Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera
Co to je? n Etika = nauka & praktická reflexe dobrého a zlého v jednání n Ekologická etika „..ve vztahu k životnímu prostředí, mimolidskému světu“ u Hledání bludné koleje v historii. u Definování východisek pro zdůvodnění ohleduplného postoje.
Hledání slepé koleje n Průmyslová revoluce n 17. století – Descartes n Konec středověku – Fromm n Křesťanství – Lynn White n Patriarchát – ekofeminismus n Homo sapiens - Lorenz René Descartes
Nová východiska skupina lidstvo život n Ne selhání, ale nedokončený etický vývoj, rozšiřování okruhu bytostí hodných úcty (Leopold) n Proč rozšiřovat? Hledisko: u Antropocentrické u Teocentrické u Biocentrické u Ekocentrické Rozšiřování etických ohledů
Antropocentrismus n Člověk je zdrojem hodnot. n Dobré je to, co je dobré pro člověka. n Dva výklady: u Svět jako skladiště. u Svět jako dědictví pro příští generace (trvale udržitelný rozvoj). Životní prostředí SpolečnostEkonomika Trvale udržitelný rozvoj
Teocentrismus n Bůh je zdrojem hodnot n Dobré je respektovat jeho příkazy n Dva výklady: u Svět je nám dán k dispozici (Whitova kritika křesťanství) u Svět je nám zahradou, my jsme zahradníci, Bůh majitel (koncept správcovství, stewardship)
Biocentrismus n Každý život je hodnotou o sobě. n Speciesmus je nepřijatelný. u Schweitzer u hlubinná ekologie (Naess, Seed) u etika ochránců zvířat n Otazníky: u Lze připustit násilí? u Co jsou oprávněné (vitální) potřeby? Albert Schweitzer
Ekocentrismus n Leopold: „Dobré je to, co směřuje k integritě celku.“ n Etika ochránců přírody n Otazníky: u Jak velikého celku? – Lovelock, hypotéza GAIA u Střet jedinec x celek (Hardin) F Pomoci rozvojovým zemím? F Uchovat demokracii? Aldo Leopold
Závěr n Každé východisko EE nabízí možnost pro ohleduplné i destruktivní jednání. n Nelze nalézt jednoznačné odpovědi … n Jediné dává otevřené srdce ke kráse i utrpení světa.