ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Slovníček XII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s pigmenty -práškové substance používané k výrobě malířských barev. V minulosti se vyráběly mletím všeho možného, od hlíny až po drahokamy. V 19. století se začaly používat chemické pigmenty. podmalba -první vrstva barvy nanesená na plochu obrazu. portréty -obrazy skutečných lidí, v nichž se malíř pokusil zachytit jejich pravou podobu. posmrtná maska - odlitek nebo model tváře nějaké osoby, vytvořený po její smrti.
Slovníček XII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s primární barvy -červená, žlutá a modrá. Všechny ostatní barvy je možné vytvořit smícháním těchto barev. renesance -kulturní převrat uskutečněný ve 14. a 15. století, který přinesl obnovení zájmu ve 14. a 15. století, který přinesl obnovení zájmu o antické ideje a mnoho nových vědeckých objevů, mezi něž patřila například perspektiva. rokoko -zdobný umělecký sloh z 18. století. Tento název je odvozen z francouzského slova rocaille, tedy lastura, lasturový ornament. románský sloh -označení pro sloh umění a architektury, který se rozvinul v západní Evropě mezi 10. a 12. stoletím
Slovníček XIII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s rukopisy -ručně psané texty (viz iluminované rukopisy). rytina -druh grafického listu. Nejdříve se obraz „vyryje“ do kovové desky. Na desku se nanese tiskařská barva tak, aby vyplnila dutiny, a pak se na ni přitiskne arch navlhčeného papíru. Barva se přenese na papír. sekundární barvy -oranžová, zelená a fialová. Jsou to barvy, které získáte, když dvě primární barvy smícháte dohromady. sfumato - italské slovo, které znamená „kouřový“. V malířství tento pojem znamená znejasnění přechodů mezi světlými místy a stíny, aby se vytvořil efekt tlumeného, záhadného osvětlení, jako například u Leonardova obrazu Mona Lisa.
Slovníček XIV. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s sítotisk -druh grafického listu vytvořený technikou sítotisku. Při této technice se tiskařská barva přenáší na plochu papíru skrz jemné textilní síto. spalliera -dlouhá malovaná deska, která měla zdobit truhlu nebo jiný kus nábytku. V renesanční Itálii se tyto desky často malovaly pro novomanžele. starověké umění -umění starověkých kultur, například Egypta, Řecka a Říma. středověké umění - umění z období středověku (asi 1000–1400).
Slovníček XV. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s šeps -hustá bílá pasta používaná k přípravě plochy pro obraz. šepsovat -připravovat plátno pro malování. technika -způsob a materiály používané k vytvoření uměleckého díla, jako například pastely, freska nebo olejomalba. triptych - obraz složený ze tří desek.
Slovníček XVI. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s úběžník -termín používaný v perspektivním kreslení k označení bodu, kde se rovnoběžné linie, jako například vlakové koleje, v dálce zdánlivě sbíhají. užité umění -umění, které slouží nějakému praktickému účelu, například keramika. vaječné tempery -barvy vytvořené s použitím pigmentu a vajec, hojně používané před 15. stoletím. vlámský, příp. také flámský - z oblasti Flander (nyní část Belgie, Francie a Nizozemska).
Slovníček XVII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s vanitas -zátiší, které má divákům připomínat marnost lidských činů a povzbuzovat je k duchovním úvahám. Upozorňuje, že úspěch je jen dočasný a že nás všechny zastihne smrt. Název je latinské slovo, které znamená „marnost“. vzdušná (atmosférická) perspektiva -efekt spočívající v tom, že barvy předmětů, které jsou v dálce, zdánlivě blednou a modrají. zátiší -obraz zachycující především nepohyblivé předměty, jako jsou květiny, potraviny a nádobí. Výraz zátiší může také označovat skutečné uspořádání předmětů.
Slovníček XVIII. DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s zlatý řez -matematický poměr známý od starověku, který se může použít k vytvoření příjemně působících kompozic. Tento poměr určuje vzdálenosti mezi třemi body na přímce. žánr - specifický druh obrazů, například portréty, krajiny, historické malby a zátiší.
Mgr. Alice Stuchlíková Masarykova univerzita Pedagogická fakulta katedra výtvarné výchovy Poříčí Brno E: