SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KPG/0296 Sociální práce s mentálně postiženými
Advertisements

Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Integrativní speciální pedagogika
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Základy speciální pedagogiky
Pedagogická diagnostika
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Základy speciální pedagogiky
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Inkluzivní a integrativní pedagogika KPG / 4408/4458 Ladislav Zilcher.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Rekreologie 1 (sylabus)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Bakalářské STUDIUM
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Obecná didaktika ÚVOD.
Edukace žáků na praktických a speciálních školách KPG/4065
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
Integrativní speciální pedagogika
Speciální pedagogika (podzim 2016)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Teorie rekreace a výchovy v přírodě
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
Pedagogika jako vědecká disciplína
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Název ETOPEDIE = z řeckého „ethos“ – mrav + paidea – výchova Je jednou z disciplín speciální pedagogiky. Vývoj oboru etopede.
Pedie Co mají společné?.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Základní pojmy speciální pedagogiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz

Kontakt Mgr. Jarmila Matochová (175853@mail.muni.cz) Konzultační hodiny: středa 14:00 - 15:30 pátek: po předchozí mailové domluvě Katedra speciální pedagogiky, Poříčí 9, 2.patro, místnost 03010 studijní záležitosti e-mailem řeším se studenty primárně ve čtvrtek

Požadavky aktivní účast na seminářích, maximálně 1 omluvená absence (omluvená e-mailem dopředu, či den po) 18.2., 4.3., 18.3., 15.4., 29.4., 13.5., (20.5.) včasné odevzdání průběžných úkolů písemný test – zkouška

Studijní literatura VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008 VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008 VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010

Studijní literatura doporučená ELLIOT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 8024701820. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, c2008, 380 s. ISBN 9788073674274. ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 102 s. ISBN 9788024729473. Typy z vašich řad – prosím, podělte se o své zdroje v diskusním fóru k semináři

Etopedie jako vědní obor

Etopedie vědní disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy jako samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let 20.století navazuje na vývoj v obecné pedagogice reflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti ve vztahu k očekávanému chování

Postavení etopedie v systému pedagogiky Pedagogika Speciální pedagogika Etopedie Logopedie Oftalmopedie Psychopedie Somatopedie Surdopedie

Postavení etopedie v systému pedagogiky Speciální pedago-gika Somato-pedie Logo-pedie Surdo-pedie Oftalmo-pedie Psycho-peie Etopedie SPU Kombi

Společné rysy disciplíny speciální pedagogiky mají společný zájem – naplnění potenciality každého jedince spolupráce nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd.

Odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín terminologie charakter postižení jedince segregační tendence

Východiska etopedie Individualizace výuky Bio – psycho – sociální model funkčnosti Perspektivní přístup k dítěti Životní cesta dítěte

Individualizace výuky naplnění potenciality každého žáka žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) – úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu

O S P ŠTĚSTÍ SP JP JP Začlenění Účast zdraví Kvalita života Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce… (WHO, ICF,2001) O odkázanost S směřování P potencialita ŠTĚSTÍ SP JP JP Osobnost Bio-psycho Začlenění Účast zdraví Kvalita života

Perspektivní přístup odpovědnost školské praxe za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál

Životní cesta dítěte respektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte využití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí