Šupiny a růst ryb Známe celkovou délku těla.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Kladruby
Advertisements

RYBY.
Třída RYBY Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě. Mají kostěnou kostru a dýchají pomocí žaber. Tělo.
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
Měřítko mapy a plánu 1 : a na mapě ve skutečnosti na plánu
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Měřítko plánu a mapy Mgr. Petra Jelínková.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Optické odečítací pomůcky, měrení délek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
TECHNOLOGICKÁ STRUKTURA, JEJÍ PARAMETRY A ZNÁZORNĚNÍ
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
MIKROSKOP Mgr. Helena Roubalová
SLADKOVODNÍ RYBY
Kartografie – měřítko mapy
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
Měřítko plánu a mapy.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Matematika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
RYBY A MODELOVÝ VODNÍ EKOSYSTÉM
OBJEM a jeho měření.
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK RYBY
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.13 Anotace: Vzdělávací oblast: Ryby
ROK 2010 NASAZENÍ REVÍR Ů MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC Zpráva komise pro kontrolu zarybn ě ní.
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
OBRATLOVCI RYBY.
ROK 2010 HOSPODÁ Ř SKÉ VÝSLEDKY MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC.
Převody jednotek obsahu
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Měření délky – cvičení Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
vytvořila: Lucie Míková
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
7. třída.  Ke každému očíslovanému obrázku napiš rodové a druhové jméno ryby Např. 1. hořavka duhová  Společně provedeme kontrolu (opravu)  Klíčová.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
RYBY Přírodopis 7. třída.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Bezostní Clupeiformes. Bezostní Obecně jsou primitivní kostnaté ryby, mezi které patří některé hospodářsky velmi významné druhy ryb, jako jsou sledi,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková 1. Laboratorní práce Pozorování vnější stavby těla ryby.
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jednotky délky, hmotnosti, obsahu
Třída: RYBY.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): říjen 2011 Ročník: 4
PROVĚRKY Převody jednotek (délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Třída : Paryby U/6 žraloků Zástupci: žraloci - rejnoci
Zástupci sladkovodních ryb
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
Prvouka pro 2. tř. Rybník III/2 17.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Poznávačka ryb.
RYBY sladkovodní a mořské.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
Třída: Ryby.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
Obsah kruhu. Obsah kruhu Vzorec pro výpočet obsahu kruhu S =  r2 …Ludolfovo číslo, konstanta  = 3,14 r…poloměr.
Převody jednotek délky
Převody jednotek délky
Výukový materiál VY_52_INOVACE_21_ Poznavacka_ryby
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Šupiny a růst ryb Známe celkovou délku těla

Nejvhodnější místa odběru reprezentačních šupin u jednotlivých taxonů – jinak z 1. řady šupin nad nebo pod postranní čarou

Podle sezónnosti růstu se na šupinách (ale i otolitech, skřelích, jiných kostech) liší přírůstky: a) období rychlého růstu (J až P) má přírůstky výrazně větší, b) období pomalého růstu (Z) má malé přírůstky. To se projevuje na struktuře šupiny: v a) jsou sklerity řídké, v b) jsou husté a tvoří tzv. annuli, čili roční kruhy. Věkové třídy označujeme počtem annulů a znaménkem + (nový přírůstek nezakončený annulem) 0+ 1, 1+ … Jaké je skutečná věková třída zobrazené šupiny? (6+ nebo 7)

Ln délka těla ryby v roce n Vn délka šupiny v roce n Ln = ---- . L V Ln délka těla ryby v roce n Vn délka šupiny v roce n V délka šupiny při ulovení L délka těla ryby při ulovení Přírůstky těla ryby (délk., hmotn.) a přírůstky na šupinách korelují v určitém poměru. Princip zpětného stanovení délkového růstu podle šupin vyplývá z Obr. (neuvaž. vel. ryby v době založení šupiny) Princip zpětného určování délkového růstu podle šupiny u štiky obecné (a až e jsou roční kruhy na šupině pětileté štiky) Prosté měření - okem a měřítkem -- měřící lupou (1 cm/100) --- mikroskopem a srovnávacím sklíčkem (1 mm/100 →10 μ) Postup kalibrace (pro každý objektiv zvlášť): ☻ srovnej dílky okulárového (1*1 mm) a srovnávacího měřítka aby se kryly ☺ spočítej počty odpovídajících dílků ☼ vypočítej délku 1 dílku: n dílků srov.měř.*10 μ/n okulár. dílků

Úkol 1: Věk ryb dle předložených šupin Kapr (85) … roků Amur … roků Pstruh (.. cm, .,.. kg) … roků Kapr … roky Parma … roků Arapaima …… ? Úkol 2: Zpětný délkový růst ryby v jednotlivých rocích věku podle šupin (cm) Taxon/ rok věku 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. dt Kapr šupina 85 Amur 80 Parma 58