Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Palivová soustava vznětových motorů
Advertisements

Projekt spolupráce auto a IT oborů
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
PraCOvnÍ cykly spalovacÍch motorů
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Tato prezentace byla vytvořena
Firemní profil Kogenerační jednotky micro
Čerpadla pro hasičská vozidla
18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení
17. Spalování u SI motorů Zapalovací systémy. Spalovací prostory
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Pohony vozidel možnosti a specifika
Vývoj elektročásti mikroturbín na ČVUT
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Tepelné motory.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Spalovací motor zážehový
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Spalovací motory s pístem
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Brno, 2. června Sdružení automobilového průmyslu Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ Strategická.
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
Digitální učební materiál
mobilní kontejnerové nůžky
Název diplomové práce Diplomová práce Vedoucí DP: Vypracoval:
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
PEDAGOGICKÁ ČINNOST na KVM – TU v Liberci Celestýn Scholz _____________________________________________________________________________________.
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Závislost na energiích a na vodě Ing.Kristýna Friedrischková, doc.Ing.Bohumil Horák, Ph.D. VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky.
Aprilia Rs 125 aprilia.
Vyhodnocení indikace tlaku ve válci
Inovace Modelu Robota Bakalářská práce
Výpočet doby vstřiku, jako základní vstupní údaje pro Ř.J
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Petr Smékal Centrum dopravního výzkumu, Líšeňská 33a, Brno Závislost emisních faktorů směsných biopaliv na pracovních režimech motoru.
Katedra konstruování strojů Fakulta strojní prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady ke cvičení 1 Plzeň, 2015 Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Prof. Ing. Cyril Höschl, Dr.Sc.. Cyril Höschl se narodil v Klatovech. Cyril Höschl se narodil v Klatovech. Vystudoval v Praze na Vysoké.
Palivová soustava vznětového motoru Tato soustava je jedna z nejdůležitějších pro funkčnost motoru. Palivem pro vznětový motor je nafta. Skládá se ze.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
VY_32_INOVACE_ES_18 SADA Elektrické systémy. Systém mívá dvě přípojky : Nízkotlaká větev - modrá hadice Vysokotlaká větev - červená hadice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Adsorpce vzácných plynů z helia
Spalovací motory Témata cvičení
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Modelování Hydraulického Mechanismu
Spalovací motory Témata cvičení
PROGRAM WORKSHOPU Úvodní slovo: Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. – MD ČR (odbor fondů EU) Prof. Ing. Petr Moos, CSc. – ČVUT (Fakulta dopravní) 1. MD ČR – připravované.
Ing. David Havlíček, Ph.D. 22. září 2016
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Inovované podklady ke cvičením ze ZK1
PROVĚRKY Převody jednotek (délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ UNIVERZITY JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Motor Caterpillar C13 vozu Tatra Phoenix G3
Palivová soustava zážehového benzínového motoru s karburátorem
Transkript prezentace:

Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci Doc. Ing. Celestýn Scholz, PhD. 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Vodíkový program TUL čistý H2 Projekt GAČR 1997- 2002 řešitel (TUL, ČVUT, SZU, UJEP) Sponzor: DPmML „PSM pro spalování vodíku – pohonná jednotka budoucnosti“ Projekt VZ – MŠMT 2002- 2011 řešitel TUL Sponzor: Tedom, Škoda-Auto Část: „Vodíkový motor“ ETAPA 1 Jednoválec 0.6 dm3 ETAPA 2 Šestiválec 12 dm3 ETAPA 3 Jednoválec 2 dm3 ETAPA 4 Tříválec 1.2 dm3 Nízkotlaká injektáž vodíku do válce (10-18 bar) Vysokotlaká injektáž vodíku do válce (100- 120bar) Směsi (H2 + CNG) Výzkumné centrum Josefa Božka Část: „Nová koncepční řešení, alternativní paliva“ 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Vrtání/ zdvih 82.55mm / 114.3mm Otáčky 1500 min-1 Kompresní poměr 8- 12 Tlak injektáže 18 bar Objem válce 0.6 dm3 ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 2 Počet válců 6 Vrtání/ zdvih 130 mm / 150 mm Otáčky 2000 min-1 Kompresní poměr 12 Tlak injektáže 10 bar Objem motoru 12 dm3 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 2 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 2 CNG H2 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 3 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 4 Vysokotlaký injektor – 100 bar Hoerbiger Valve Tec 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 4 Počet válců 3 Vrtání/ zdvih 76,5 mm / 86,9 mm Otáčky 4750 min-1 Kompresní poměr 10,3 Tlak injektáže 100 bar Objem motoru 1.2 dm3 ETAPA 4 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 4 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Zdroj vysokotlakého plynného vodíku Uzavírací ventil (L), do vedení 20MPa Od svazku H2 N2 Vedení 20 MPa 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ A B C D ODBĚRNÉ MÍSTO Vysokotlaké vedení REDUKČNÍ VENTIL ELMG. FILTR 3-CEST. UZAVÍRACÍ VENTIL H2 ZP k motoru Odběrné místo 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz BEZPEČNOST Objem – 2025 m3 Stropní ventilátory 3x 5000 m3/h Vrata – 2x 6m2 Šíření vodíku při úniku 0.32 g/s na pracovišti bez místního odsávání digestoři. Kontury objemových koncentrací vodíku ve vzduchu, max. hodnota 4%. 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz BEZPEČNOST Vodíkový monitorovací systém Hmotový spektrometr – model H - SENSE Limit detekce : 0 – 30 000 ppm 0,1….100% obj. Rychlost detekce: 4 Hz Přesnost: < 1ppm ionizační zdroj detektor H2 separace v hmotovém filtru 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Závěr Vodíkový program na pracovišti TUL: zaměření na spalování H2 v pístových spalovacích motorech, příprava směsi výhradně ve válci motoru (přímá injektáž paliva) počátek v roce 1997 – projekt GAČR, sponzor DPmML v současnosti - VZ FS, sponzor Š-Auto (cíl OA na H2 v roce 2011) - VCJB, sponzor Tedom (směs H2 s metanem) Připravenost pracoviště (infrastruktura, technika, zkušenosti) na spolupráci v programech EU 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008

Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Děkuji za pozornost 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008