Základy speciální pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KPG/0296 Sociální práce s mentálně postiženými
Advertisements

INTEGRACE DĚTÍ SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Rodina jako vzor a příklad
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Úvod do učiva občanské výchovy
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Pojetí a přínos kurzu „Základy speciální pedagogiky“
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Resocializace –integrace –prevence –pomoc
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Základy speciální pedagogiky
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Pedagogické disciplíny
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Základní pojmy speciální pedagogiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy speciální pedagogiky PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.

UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY předmět zájmu mýty a předsudky bariéry kdo pracuje s lidmi s postižením

DEFINICE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY SPP = vědní disciplína, která se zabývá rozvojem, výchovou, vzdělávání, přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců s postižením (současná oblast zájmu jsou jedinci se speciálními potřebami od narození až po stáří ) Cíle SPP: Vzcházejí z principu humanismu (každý člověk je svébytná bytost, bez ohledu na odlišení od normy): 1.Cíl humanitní – právo na zajištění úplného rozvoje a respektování osobnosti postižených 2.Cíl výchovný – realizuje právo postiž. na takové vzdělání, které zajistí optimální rozvoj 3.Cíl ekonomický – uplatnění práva postižených na pracovní zařazení podle jejich schopností

DEFINICE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY socializace - proces maximálního rozvoje osobnosti a začlenění do pracovního a společenského prostředí resocializace stupně socializace: integrace adaptace utilita inferiorita

DEFINICE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY stupně socializace dle WHO: plná integrace vysoká integrace středně vysoká integrace nízká integrace / nízká segregace středně vysoká segregace vysoká segregace

ZÁKLADNÍ POJMY disability handicap defektivita normální abnormální jedinec s postižením

ZÁKLADNÍ DĚLENÍ VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE dle typu postižení logopedie andragogika surdopedie pedagogika mimořádně nadaných somatopedie tyflopedie etopedie psychopedie specifické poruchy učení kombinované postižení dle vzniku vrozené získané dle charakteru orgánové funkční hloubky lehké střední těžké

POSTAVENÍ SPP V SOUSTAVĚ VĚD pedagogika psychologie medicína sociologie oblast právní a kriminalistiky