INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD III

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Říše: Houby Fungi Jiří Dokoupil, Oktáva.
Advertisements

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: HOUBY VY_inovace_32_PR6_15
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Viry říše: nebuněční.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Viry.
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Systém organismů.
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Třídy: Stopkovýtrusé houby Rzi a sněti Vřeckovýtrusé houby
Základy přírodních věd
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
Viry.
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
HOUBY ŘÍŠE.
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
HOUBY.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SYSTÉM HUB I.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Houby (Fungi) I., opakování
Rostliny.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Říše: Houby vyvinuty z řas, které ztratily chloroplasty
Houby.
Třídění organismů.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakterie.
nebuněční parazité buněk
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Mnohobuněčné organismy
ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Říše: HOUBY Fungi.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS
Živá a neživá příroda III
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_330_Říše houby Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_01_Přírodopis 7. ročník TÉMA: opakování 6. ročníku I. ČÍSLO.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: HOUBY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 120_Viry
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_05_23.
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
HOUBY.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
BAKTERIE.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Transkript prezentace:

INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD III BIOLOGIE Přednáška č.3, TAKSONOMIE = KLASIFIKACE ORGANISMŮ VIRY, BAKTERIE, HOUBY Ing. Helena Jedličková

Obsah: I. Úvod: TAXONOMIE ORGANISMŮ ( TŘÍDĚNÍ = KLASIFIKACE) SOUSTAVA – SYSTÉM - HIERARCHICKÁ KLASIFIKACE JE SOUSTAVA KATEGORIÍ RŮZNÉ ÚROVNĚ, DO NICHŽ SE ZAŘAZUJÍ TAXONY. Za základ pro třídění organismů byla vzata evoluce buňky, dnes stavba DNA a RNA KATEGORIE ZÁKLADNÍ – DO NICHŽ MUSÍ BÝT KAŽDÝ ORGANISMUS ZAŘAZEN ŘÍŠE př. rostliny, živočichové KMEN – pouze u živočichů – př. členovci ( v botanice a mykologii dodatečná) ODDĚLENÍ – pouze u rostlin – př. krytosemenné ( v zoologii dodatečná) TŘÍDA př. dvouděložné, hmyz ŘÁD př. růžokvěté, motýly ČELEĎ př. růžovité, běláskovití ROD př. růže, bělásek DRUH př. růže šípková (Rosa canina), (L) bělásek zelný Kategorie doplňkové – vytváří se z kategorií základních, pevné místo v hierarchii –př. NADŘÁD Kategorie dodatečné – nejsou odvozené od základních – př . Varieta, odrůda, plemeno Charakteristika, význam : viry, bakterie, houby, lišejníky III. Charakteristika, význam : rostliny, živočichové

PŘIROZENÝ SYSTÉM ŽIVÉ PŘÍRODY NADŘÍŠE: Nebuněční (Subcelulata) př. Viry, priony NADŘÍŠE: Prvojaderní (Prokaryota) ŘÍŠE Praorganismy (Archea ) př. Archeobakterie ŘÍŠE Prvobuněční (Protocelulata) př. Bakterie NADŘÍŠE: Jaderní (Eukaryota) ŘÍŠE ROSTLINY (PLANTAE) podříše Nižší rostliny (Protobionta) podříše Vyšší rostliny (Carmobionta) ŘÍŠE HOUBY (FUNGI) ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ (ANIMALIA) podříše Prvoci (Protozoa) podříše Mnohobuněční (Polycytozoa, Metazoa) Dú: ZOPAKOVAT ivz II BUŇKA, GENETIKA !!! Nezbytné pro další porozumění souvislostí!!

= MOLEKULÁRNÍ VNITRBUNĚČNÝ PARAZIT = virová infekce buňky-podoby: Viry, bakterie, - charakteristika, význam Viry: nebuněčné částice, viditelné pouze v elektronovém mikroskopu = submikroskopické, reprodukce v závislosti na hostitelské buňce = virion (DNA nebo RNA v bílkovinném plášti) virion nemá vlastnosti živých organismů a virus „ožívá“ v neprospěch hostitelské buňky = = MOLEKULÁRNÍ VNITRBUNĚČNÝ PARAZIT = virová infekce buňky-podoby: - virus pouze přetrvává - pomnožuje se – neškodí = latentní infekce - začleňuje se do genomu buňky = transformace buňky (změna vlastností, nejčastěji nádorová) - virus je buňkou pomnožován, buňka se rozpadne = lyze buňky, viriony infikují další buňky = lytický cyklus reprodukce viru---lavina---vznik nekrotického ložiska=virová infekční choroba - v krevním oběhu nebo v nervech = nekrotická ložiska v různých orgánech a nerv. Centrech Specifický virus potřebuje specifickou strukturu buněčné stěny = receptor. Přenos se děje vzduchem (kapénková infekce, prachem), hmyzem, potravinami a vodou, kontaktem (kůže, krev..) Vzniká viróza u jednotlivce (inkubační doba pár hodin—desítky let), epidemie v oblasti, pandemie -světadíl

