Číselné obory-racionální a iracionální čísla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Transformace napětí, proudu
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Transformátor SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Transkript prezentace:

Číselné obory-racionální a iracionální čísla Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech studijních oboru oborů, je zaměřena na osvojení pojmů racionální a iracionální čísla, reálná čísla, k zopakování výpočtů s iracionálními čísly. Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje výpočet y s iracionálními čísly, částečné odmocňování, usměrňování, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Číselné obory- racionální a iracionální čísla Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Maturitní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání Název DUM Š21_S1_03_ Číselné obory- racionální a iracionální čísla Datum 30.4.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Reálná čísla Racionální čísla = čísla, která lze vyjádřit: zlomkem 𝑝 𝑞 , kde pϵZ, qϵN desetinným číslem s ukončeným desetinným rozvojem desetinným číslem s vyznačenou periodou Množinu všech racionálních čísel značíme Q. Iracionální čísla = čísla, která lze zapsat pouze nekonečným desetinným rozvojem, ve kterém se nevyskytuje žádná perioda Množinu všech iracionálních čísel značíme I. Sjednocením množiny racionálních čísel a množiny iracionálních čísel vznikne množina reálných čísel R.

Vennův diagram číselných oborů Q I Q Z Z N

Příklady iracionálních čísel Odmocniny přirozených čísel, které nelze vyjádřit jako přirozená čísl 2 , 3 5 , … Většina hodnot goniometrických funkcí cos 45°, tg 60°, sin 60° Číslo 𝜋 3,141592653… Eulerovo číslo e 2,71828 18284…

Opakování číselných oborů Zařaď číslo do číselné množiny: 0; 64 5 ; -1,56; 3 27 ; 𝜋; 36 9 ; − 144 12 ; cos 30°; tg 45°

Řešení Přirozená čísla: 𝟑 𝟐𝟕 ; 𝟑𝟔 𝟗 ; tg45° Celá čísla: 𝟑 𝟐𝟕 ; 𝟑𝟔 𝟗 ; tg45°; - 𝟏𝟒𝟒 𝟏𝟐 ; 0 Racionální čísla: 𝟑 𝟐𝟕 ; 𝟑𝟔 𝟗 ; tg45°; - 𝟏𝟒𝟒 𝟏𝟐 ; 0 Iracionální čísla: 𝝅; cos 30° Reálná čísla: 𝟑 𝟐𝟕 ; 𝟑𝟔 𝟗 ; tg45°; - 𝟏𝟒𝟒 𝟏𝟐 ; 0; 𝝅; cos 30°

Příklady s racionálními a iracionálními čísly 1. Porovnej čísla: 3,142; 3,14; 𝜋; 22 7 𝐕𝐲𝐩𝐨čí𝐭𝐞𝐣: 3 + 3 3 −4 3 − −4 3 −9 3 3 = 5 ∙ 20 = 125 5 = 3. Usměrni zlomek: 2 7 = 4. Částečně odmocni: 75 =

Řešení 1. Porovnej čísla: 3,14 < 𝜋<3,142< 22 7 Vypočítej: 3,14 < 𝜋<3,142< 22 7 Vypočítej: 3 + 3 3 −4 3 − −4 3 −9 3 3 = 5 ∙ 20 = 125 5 = 3. Usměrni zlomek: 2 7 = 4. Částečně odmocni: 75 =

Řešení 1. Porovnej čísla: 3,14 < 𝝅<𝟑,𝟏𝟒𝟐< 𝟐𝟐 𝟕 2. Vypočítej:: 3 + 3 3 −4 3 − −4 3 −9 3 3 = 𝟑 −𝟖 𝟑 𝟑 5 ∙ 20 = 5∙20 = 100 = 10 125 5 = 125 5 = 25 = 5 3. Usměrni zlomek: 2 7 = 4. Částečně odmocni: 75 =

Řešení 1. Porovnej čísla: 3,14 < 𝝅<𝟑,𝟏𝟒𝟐< 𝟐𝟐 𝟕 2. Vypočítej: 3 + 3 3 −4 3 − −4 3 −9 3 3 = 𝟑 −𝟖 𝟑 𝟑 5 ∙ 20 = 5∙20 = 100 = 10 125 5 = 125 5 = 25 = 5 3. Usměrni zlomek: 2 7 = 2 7 ∙ 7 7 = 𝟐 𝟕 𝟕 4. Částečně odmocni: 75 = 25 ∙3 = 5 𝟑

Kontrola znalostí A B 1. Roztřiď na a) iracionální 1. Roztřiď na a) reálná b) racionální b) iracionální c) reálná čísla: c) racionální čísla: 5,2; 𝟏𝟐 𝟑 ; 2𝝅; -14; 0; - 𝟑 𝟓 ; sin30° 𝟑𝟐 𝟖 ; 𝟏𝟐 ; -6,1; 𝝅; cos60°; 2; 𝟏 𝟑 2. Vypočítej: 2. Vypočítej: 𝟐 + 5 𝟑 𝟗 - 1,2 𝟑 𝟗 - (- 3,5 𝟐 ) = 4,3 𝟑 𝟒 + (- 2,1 𝟖 ) - 6 𝟖 - (- 𝟑 𝟒 )= 3. Usměrni zlomek: 3. Usměrni zlomek: 𝟔 𝟔 = 𝟓 𝟓 = 4. Částečně odmocni: 4. Částečně odmocni: 𝟏𝟐𝟖 = 𝟗𝟖 =

Řešení A B 1. a) iracionální 2𝝅 ; - 𝟑 𝟓 1. a) reálná 𝟑𝟐 𝟖 ; 𝟏𝟐 ; -6,1 ; 𝝅; cos60°; 2; 𝟏 𝟑 b) racionální 5,2 ; 𝟏𝟐 𝟑 ; -14 ; 0 ; sin30° b) iracionální 𝝅; 𝟏𝟐 c) reálná čísla: c) racionální čísla: 5,2 ; 𝟏𝟐 𝟑 ; 2𝝅 ; -14 ; 0 ; - 𝟑 𝟓 ; sin30° 𝟑𝟐 𝟖 ; -6,1 ; cos60°; 2; 𝟏 𝟑 2. Vypočítej: 2. Vypočítej: 2 + 5 3 9 - 1,2 3 9 - (-3,5 2 ) = 4,3 3 4 + (- 2,1 8 ) - 6 8 - (- 3 4 )= = 2 + 3,5 2 + 5 3 9 - 1,2 3 9 = 4,5 𝟐 + 3,8 𝟑 𝟗 = 4,3 3 4 + 3 4 - 2,1 8 - 6 8 = 5,3 𝟑 𝟒 - 8,1 𝟖 3. Usměrni zlomek: 3. Usměrni zlomek: 6 6 = 6 6 ∙ 6 6 = 6 6 6 = 𝟔 5 5 = 5 5 ∙ 5 5 = 5 5 5 = 𝟓 4. Částečně odmocni: 4. Částečně odmocni: 128 = 2 ∙64 = 𝟖 𝟐 98 = 2 ∙49 = 7 𝟐

Zdroje Literatura: 1.Naděžda Kubešová, Eva Cibulková: Matematika-přehled středoškolského učiva. 2.vydání(dotisk). Třebíč: Petra Velanová, 2007 .239. s., ISBN 978- 80-86873-05-3 2.Emil Calda, Oldřich Petránek, Jana Řepová: Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť 1.část.6.vydání.Praha:Prometheus.2007.184.s.,ISBN 978-80-7196-041-6 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová.