IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 56 Anotace Prezentace, která se zabývá lichoběžníky a jejich obsah. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci rozpoznávají lichoběžníky a vypočítávají obsah. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Lichoběžník, obsah, výška a střední příčka. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 227 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Lichoběžník a jeho obsah. Čtyřúhelníky Lichoběžník a jeho obsah.
Obr. 1 © Václav Simandl Obr. 2 © Václav Simandl Obr. 3 © Václav Simandl Obr. 4 © Václav Simandl Obr. 5 © Václav Simandl
Lichoběžník Lichoběžník je čtyřúhelník, jehož dvě strany jsou rovnoběžné a ostatní dvě různoběžné. Rovnoběžné strany jsou základny a různoběžné ramena. Obr. 6 © Václav Simandl
Druhy lichoběžníků Rovnoramenný lichoběžník Pravoúhlý lichoběžník Obr. 7 © Václav Simandl
Obsah lichoběžníka Výška lichoběžníka je vzdálenost přímek mezi jeho základnami. výšky Obsah lichoběžníka: součin poloviny výšky a součet délek obou základen. Obr. 8 © Václav Simandl
Obsah lichoběžníka S 1 (a + c) . v 2 Obr. 9 © Václav Simandl
Střední příčka Je úsečka, která spojuje středy obou ramen lichoběžníka. Střední příčka je rovnoběžná se základnami a její délka je polovina součtu délek obou základen. Obr. 10 © Václav Simandl
Vlastnosti lichoběžníka Rovnoramenný lichoběžník je souměrný podle společné osy obou základen. Úhlopříčky rovnoramenného lichoběžníka jsou shodné. Úhly přilehlé k základně rovnoramenného lichoběžníka jsou shodné. Součet velikostí úhlů přilehlých k některému ramenu lichoběžníka je 180°.
Příklad Jak poznáme lichoběžník? Lichoběžník je čtyřúhelník, jehož dvě strany jsou rovnoběžné a ostatní dvě různoběžné. Jaké jsou druhy lichoběžníků? Rovnoramenný a pravoúhlý lichoběžník. Jaký je vzorec pro výpočet obsahu? S 1 (a + c) . v 2 Co je střední příčka? Je úsečka, která spojuje středy obou ramen lichoběžníka.
Čerpáno Obr. 1 - 10. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.