Viry živočišné (DNA i RNA) – VIRY ČLOVĚKA viry rostlinné (většinou RNA) - parazité rostlin i živočichů, viry hub, viry bakterií = bakteriofágy = fágy NEJČASTĚJŠÍ VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ ČLOVĚKA: Chřipka, rýma, spalničky,příušnice, zarděnky, neštovice,Infekční žloutenka, klíšťová encefalitida, dětská obrna, opar a pásový opar, AIDS NEJČASTĚJŠÍ VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ ŽIVOČICHŮ: slintavka, kulhavka,vzteklina, myxomatóza, drůbeží mor NEJČASTĚJŠÍ VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ rostlin: mozaikovost listů brambor, rajčat, Šárka… Ochrana proti nákazám , epidemiím: PREVENCE: - Zvyšování imunity přirozené i získané (očkování), - prevence infekce (čistota prostředí i jednotlivce, strava a voda, pohyb - otužilost organismu!

Bakterie – prokariotická buňka : nukleotid – bakteriální chromozom – DNA – kruhová dvoušroubovice volně v plazmě bez jaderného obalu, nejsou mitochondrie a plastidy (tylakoidy plní fotosyntetickou funkci), slizovité obaly VÝZNAM V PŘÍRODĚ (včetně pro člověka): nepostradatelné pro fungování ekosystémů - koloběh látek v přírodě (dostudovat!) rozkladači=dekompozitoři: - nitrifikační bakterie - koloběh dusíku - denitrifikační - -“- - hlízkovité - -“- (symbioza s rostlinami z čeledi bobovitých r.=zelené hnojení - kvasné a hnilobné (viz. IVZ II – využití= biotechnologie) - mléčného a octového kvašení (viz. IVZ II – využití= biotechnologie) producenti - fotosyntetizující - koloběh kyslíku, uhlíku a vodíku - NEBEZPEČÍ V PŘÍRODĚ PRO ČLOVĚKA = choroboplodné: stafylokoky – zánět plic, hnisavé rány,… streptokoky – spála, angína…. salmonely – tyfus, salmonelózy,… vibria – cholera… spirochety – pohlavní nemoci syffilis,… pasteurely – mor… mykobakterie – tuberkulóza…. Sinice

NADŘÍŠE: Jaderní (Eukaryota) ŘÍŠE HOUBY (FUNGI) (Známo asi 100 000 druhů) úvod do MYKOLOGIE nezelené organismy, destruenti – rozkladači, heterotrofní (aerobní dýchání nebo kvašení), stěny buněk tvořeny chitinem ( nikoliv celulózou), zásobní látka glykogen (nikoliv škrob). VÝZNAM HUB V PŘÍRODĚ 1, Nepostradatelní pro koloběh látek v přírodě !! ROZKLÁDAJÍ ORGANICKÝ MATERIÁL!! protože organické látky = zdroj energie pro svůj život získávají: a, HOUBY SAPROFYTICKÉ = z mrtvých těl (př. houby dřevokazné) b, HOUBY PARAZITICKÉ = z živých organismů - specializace: rostlin: PADLÍ, RZI, SNĚTI, nemoci se nazývají jinak než jejich původci ! např, kadeřavost broskvoní živočichů: 2, SYMBIÓZA S ROSTLINAMI = a,MYKORRHIZA: STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY + LESNÍ DŘEVINY HOLUBINKY, HŘIBY, LIŠKY, MOCHOMURKY, RYZCE.. aj. (kozák březový, křemenáč osikový) = b, ENDOMYKORRHIZA = HOUBA ŽIJE UVNITŘ KOŘENOVÝCH BUNĚK ROSTLIN:např ORCHIDEJE 3, SYMBIÓZA S ŘASAMI A SINICEMI = PODVOJNÉ ORGANISMY = LIŠEJNÍKY = ( lichenizované houby) = podhoubí + řasa nebo sinice = ukazatelé čistoty ovzduší

