Potenciální zisky z aplikace workplace learning v rozvoji pracovníků Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU v Brně A. Nováka Brno Příspěvek je dílčím výstupem z projektů: Decoding working places as learning spaces Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje (výzkumný program MPSV ČR „Moderní společnost a její proměny“)
ČAPV, Hradec Králové, Workplace learning –Učení na pracovišti, učení pro pracoviště a prostřednictvím pracoviště –(Evans, Karen, 2007) Klíčem je UČENÍ PRO PRACOVIŠTĚ Koncept, který obrací pozornost k interakci JEDINEC - PRACOVIŠTĚ
ČAPV, Hradec Králové, Workplace learning Pozornost věnovaná mezi-prostorům ON THE JOB OFF THE JOB WPL
ČAPV, Hradec Králové, Workplace learning Pozornost věnovaná mezi-prostorům WPL FORMÁLNÍUČENÍ NEFORMÁLNÍ UČENÍ INFORMÁLNÍ UČENÍ
ČAPV, Hradec Králové, Workplace learning inspirace a souvislosti Celoživotní učení Organizační učení Rozvoj lidských zdrojů (sociálně zodpovědný) Reflektivní praxe Sociální konstruktivismus
ČAPV, Hradec Králové, Workplace learning pozitivní konotace Produktivita práce Alternativní cesty k dovednostem Horizontální i vertikální mobilita Vyrovnávání příležitostí Posilování sebeúcty a profesního sebevědomí Adaptace pro pracoviště Atd.
ČAPV, Hradec Králové, A největším takovým problémem je, nebo co mě připadalo jako problém, když se setkáš v mnohém s nepochopením ze strany vedoucích pracovníků. Protože ti by měli být erudovaní, ti by tomu měli rozumět, ti by se měli v různé problematice orientovat, takže to si myslím že každý správný vedoucí pracovník by tohleto měl vědět a znát, co na té škole má, koho tam má, co tam dělá atd. Taková neprofesionalita ze strany vedení mě rozčiluje. Učící se učitel v učící se (?) škole perspektivou WPL
ČAPV, Hradec Králové, Učící se učitel v učící se (?) škole NESOULAD Individuální cyklus učení Organizační cyklus učení Inovační cyklus
ČAPV, Hradec Králové, Učící se učitel v učící se (?) škole NESOULAD Individuální cyklus učení Organizační cyklus učení Inovační cyklus Učební a inovační cykly probíhají v různých rytmech ( Cutcher a Gershenfeld, 2006 )
ČAPV, Hradec Králové, Inovace perspektivou WPL Mnohé dokumenty (NRP, SRLZ), výzkumy a analýzy deklarují vzájemný vliv vzdělávání a rozvoje zaměstnanců a inovativností organizace/podniku. (WPL je vnímáno jako slibná součást rozvoje lidí) Na druhou stranu, některé výzkumy dokládají, že inovace a rozvoj lidských zdrojů jsou konkurující si oblasti v řízení (Nečadová, Breňová and Průcha, 2006)
ČAPV, Hradec Králové, Problémy rozkryté perspektivou WPL Ilegální učení Střety učebních cyklů Tendence obhajovat NE-vzdělávání –(mj. Horwath a Morrison, 1999)