Výpočty ve farmakologii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z chemických rovnic
Advertisements

RNDr. Božena Macešková, CSc.
LÉČIVO, LÉČIVÉ PŘÍPRAVKY, LÉKY, LÉKOVÉ FORMY
Základní vybavení kuchyně
TILDREN®.
90 tablet obsahující alprazolam 0,25 mg, 1 tbl
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ.
Chemické výpočty - část 1
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Složení roztoků Chemické výpočty
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
odměrná analýza – volumetrie
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ROZTOKY Obr Obr. 2.
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:24.10.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Chemické výpočty Vladimíra Kvasnicová.
Jak chránit DNA před zářením
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
PRO POKRAČOVÁNÍ STISKNĚTE ZDE: POKRAČOVAT. PŘIPRAVTE SI: 4 KIWI 2 POMRANČE 4 LŽIČKY TEKUTÉHO MEDU 4 MENŠÍ SKLENICE KDYŽ MÁTE PŘIPRAVENO: POKRAČOVAT.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
Medovník Připravte si: Na těsto 20 dkg cukru krupice,
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Dielektrická konstanta roztoků
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočet hmotnostního zlomku
Vlastnosti látek Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková.
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Složení látek a směsí Hmotnostní podíly složení ropy: Uhlík: 84–87.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
Immunoprecipitace Praktická práce – část I.. Protokol k experimentu Protokol.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Uděláme si odměrku (Látka a těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina: 6. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-06 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Základy stolování. Vypracoval: Lukáš Karlík
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
VY_32_INOVACE_13_PRAKTICKÉ ČINNOSTI
výpočet pH kyselin a zásad
Podávání léků ústy – per os
Směsi Chemie pro ZŠ 8.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
celková hmotnost roztoku
odměrná analýza – volumetrie
Výpočet procentové koncentrace roztoku
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Transkript prezentace:

Výpočty ve farmakologii

koncentrace: c = ředění: c1 . V1 + c2 . V2 = c3 . (V1 + V2) m m´(roztoku) w = . 100 % m Vroztok c . V = ??? c (g/L) . V (L) = ? c.V = m (g)  m1 + m2 = m3 (=m1+m2)

m w = . 100 % m´(roztoku) m = m´ . w = 500 . 0,06 = 30 g Připravte 500 g 6% roztoku glukózy navážením do vody w = 0,06 (6 % ) m ´= 500 g m w = . 100 % m´(roztoku) m = m´ . w = 500 . 0,06 = 30 g

c3 (V2 + V3) = c1 . V1 + c2 . V2 w3 (m1 + m2) = w1 . m1 + w2 . m2 Připravte 500 g 6% roztoku glukózy naředěním 20% roztoku vodou: c3 (V2 + V3) = c1 . V1 + c2 . V2 w3 (m1 + m2) = w1 . m1 + w2 . m2 voda 20% Glc w1 = 0,06 (6 % ) m1 = 500 g 0,06 . 500 = 0,2 . V2 + w3 . V3 w3 voda = ? 0,06 . 500 = 0,2 . V2 + 0 . V3 30 = 0,2 . m2 m2 = 150 g 20% Glc m3 = m1 - m2 = 500-150 = 350 g vody

Kolik g KI pro přípravu 20 g 2% roztoku? w = 0,02 mroztoku= 20 g m KI =x g m = 20 * 0,02 = 0,4 g Kolika % roztok vznikne rozpuštěním 2,5 g k. salicylové ve 100 g lihu ? mroztoku= 102,5 g m k.sal = 2,5 g w = ? w = 2,5/102,5 = 2,4 %

200 / 10 / 4 = 5 g sirupu / 1dávka = 4x denně 1 čaj. lžičku Pacient má dostat 4x denně 25 mg morfinu(!). Kolik g morfinu navážíme do 200 g sirupu, aby bylo celé balení na 10 dní? Kolika % roztok to bude? Rozepište dávkování. (1 čaj. lžička = 5 g, dezertní lžíce = 10 g, polévková = 15 g) 4 x 25 x 10 = 1,0 g (na 10 dní) w = 1 / 200 = 0,005 * 100 = 0,5 % 200 / 10 / 4 = 5 g sirupu / 1dávka = 4x denně 1 čaj. lžičku

200 / 10 / 4 = 5 g sirupu / 1dávka = 4x denně 1 čaj. lžičku Pacient má dostat 4x denně 25 mg morfinu(!). Kolik g morfinu navážíme do 200 g sirupu, aby bylo celé balení na 10 dní? Kolika % roztok to bude? Rozepište dávkování. (1 čaj. lžička = 5 g, dezertní lžíce = 10 g, polévková = 15 g) 4 x 25 x 10 = 1,0 g (na 10 dní) w = 1 / 200 = 0,005 * 100 = 0,5 % 200 / 10 / 4 = 5 g sirupu / 1dávka = 4x denně 1 čaj. lžičku