Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

PRAKTICKY VÝZNAMNÉ OXIDY
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_104_Výroba vápna AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9., 15.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Sloučeniny vápníku Mgr. Jitka Vojáčková.
Jak vznikají soli.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
SOLI Stavební materiály
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Odrůdy křemene Mineralogie IV
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Uhlík, křemík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zástupci oxidů RZ
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Uhlík, křemík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Zásady.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_32_INOVACE_Slo_II_07 Oxidy 3, Sulfidy ppt.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
Barvy a tvary logické řady
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Oxid důležitý pro stavebníky CaO Ca(OH)2 Úkol 1: Podle obr. doplň: Oxid vápenatý - …, je …., pevná látka, s ….. reaguje na …. rozpustný hydroxid vápenatý. V něm se fenolftalein barví …….. Proto je to zásadotvorný oxid.

Řešení úkolu 1 Oxid vápenatý - CaO, je bílá, pevná látka, s vodou reaguje na málo rozpustný hydroxid vápenatý. V něm se fenolftalein barví fialově. Proto je to zásadotvorný oxid.

Výroba a užití oxidu vápenatého 1 2 2 3 4 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/V%C3%A1penka_v_Z%C3% Stará vápenka Pálené vápno Hašené vápno Malta 1. Zahřívání vápence 1 000 0C CaCO3 → CaO + CO2 2. CaO + H2O → Ca(OH)2 3. Ca(OH)2 + písek + voda → malta 4. Tvrdnutí malty Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O Užití malty

Úkol 2: Podle snímku 4 doplň, jak se vyrábí a používá pálené vápno: Oxid vápenatý, …… ….., se vyrábí zahříváním ……. na teplotu …… ve …….. Pálené vápno se hasí vodou a vzniká …… vápno. Aby vznikla malta, musí se smíchat s …… a …... Malta na vzduchu tvrdne, reaguje s …..

Řešení úkolu 2 Oxid vápenatý, pálené vápno, se vyrábí zahříváním vápence na teplotu 1 000 0C ve vápence. Pálené vápno se hasí vodou a vzniká hašené vápno. Aby vznikla malta, musí se smíchat s pískem a vodou. Malta na vzduchu tvrdne, reaguje s CO2.

Oxidy důležité pro malíře oxid titaničitý Uměle připravený oxid titaničitý má výborné krycí schopnosti, a proto ho malíři používají pod názvem titanová běloba. Přidává se pod označením E 171 jako barvivo v potravinách. Oxid zinečnatý je zinková běloba, oxid chromitý je chromoxid tupý. Úkol 3: Napiš vzorce těchto oxidů: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Titanium%28IV%29_oxide.jpg

Řešení úkolu 3 Oxid titaničitý - TiO2, oxid zinečnatý - ZnO, oxid chromitý - Cr2O3.

Oxidy jako drahokamy Oxid křemičitý, křemen, se jako písek používá k výrobě skla, jeho ušlechtilé formy při zhotovování šperků. Křemenný písek Korund Oxid hlinitý se vyskytuje jako velmi tvrdý nerost korund. Ušlechtilé formy jsou rubín a safír. Citrín Achát Křišťál Ametyst Rubín Safír

Úkol 4: Drahokamové odrůdy křemene a korundu: a/ Napiš chemické vzorce křemene a korundu: b/ Vybarvi každé „očko“ prstenu podle skutečnosti a ke každému napiš jeho chemický vzorec: Citrín Safír Křišťál Rubín Ametyst

Řešení úkolu 4 a/ SiO2, Al2O3 b/ citrín, SiO2, žlutý, safír, Al2O3, modrý, křišťál, SiO2, čirý, rubín, Al2O3, červený, ametyst, SiO2, fialový

Shrnutí učiva Úkol 5: Doplň text: Ve stavebnictví je velmi důležitý oxid …….., nazývaný též …… vápno. Reaguje s vodou na …… vápno, které smícháním s …… a ….. vytvoří ….... Bílý oxid ………. a zelený oxid ……. jsou součástí barev. Oxid ……… se používá k výrobě skla a jeho ušlechtilé formy k výrobě ……. Oxid hlinitý se v přírodě vyskytuje jako nerost ……, jeho ušlechtilé formy jsou ….. a …...

Řešení úkolu 5 Ve stavebnictví je velmi důležitý oxid vápenatý, nazývaný též pálené vápno. Reaguje s vodou na hašené vápno, které smícháním s pískem a vodou vytvoří maltu. Bílý oxid titaničitý a zelený oxid chromitý jsou součástí barev. Oxid křemičitý se používá k výrobě skla a jeho ušlechtilé formy k výrobě šperků. Oxid hlinitý se v přírodě vyskytuje jako nerost korund, jeho ušlechtilé formy jsou rubín a safír.

Veškeré použité obrázky použité v prezentaci pocházejí z wikimedia commons nebo z vlastních zdrojů. Obrázky na snímku 9: Křemenný písek: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Piasek_kwarcowy.jpg/120px- Korund: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/CorindonEZ.jpg Achát: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Agate_banded_750pix.jpg/180px-Agate_banded_750pix.jpg Ametyst: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/Am%C3%A9thyste_sceptre_4_%28Madagascar%29.jpg/200px-Am%C3%A9thyste_sceptre_4_%28Madagascar%29.jpg Křišťál: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Bergkristall.jpg/180px-Bergkristall.jpg Rubín: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/Cut_Ruby.jpg/200px-Cut_Ruby.jpg Safír: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Sapphire_ring.jpg/180px-Sapphire_ring.jpg Citrín: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/Citrin_cut.jpg/120px-Citrin_cut.jpg Mgr. Vaněk Vlastimil, autor