ŘÍŠE : HOUBY (FUNGI) 2 VÝZNAM HUB pro ČLOVĚKA – NÁZVOSLOVÍ: A ŘÍŠE : HOUBY (FUNGI) 2 VÝZNAM HUB pro ČLOVĚKA – NÁZVOSLOVÍ: A. Uživatelská: houby prudce jedovaté (), jedovaté nebo podezřelé (+) nejedlé, jedlé, (výtečné, léčivé účinky, parazitické) Nebezpečné jsou HOUBOVÉ JEDY = MYKOTOXINY (nelze nijak z kontaminovaných látek odstranit!!!) B, mykologická (morfologická, anatomická): I, hlenky (nevytváří podhoubí, shlukují se, oranžové až hnědé), parazitické př. nádorovky II, (chytridiomycety, oomycety) –saprofyti a původci nebezpečných chorob rostlin-až 10 let!! III, Houby vlastní: a, endomycety (př.kvasinky pivní, vinné, př. rod Candida = nemoci kůže, sněti, rzi) podhoubí + plodnice mají : b, houby vřeckovýtrusné ( př.štětičkovec=Penicillium, padlí,smrž, lanýž, námel…) c, stopkovýtrusné = rozlišování: 1, podhoubí + masitá nebo dřevnatá plodnice př. kuřátka, dřevomorka, troudnatec kopytovitý-buk, hlíva ústřičná-parazit listnáčů. 2, podhoubí +třeň + klobouk (póry,lupeny, ostny) +rouško. př. rod: hřib, kozák, křemenáč, klouzek, ryzec, holubinka aj. Mládé: plachetka, závoj, dospělé: pochva, prsten, strupy: př. rod: muchomůrka, bedla, parazitická václavka aj.

ŘÍŠE: HOUBY (FUNGI) 3 (dostudovat ze cvičení a klíčových slov) Stavba těla: jednobuněčné (př. kvasinky) mnohobuněčná stélka: - podhoubí (mycélium tvořené vlákny hyfy) - vegetativní fáze - rozmnožovací orgány dimorfizmus = mnohobuněčná vláknitá stélka se mění v určité době na jednobuněčnou Rozmnožování: (kritérium pro mykologické třídění hub) - nepohlavní : dělení, pučení – kvasinky výtrusy = spory na nebo ve výtrusnicích - pohlavní (1x za rok): splývání hyf vhodného párovacího typu PAMATUJ: Kuchyňská hodnota jedlých hub závisí na zdravotním stavu houby a spotřebitele! Označení „jedlá houba“ se vztahuje na plodnice tepelně zpracované, pokud není uvedeno jinak ! Jezte pouze houby které bezpečně poznáte jako jedlé nebo navštivte houbařskou poradnu! Otrava houbami - brzo po požití hub se dostavuje : - gastrointestinální syndrom: nevolnost, průjem, bolest hlavy, často zvracení - nervové jedy: pocení, slinění, poruchy vědomí, bušení srdce, dušení, záškuby, delirium - Halucinogenní látky (lysohlávky, kropenatce) Při příznacích otrvy vyhledejte záchranou službu a zbytky houbového jídla (zvratky, kousky hub ve stolici) vezměte sebou na identifikaci!!

Organismus - rozmanitost života orgány a orgánové soustavy – klíčová slova (rozsah dle potřeb ZŠ a pro pochopení souvislostí) říše nebuněční = podbuněční - hlavně viry - stavba, význam říše prvobuněční - hlavně bakterie a sinice -“- Eukaryota - jaderní : říše houby, rostliny,, živočichové -“- Stavba buňky a základní rozdíly ve stavbě buněk organismů uvedených říší, Základní buněčné organely eukaryot a jejich funkce (buněčná stěna, cytoplazma, jádro, vakuoly -lyzozomy, mitochondrie, endoplasmatické retikulum, plastidy), Stavba organismů : jednobuněční a mnohobuněční – buňka (viry, bakterie - rozmnožování-význam) , stélka, diferencované buňky - pletiva a tkáně, orgány, orgánové soustavy Způsoby rozmnožování organismů – nepohlavní - klony, pohlavní - potomstvo. Stavba těla hub a lišejníků - hlenky, houby vlastní (Eumycety) = třída zygomycety - plísně, endomycety -kvasinky, sněti, houby vřeckovýtrusné, h. stopkovýtrusné. Význam.

KONEC DĚKUJI ZA POZORNOST, PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková