Základy speciální pedagogiky PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY předmět zájmu mýty a předsudky bariéry kdo pracuje s lidmi s postižením
DEFINICE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY SPP = vědní disciplína, která se zabývá rozvojem, výchovou, vzdělávání, přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců s postižením (současná oblast zájmu jsou jedinci se speciálními potřebami od narození až po stáří ) Cíle SPP: Vzcházejí z principu humanismu (každý člověk je svébytná bytost, bez ohledu na odlišení od normy): 1.Cíl humanitní – právo na zajištění úplného rozvoje a respektování osobnosti postižených 2.Cíl výchovný – realizuje právo postiž. na takové vzdělání, které zajistí optimální rozvoj 3.Cíl ekonomický – uplatnění práva postižených na pracovní zařazení podle jejich schopností
DEFINICE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY socializace - proces maximálního rozvoje osobnosti a začlenění do pracovního a společenského prostředí resocializace stupně socializace: integrace adaptace utilita inferiorita
DEFINICE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY stupně socializace dle WHO: plná integrace vysoká integrace středně vysoká integrace nízká integrace / nízká segregace středně vysoká segregace vysoká segregace
ZÁKLADNÍ POJMY disability handicap defektivita normální abnormální jedinec s postižením
ZÁKLADNÍ DĚLENÍ VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE dle typu postižení logopedie andragogika surdopedie pedagogika mimořádně nadaných somatopedie tyflopedie etopedie psychopedie specifické poruchy učení kombinované postižení dle vzniku vrozené získané dle charakteru orgánové funkční hloubky lehké střední těžké
POSTAVENÍ SPP V SOUSTAVĚ VĚD pedagogika psychologie medicína sociologie oblast právní a kriminalistiky