Úvod do psychologie 11.10.2010. Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTEGRACE KBT S JINÝMI PSYCHOTERAPEUTICKÝMI SMĚRY
Advertisements

PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
O KBT přátelsky i nepřátelsky Výpovědi 14 studentů (a 3 odborníků)
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
sociální psychologie Škola:
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Humanistický proud v psychologii
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Sociální konstruktivismus
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
OSOBNOST.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Motivační témata a životní příběhy
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Motivační témata a životní příběhy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Osobnost – situace – predikce chování
Psychologické aspekty zdraví
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
KOMUNIKACE.
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Humanistická a existenciální psychologie
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
1 Mgr. David Pospíšil Mgr. David Pospíšil, ředitel odboru sociálních služeb MPSV seminář „Zdravotně postižení – příspěvek na péči - jak dál?” Poslanecká.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
HORIZONT ZLÍN Workshop
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
KATEDRA SOCIÁLNÍ PRÁCE
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Terapeutické komunity
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Orientace v realitě Edukační technika napomáhající zvládat kognitivní a behaviorální změny při demenci.
Transkript prezentace:

Úvod do psychologie

Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie

Psychoterapeutické výcviky Čtyři základní psychoterapeutické proudy 1)psychoanalýza a psychodynamické směry 2)behaviorání, kognitivní a KBT směry 3)humanistické směry 4)systemické, narativní a rodinné směry

Ad 1) Psychoanalýza a další psychodynamické směry -přesvědčení o skrytých obsazích naší psychiky – nevědomí -vedení klienta k sebepoznání – zmírnění napětí mezi vnitřním a vnějším světem -terapie dlouhodobější záležitostí

Ad 1) Psychoanalýza a další psychodynamické směry Tradiční/klasická psychoanalýza – Freud Novodobé psychoanalytické proudy – Kohut, Kernberg, Horneyová Jungova analytická psychologie Další Psychodynamické směry – Adler, Horneyová, Sulivan, Leuner,...

Ad 2) Behaviorální, kognitivní a kognitivně behaviorální směry -menší důraz na nevědomí (n. jeho popírání), zacílení na racionální a logickou složku -vedení klienta k odhalení nefunkčních mechanismů v chování – přeučení, osvojení nových způsobů chování, uvažování atd. -terapie většinou krátkodobá, zacílená na konkrétní obtíže - direktivita

Ad 2) Behaviorální, kognitivní a kognitivně behaviorální směry Behaviorální terapie – Wolpe; nácvikové techniky Kognitivní terapie – Ellis, Beck; změna způsobu uvažování – zpochybňování iracionálních přesvědčení Kognitivně behaviorální terapie (KBT) – propojení výše uvedených

Ad 3) Humanistické směry -Důraz na rozvoj potenciálu každého člověka -vedení klienta k odhalení nových možností a růstu -terapie opět spíše dlouhodobější záležitostí, nedirektivní naslouchání -Přesvědčení o tom, že když člověku necháme prostor, dospěje k těm pro něj nejdůležitějším tématům

Ad 3) Humanistické směry Logoterapie – Frankl; smysl existence Existenciální přístup – základní témata lidské existence Přístup zaměřený na člověka – Rogers; podporování v sebeaktualizaci, hledání „toho dobrého“ v člověku Gestalt terapie – snaha o sebepoznání a osobnostní rozvoj (pozor na rozdíl mezi Gestalt terapií a tvarovou /gestalt/ psychologií)

Ad 4) Systemické, narativní a rodinné směry -Snaha vidět potíže jedince ve všech souvislostech – rodina, vnější prostředí -Problém vzniká v interakcích mezi lidmi – úpravou jejich vzájemné komunikace může dojít ke změně -terapie spíše krátkodobá, snaha najít konkrétní zákrok, který změní fungování vzájemné provázaných systémů -Přesvědčení o subjektivním vidění světa, významy

Ad 4) Systemické, narativní a rodinné směry Rodinné terapie – Satirová, Bowen, Minuchin; rodina jako systém Paradoxní/strategické terapie – Haley; předpis symptomu; Ericksonovská psychoterapie Systemické přístupy – konstruktivismus – individuální vidění světa; nabízení nových perspektiv Narativní psychoterapie – sociální konstrukcionismus; náš pohled na svět ovlivněn tím, do jakých příběhů jej uspořádáme

Jak vybírat? Důkladné seznámení s teorií!!!

Jak vybírat? Cena -úvodní pohovor -kurzovné (navyšování) -ubytování popř. strava -individuální terapie -supervize -ukončení

Jak vybírat? Stádo většinou postupuje rychlostí nejpomalejšího kusu...

Jak vybírat? Osobní sympatie

Jak vybírat? akreditované vs. neakreditované výcviky Česká lékařská společnost JEP Směry akreditované pro zdravotnictví odkaz vzdělávání/instituty