Ekofyziologie rostlin a mikroklima porostu (Photosynthesis and transpiration are coupled due to microclimate of a stand) Miloš Barták podzim 2012 Ústav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Víte, jak vypadá rostlina uvnitř?
Advertisements

List autor: David Hainall.
Infračervené analyzátory plynů v gazometrických systémech
Přechod rostlin na souš
ODBĚR VZORKů, ZAKONCENTROVÁNÍ A STANOVENÍ LÁTEK V PůDÁCH
G7481 Magnetometry in geology and archaeology Lecturer: Vojtěch Šešulka spring 2010.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public 1 Application Layer Functionality and Protocols Network Fundamentals – Chapter 3.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Přednášky z lékařské přístrojové techniky Masarykova univerzita v Brně
Produkční biologie přednáška č. 1 Produkce a produktivita
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gaussův zákon elektrostatiky
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_14_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Růstová analýza Stanovení rychlosti růstu M. Barták OFAR ÚEB PřF MU Brno.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ROZDÍLOVÁ OCHRANA KABELŮ
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
FLUORESCENCE CHLOROFYLU Základní terminologie kvantový výtěžek PS II, nefotochemické zhášení Miloš Barták 2011 OFAR ÚEB PřF MU Brno.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Produkční biologie Bi8030 podzimní semestr Sluneční záření jako energetický zdroj produkce 2. Struktura vegetačního krytu, intercepce radiace,
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_10_AJ_ACH Ročník:1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Alokace asimilátů (Source-sink) Základy růstové analýzy
ATMOSPHERE AND ITS PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
Ekofyziologie rostlin a mikroklima porostu (fotosyntéza a transpirace jsou spřaženy, vliv CO2, teploty a vlhkosti vzduchu) Miloš Barták podzim 2012 Ústav.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measurement of current and voltage Prepared by: Ing. Jiří Smílek.
PEDOLOGY AND SOIL PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
LANDSCAPE AND ITS FUNCTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Geofyzikální ústav AV ČR, v.v.i.. Obecné informace  Vznikl jako pracoviště ČSAV r  Je přímým pokračovatelem Státního ústavu geofyzikálního, založeného.
Analýza pracovního výkonu zaměstnanců
ICH M3 (R2) preklinické doporučení
Ekologická fyziologie či fyziologická ekologie fotosyntézy
Ecosystems Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Měření odporu transportních cest a stupně embolizace
German SPOT and RES electricity Generation: impacts on Czech SPOT
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Ecosystems, vocabulary
Současné trendy v ekofyziologii fotosyntézy
Denní chody fotosyntetických procesů
The distribution of plants, where can plants grow
Miloš Barták OFAR ÚEB PřF MU Brno Laboratoř fotosyntetických procesů
Vyšší rostliny Teplota ve vztahu k fotosyntéze
VÁŽENÍ STUDENTI 2. – 5. ROČNÍKU! BUĎTE „IN“!
Produkční biologie rostlin 2014 podzim Tvorba a transport asimilátů
Computation of Harmonic and Anharmonic Vibrational Spectra
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Introduction to MS Dynamics NAV (Non stock Items-Neskladové zboží)
Other Molecular Spectroscopic Properties: ROA, NMR, ECD
Ecosystems, discussion
Transkript prezentace:

Ekofyziologie rostlin a mikroklima porostu (Photosynthesis and transpiration are coupled due to microclimate of a stand) Miloš Barták podzim 2012 Ústav experimentální biologie Oddělení fyziologie a anatomie rostlin PřF MU, UKB, Kamenice 5, Brno

Isolines of CO 2 concentration in a stand

Stoma Výměna plynů mezi rostlinou a okolím: CO 2 H 2 O

Ekologie fotosyntézy - zásobení vodou

Přístroje a metody měření transpirace Infračervené Analyzátory plynů Měření změny vlhkosti v listové komoře Měření rychlosti toku Vody stonkem (kmenem) Metoda tepelného Pulsu Metoda deformace Tepelného pole Spektrální metody Letecké, satelitní Multispektrální snímky

Transpiration measurement system source:

Současné potometry ve výzkumu a výuce Typy potometrů Ganong's Potometer Darwin's Potometer Gaurrea's Potometer

Princip potometru

Potometrie Potometer (z řeckého ποτό = pít a μέτρο = měřit)-někdy označován jako "transpirometer" - je zařízení používané pro měření rychlosti příjmu vodydo listových výhonů či stonků Příčinami příjmu vody vody jsou fotosyntéza a transpirace Potometery je často obtížné nastavit. Všechno musí být zcela vodotěsné, aby nedošlo k žádnému úniku vody. Existují dva hlavní typy používaných potometerů - bublinový potometer (jak je uvedeno níže), a hmotový potometer. Hmotový potometer se skládá z rostlin s kořeny ponořené do kádinky. Tato kádinky je pak umístěna na digitální váhy; čtením lze určit množství vody, kterou rostlina ztratila transpirací.

Indirect Evapotranspiration Estimation 1.Temperature-Based a.Cannot resolve time intervals less than monthly b.Ignore processes 2.Energy Balance a.Simple b.Relies on differences between uncertain quantities c.Unreliable for large vapor pressure gradients 3.Mass Transfer a.Uses reliable micrometeorological measurements b.Data collection difficult for multiple measurement sites 4.Combination Methods a.Combines benefits of energy balance and mass transfer b.Data intensive

Combination Formula (Penman, 1948) Energy Mass TransferVertical Transport

Penman-Monteith (Monteith,1965)

Stomata Tradescantia sp.

Fotosyntéza – carbon dioxide influx into a leaf, resistances

Daily courses of stomatal conductance (for CO2 uptake and H2O outflow)

Quercus ilex Niinemets Ü et al. J. Exp. Bot. 2009;60: © The Author [2009]. Published by Oxford University Press [on behalf of the Society for Experimental Biology]. All rights reserved. For Permissions, please Polední deprese fotosyntézy Midday depression Of photosynthetsis

Semidesert plants Daily courses (evapotranspiration) in semiarid plants

Stomatal patchiness Mott et Butler 2001

Dub (Quercus robur),

Cross section of Lasallia pustulata - marginal thallus part - intermediate part - pustulus