, určená k odlévání bronzového nástroje.

Kopí, dláto. Přidáním cínu se výrazně změnily vlastnosti nástroje Kopí, dláto. Přidáním cínu se výrazně změnily vlastnosti nástroje. Pevnost bronzu dobře vyhovovala požadavkům zbraní i předmětům denní potřeby.

Tvar bronzových seker se stal charakteristickým pro období mladší a pozdní doby bronzové. Sekera s laloky a sekery s ouškem a tulejí.

V inventářích člověka mladší doby bronzové nalezneme šperky i rituální keramiku. „Sluneční kolečka“, jehlice, zoomorfní plastika.

Přísný žárový rituál zároveň znamenal uložení pohřební keramiky do země. Osudí a šálek. Především

Pohřební nádoby bývají povrchově zdobeny tuhováním – leštěny tuhou Pohřební nádoby bývají povrchově zdobeny tuhováním – leštěny tuhou. Osudíčka a džbánky.

Díky typickým znakům takové keramiky archeolog rozpozná její kulturní příslušnost. Šálky a osudíčka.

DOPLŇUJ

……... je hliněná či pískovcová forma, určená k odlévání bronzového nástroje.

Kadlub je hliněná či pískovcová forma, určená k odlévání bronzového nástroje.

……, …. Přidáním cínu se výrazně změnily vlastnosti nástroje ……, …. . Přidáním cínu se výrazně změnily vlastnosti nástroje. Pevnost bronzu dobře vyhovovala požadavkům zbraní i předmětům denní potřeby.

Kopí, dláto. Přidáním cínu se výrazně změnily vlastnosti nástroje Kopí, dláto. Přidáním cínu se výrazně změnily vlastnosti nástroje. Pevnost bronzu dobře vyhovovala požadavkům zbraní i předmětům denní potřeby.

Tvar bronzových seker se stal charakteristickým pro období mladší a pozdní doby bronzové. Sekera s ……….. a sekery s ………………….

Tvar bronzových seker se stal charakteristickým pro období mladší a pozdní doby bronzové. Sekera s laloky a sekery s ouškem a tulejí.

V inventářích člověka mladší doby bronzové nalezneme šperky i rituální keramiku. „……….. kolečka“, ………., ………… plastika.

V inventářích člověka mladší doby bronzové nalezneme šperky i rituální keramiku. „Sluneční kolečka“, jehlice, zoomorfní plastika.

Přísný žárový rituál zároveň znamenal uložení pohřební keramiky do země. ……… a …... . Především

Přísný žárový rituál zároveň znamenal uložení pohřební keramiky do země. Osudí a šálek. Především

Pohřební nádoby bývají leštěny tuhou – tuhované. ……………, …………..

Pohřební nádoby bývají leštěny tuhou – tuhované. Osudíčka, džbánky.

Díky typickým znakům takové keramiky archeolog rozpozná její kulturní příslušnost. ……… a …………… .

Díky typickým znakům takové keramiky archeolog rozpozná její kulturní příslušnost. Šálky a osudíčka.

ilustrace Miroslav Černý Autorská práva vyhrazena