Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci Doc. Ing. Celestýn Scholz, PhD. 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Vodíkový program TUL čistý H2 Projekt GAČR 1997- 2002 řešitel (TUL, ČVUT, SZU, UJEP) Sponzor: DPmML „PSM pro spalování vodíku – pohonná jednotka budoucnosti“ Projekt VZ – MŠMT 2002- 2011 řešitel TUL Sponzor: Tedom, Škoda-Auto Část: „Vodíkový motor“ ETAPA 1 Jednoválec 0.6 dm3 ETAPA 2 Šestiválec 12 dm3 ETAPA 3 Jednoválec 2 dm3 ETAPA 4 Tříválec 1.2 dm3 Nízkotlaká injektáž vodíku do válce (10-18 bar) Vysokotlaká injektáž vodíku do válce (100- 120bar) Směsi (H2 + CNG) Výzkumné centrum Josefa Božka Část: „Nová koncepční řešení, alternativní paliva“ 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Vrtání/ zdvih 82.55mm / 114.3mm Otáčky 1500 min-1 Kompresní poměr 8- 12 Tlak injektáže 18 bar Objem válce 0.6 dm3 ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 2 Počet válců 6 Vrtání/ zdvih 130 mm / 150 mm Otáčky 2000 min-1 Kompresní poměr 12 Tlak injektáže 10 bar Objem motoru 12 dm3 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 2 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 2 CNG H2 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 3 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 4 Vysokotlaký injektor – 100 bar Hoerbiger Valve Tec 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 4 Počet válců 3 Vrtání/ zdvih 76,5 mm / 86,9 mm Otáčky 4750 min-1 Kompresní poměr 10,3 Tlak injektáže 100 bar Objem motoru 1.2 dm3 ETAPA 4 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz ETAPA 4 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Zdroj vysokotlakého plynného vodíku Uzavírací ventil (L), do vedení 20MPa Od svazku H2 N2 Vedení 20 MPa 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ A B C D ODBĚRNÉ MÍSTO Vysokotlaké vedení REDUKČNÍ VENTIL ELMG. FILTR 3-CEST. UZAVÍRACÍ VENTIL H2 ZP k motoru Odběrné místo 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz BEZPEČNOST Objem – 2025 m3 Stropní ventilátory 3x 5000 m3/h Vrata – 2x 6m2 Šíření vodíku při úniku 0.32 g/s na pracovišti bez místního odsávání digestoři. Kontury objemových koncentrací vodíku ve vzduchu, max. hodnota 4%. 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz BEZPEČNOST Vodíkový monitorovací systém Hmotový spektrometr – model H - SENSE Limit detekce : 0 – 30 000 ppm 0,1….100% obj. Rychlost detekce: 4 Hz Přesnost: < 1ppm ionizační zdroj detektor H2 separace v hmotovém filtru 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Závěr Vodíkový program na pracovišti TUL: zaměření na spalování H2 v pístových spalovacích motorech, příprava směsi výhradně ve válci motoru (přímá injektáž paliva) počátek v roce 1997 – projekt GAČR, sponzor DPmML v současnosti - VZ FS, sponzor Š-Auto (cíl OA na H2 v roce 2011) - VCJB, sponzor Tedom (směs H2 s metanem) Připravenost pracoviště (infrastruktura, technika, zkušenosti) na spolupráci v programech EU 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008
Katedra vozidel a motorů Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů www.kvm.tul.cz Děkuji za pozornost 2nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008