ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 9. 11. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

Románská kultura.
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Románský sloh.
Druhy výtvarného umění
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Antická kultura.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Gotická kultura.
Hrnčířství Jedna z nejstarších lidských technologií
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Výtvarné umění.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Závěr 18. století – poč. 19. století
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Kompozice snímku aneb Naučte se vidět kreativně
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
Míchání barev Máme pět základních barev: Bílou Červenou Modrou Žlutou
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
IMPRESIONISMUS.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
RENESANCE - pokračování
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Perspektiva.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
PERSPEKTIVA.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 5. a
Byzantská říše.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 7) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
Mona Lisa Leonardo da Vinci. O obrazu Mona Lisa, též označovaná La Gioconda je patrně nejslavnější portrét všech dob, na počátku 16. století ho namaloval.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Magda Špačková Název materiálu: VY_12_INOVACE_CJ.6.Spc.09a_Arcimboldo Datum:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Křivonosková Kateřina
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Křivonosková Kateřina
Architektonické směry
Výtvarné umění starověkého Egypta
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno

Slovníček XII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s pigmenty -práškové substance používané k výrobě malířských barev. V minulosti se vyráběly mletím všeho možného, od hlíny až po drahokamy. V 19. století se začaly používat chemické pigmenty. podmalba -první vrstva barvy nanesená na plochu obrazu. portréty -obrazy skutečných lidí, v nichž se malíř pokusil zachytit jejich pravou podobu. posmrtná maska - odlitek nebo model tváře nějaké osoby, vytvořený po její smrti.

Slovníček XII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s primární barvy -červená, žlutá a modrá. Všechny ostatní barvy je možné vytvořit smícháním těchto barev. renesance -kulturní převrat uskutečněný ve 14. a 15. století, který přinesl obnovení zájmu ve 14. a 15. století, který přinesl obnovení zájmu o antické ideje a mnoho nových vědeckých objevů, mezi něž patřila například perspektiva. rokoko -zdobný umělecký sloh z 18. století. Tento název je odvozen z francouzského slova rocaille, tedy lastura, lasturový ornament. románský sloh -označení pro sloh umění a architektury, který se rozvinul v západní Evropě mezi 10. a 12. stoletím

Slovníček XIII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s rukopisy -ručně psané texty (viz iluminované rukopisy). rytina -druh grafického listu. Nejdříve se obraz „vyryje“ do kovové desky. Na desku se nanese tiskařská barva tak, aby vyplnila dutiny, a pak se na ni přitiskne arch navlhčeného papíru. Barva se přenese na papír. sekundární barvy -oranžová, zelená a fialová. Jsou to barvy, které získáte, když dvě primární barvy smícháte dohromady. sfumato - italské slovo, které znamená „kouřový“. V malířství tento pojem znamená znejasnění přechodů mezi světlými místy a stíny, aby se vytvořil efekt tlumeného, záhadného osvětlení, jako například u Leonardova obrazu Mona Lisa.

Slovníček XIV. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s sítotisk -druh grafického listu vytvořený technikou sítotisku. Při této technice se tiskařská barva přenáší na plochu papíru skrz jemné textilní síto. spalliera -dlouhá malovaná deska, která měla zdobit truhlu nebo jiný kus nábytku. V renesanční Itálii se tyto desky často malovaly pro novomanžele. starověké umění -umění starověkých kultur, například Egypta, Řecka a Říma. středověké umění - umění z období středověku (asi 1000–1400).

Slovníček XV. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s šeps -hustá bílá pasta používaná k přípravě plochy pro obraz. šepsovat -připravovat plátno pro malování. technika -způsob a materiály používané k vytvoření uměleckého díla, jako například pastely, freska nebo olejomalba. triptych - obraz složený ze tří desek.

Slovníček XVI. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s úběžník -termín používaný v perspektivním kreslení k označení bodu, kde se rovnoběžné linie, jako například vlakové koleje, v dálce zdánlivě sbíhají. užité umění -umění, které slouží nějakému praktickému účelu, například keramika. vaječné tempery -barvy vytvořené s použitím pigmentu a vajec, hojně používané před 15. stoletím. vlámský, příp. také flámský - z oblasti Flander (nyní část Belgie, Francie a Nizozemska).

Slovníček XVII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s vanitas -zátiší, které má divákům připomínat marnost lidských činů a povzbuzovat je k duchovním úvahám. Upozorňuje, že úspěch je jen dočasný a že nás všechny zastihne smrt. Název je latinské slovo, které znamená „marnost“. vzdušná (atmosférická) perspektiva -efekt spočívající v tom, že barvy předmětů, které jsou v dálce, zdánlivě blednou a modrají. zátiší -obraz zachycující především nepohyblivé předměty, jako jsou květiny, potraviny a nádobí. Výraz zátiší může také označovat skutečné uspořádání předmětů.

Slovníček XVIII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s zlatý řez -matematický poměr známý od starověku, který se může použít k vytvoření příjemně působících kompozic. Tento poměr určuje vzdálenosti mezi třemi body na přímce. žánr - specifický druh obrazů, například portréty, krajiny, historické malby a zátiší.

Mgr. Alice Stuchlíková Masarykova univerzita Pedagogická fakulta katedra výtvarné výchovy Poříčí Brno E: