CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Advertisements

Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Předpoklady dokonalé konkurence
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA 6 CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA

Maximalizace zisku Max. rozdíl TR a TC: MR = MC Mezní příjem = přírůstek celkového příjmu dosažený prodáním další jednotky produkce (MR) Mezní náklady = přírůstek celkových nákladů spojený s vyprodukováním další jednotky produkce (MC) Základy ekonomie 2011

Příklad – maximalizace zisku Základy ekonomie 2011

1. Dokonalá konkurence Na trhu mnoho prodávajících a kupujících → zanedbatelný dopad na tržní cenu = cena je pro prodávající i kupující daná Produkce je identická Volný vstup do a výstup z odvětví Základy ekonomie 2011

DOKO - příklad Dodavatel pšenice – podíl 1/1000 trhu Pšenice obchodována na plodinové burze = 1 trh Za jakou cenu prodávat, když na trhu obchodována tuna za 3000 Kč? 3001 Kč X 2999 Kč X 3000 Kč Základy ekonomie 2011

Individuální poptávka v DOKO pšenice cena D množství Základy ekonomie 2011

Ukončení činnosti Základy ekonomie 2011

Příčiny nedokonalosti trhů Nedokonalá informovanost prodávajících a kupujících (rozptýlené trhy) Náklady na změnu dodavatele Nehomogenní produkt Malý počet prodávajících Základy ekonomie 2011

NEDOKO – příklad Prodejce guláše v restauraci (1 z desítek restaurací ve městě) Za 35 Kč prodá 30 gulášů Když cena 40 Kč – ztratí pár zákazníků, ale ne všechny = Hospodský má manévrovací prostor pro tvorbu ceny D není dokonale elastická Základy ekonomie 2011

Individuální poptávka v NEDOKO trh gulášů cena D množství Základy ekonomie 2011

Počet firem? Produkce? hodně jedna několik MONOPOL OLIGOPOL diferencovaná identická MONOPOL OLIGOPOL MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE DOKONALÁ KONKURENCE Základy ekonomie 2011

2. Monopol Jediný prodejce na trhu Jeho produkce nemá blízké substituty na trhu → cenový tvůrce (cena je vyšší než v DOKO) Existují bariéry vstupu do odvětví → vlastnictví přírodního zdroje (zřídka) → státem udělená licence → firma má nižší výrobní náklady Produkuje menší množství než by bylo společensky žádoucí (= ztráty mrtvé váhy) Základy ekonomie 2011

Státní řešení monopolů Zavedení konkurence do monopolních odvětví Regulace chování monopolů Převedení soukromých monopolů na státní podniky Žádný zásah Základy ekonomie 2011

Regulace Regulace cen monopolu = stanovení maximální ceny státem (co nejblíže DOKO) Problém: Jak pozná stát náklady monopolu? Základy ekonomie 2011

Antidumpingová politika Dumping = výrobce prodá za cenu nižší, než jsou jeho náklady Kořistnický dumping Běžný argument protekcionistů Vyspělé země Základy ekonomie 2011

Cenová diskriminace = prodej určitého produktu různým zákazníkům za různé ceny Příklady: Ceny vstupenek do kina Ceny letenek Množstevní slevy ... Základy ekonomie 2011

Cenová diskriminace Podmínky: Trh musí být NEDOKO Na trhu musí být odlišitelné skupiny zákazníků Firmy musí být schopny účtovat dvojí ceny Základy ekonomie 2011

Jak časté jsou problémy s monopoly? Monopol je běžný Většina firem má nějakou kontrolu nad cenou své produkce (je diferencovaná) Firem se značnou monopolní silou je málo Velmi málo produktů je jedinečných Základy ekonomie 2011

3. Oligopol Několik prodávajících Produkce identická nebo podobná → možnost spolupráce X vlastní zájmy firmy → kartel Produkce identická nebo podobná Duopol = oligopol se 2 firmami Cena je vyšší než by byla v DOKO, ale nižší než u monopolu Produkce je menší než by byla v DOKO, ale větší než u monopolu Základy ekonomie 2011

Teorie her Jak se lidé chovají ve strategických situacích (při rozhodování musí uvažovat rozhodnutí jiného subjektu) Oligopolní trh je malý = nutnost zohlednit chování ostatních = zisk firmy závisí nejen na tom, kolik sama vyprodukuje, ale i na tom, kolik ostatní firmy Základy ekonomie 2011

Vězňovo dilema Proč je těžké spolupracovat Vězeň Petr Vězeň Karel PŘIZNÁ SE NEPŘIZNÁ SE 8 let 20 let PŘIZNÁ SE 8 let svoboda Vězeň Karel svoboda 1 rok NEPŘIZNÁ SE 1 rok 20 let Základy ekonomie 2011

Antikartelové zákonodárství Zabránit spojení firem Rozdělit firmy Bránit firmám v nekonkurenčních aktivitách Základy ekonomie 2011

Příklad ze života Základy ekonomie 2011

Protikartelové zákonodárství Udržování maloobchodních cen Cenové predátorství Vázané obchody ALE: to může být přínosné ?! Základy ekonomie 2011

Monopolistická konkurence Mnoho firem na trhu Produkce je diferencovaná Volný vstup a výstup z odvětví = Něco z monopolu + něco z DOKO Příklady: CD, filmy, nábytek ... = významná role reklamy Základy ekonomie 2011

Reklama Manipulace se zákazníkem Omezuje konkurenci zvýrazňováním rozdílů mezi produkcí X Zdroj informací pro zákazníka Podporuje konkurenci nabízením větší množství variant produktu a cen Známka kvality Základy ekonomie 2011

ČETBA Roste cenová diskriminace s regulací? http://ekonomika.ihned.cz/c1-16300330 Základy ekonomie 2011

konec Základy ekonomie 2011