Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Kyseliny a zásady.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Rozlišování látek podle vlastností
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyselost a zásaditost roztoků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Acidobazické indikátory
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Neutralizace.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_18_Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autor Melicharová Jana

Kyselost a zásaditost vodných roztoků Jana Melicharová, 2. ZŠ Dobříš Kyselost a zásaditost vodných roztoků

Disociace kyselin a hydroxidů Kyselost roztoku způsobují vodíkové kationty H+, které vznikají při štěpení (disociaci) kyselin, ve vodě se slučují s vodou a vznikají oxoniové kationty H3O+ Př.: H2O + HNO3 H3O+ + N 𝑂 3 −𝐼 Zásaditost roztoku způsobují hydroxidové anionty (OH)- - vznikají štěpením (disociací) při rozpouštění hydroxidů ve vodě př.: NaOH Na+ + OH-

Stupnice pH Míru kyselosti nebo zásaditosti udává stupnice pH (0 -14 stupňů) Podle hodnoty pH rozdělujeme roztoky na: A) kyselé - mají pH menší než 7 (čím je pH nižší, tím je roztok kyselejší) B) neutrální – mají pH=7 C) zásadité – mají pH větší než 7 (čím je pH vyšší tím je roztok zásaditější)

Indikátory Používají se ke zjištění kyselosti nebo zásaditosti roztoků Jsou to organické látky, které mění barvu podle toho jestli je roztok kyselý, zásaditý nebo neutrální Mohou být přírodní (lakmus, šťáva z červeného zelí) nebo vyrobené (fenolftalein)

Indikátorové papírky Obsahují směs indikátorových barviv. Různě se barví v závislosti na pH roztoků a umožňuje přibližně určit hodnotu pH. K přesnému určení pH slouží pH-metry.

Užití indikátorů V zemědělství k určování kyselosti půd. Ve vodárenství (při čištění odpadních vod). V lékařství a farmacii (vývoj a výroba léků). V potravinářství (určování kyselosti potravin). V chemickém průmyslu.

Otázky: 1) Které ionty způsobují kyselost vodných roztoků? 2) Které ionty způsobují zásaditost vodných roztoků? 3) pH roztoku zjistíme pomocí…………………….. 4) Seřaď roztoky od nejkyselejšího po nejvíce zásaditý: pH=5,3, pH=2,6, pH= 7,4, pH= 10,8, pH=9,7, pH4,1, pH=12,5

Odpovědi: 1) Vodíkové kationty H+ (popř. oxoniové kationty H3O+). 2) Hydroxidové anionty OH-. 3) Pomocí indikátorových papírků nebo pomocí indikátorů (pouze kyselost, zásaditost nebo neutralitu roztoku). 4) pH=2,6, pH=4,1, pH=5,3, pH=7,4, pH=9,7, pH=10,8, pH=12,5

Zdroje: http://www.drinkitclear.com/cs/zajimavosti-o-vode http://www.zschemie.euweb.cz/latky/latky20.html Josef Mach, Irena Plucková, Jiří Šibor: Chemie (Úvod do obecné a anorganické chemie), naklad. Nová škola