Doporučená literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Úvod do studia dějepisu
KATEDRA FILMOVÝCH STUDIÍ Filozofické fakulty Univerzity Karlovy
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
DM1: dějiny filmu Úvod do teorie a dějin filmu a audiovizuální kultury
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Metodologie historického výzkumu volného času
Média: nástroj vládnoucí třídy
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Motivační témata a životní příběhy
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Motivační témata a životní příběhy
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Kapitoly z dějin filmu II
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Umění nových médií: umění a technika I PS_2012 Jana Horáková.
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Dějiny tělesné výchovy a sportu. Přednášející Mgr. Ladislav Černý kancelář č. 204 sportovní hala UJEP konzultační hodiny:úterý.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Pedagogické disciplíny
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Studium dějin měst v Evropě, pojmosloví
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Kapitoly z dějin filmu 1 – výukové okruhy, studijní literatura, výkladové metody

Doporučená literatura BARTOŠEK, Luboš: Náš film. Kapitoly z dějin (1896 - 1945). Mladá fronta, 1985. BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha, Vydaly Akademie múzických umění v Praze a Nakladatelství Lidové noviny 2007. MACEK, Václav - PAŠTÉKOVÁ, Jelena: Dejiny slovenskej kinematografie. Martin, Osveta 1997. MONACO, James: Jak číst film. Svět filmu, médií a multimédií. Praha, Albatros Plus, 2006. PTÁČEK, Luboš: Panorama českého filmu. Olomouc, Rubico, 2000. SZCZEPANIK, Petr (ed.): Nová filmové historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultur. Praha: Herrmann & synové 2004. CASETTI Francesco, Theories of Cinema , 1945-1995. Austin: University of Texas Press 1999.   /Časopis Iluminace, Cinepur – www.cinepur.cz/

Výukové okruhy historiografie filmu, výkladové metody podstatné technologické, historické a kulturní mezníky a vlivy raná kinematografie, film jako technický vynález a zábavní atrakce Klasický Hollywood, vznik studiového systému Emancipace filmu jako uměleckého oboru, Avantgardní film (německý expresionismus, ruská montážní škola, francouzský impresionismus, avantgardní tendence v českém filmu) Nástup zvuku - technologické, estetické, ekonomické a společenské okolnosti

Výukové okruhy Hollywoodský studiový systém ve 30. a I. pol. 40. let Kinematografie SSSR, Německa a Itálie ve 30. a I. pol. 40. let (státem řízená kinematografie) Česká kinematografie 30. let – žánrová struktura, institucionální kontext Česká kinematografie za protektorátu, centralizace oboru

Ukončení kurzu Obecný přehled o důležitých technologických a sociálních okolnostech a tendencích Orientace ve vybraných uměleckých směrech a hnutích, ve vývoji filmové produkce a distribuce Vědomostní test z uvedených výukových okruhů – na základě studia odpovídajících kapitol Dějin filmu Davida Bordwella a Kristin Thompsonové

New Art History tradiční historiografie x New Art History od konce 60. let probíhaly pokusy o revizi a proměnu oboru, které vyústily ve zformování nových přístupů podnět předtavovalo post-strukturalistické myšlení a literární kriticismus jazykový obrat (linguistic turn) nová teorie odrážela i sociální a kulturní změny namísto esencialismu - kontextualismus přesun pozornosti z významu díla k fungování a podmíněnosti sociálním kontextem

Nová historie filmu Opozice vůči klasickému konceptu velkých dějin, konkrétněji vůči: zjednodušující kauzalitě (výkladový systém příčin a následků) časově lineární události akcentu na geniální tvůrce a hnutí biografismu (výklad díla autorem) nedostatku exaktnosti; nedostatečné znalosti konkrétních událostí a pramenů nekritický přístup k pramenům (autorita pamětníků)

Historiografie Neexistuje JEDNA historie filmu Problém generalizace a kauzality – opomíjení výjimek a odchylek Chronologie, periodizace (není univerzální) Význam - vliv, typičnost, jedinečnost

Nová historie filmu označení heterogenních, různorodě kontextově orientovaných přístupů v badatelské činnosti už není cílem vyzdvihnout jedno dílo a jednoho tvůrce; odklon od jednostranného zájmu o „film jako umění“ podstatné je zohlednit také dobové zázemí tvorby a celkový kontext díla, vzájemné vztahy a vlivy v rámci produkce, distribuce, předvádění i dobovou recepcí předmětem zájmu jsou vztahy mezi jednotlivými médii, které nemusejí podléhat chronologickým řadám a nemusejí nutně kopírovat technický a technologický vývoj zásadní je i celkový vědecký přístup směřující k interdisciplinaritě

Nová historie filmu Vývoj Nové filmové historie: Soustředění se na popis ideové základny nové metody, nové historiografie. Analýza konkrétních historických problémů na pozadí obecnějších metodologických reflexí (přehodnocení ustálených mýtů). Otázky filmu jako média, přehodnocení divácké recepce a percepce Výzkumy se věnují samostatným oblastem: historii recepce, mikrohistorické studii geneze filmů, historii z perspektivy, gender studies, historii vidění, vizuální kultuře, archeologii médií.

Historiografie (Francesco Casetti) Ekonomicko-industriální dějiny – zkoumají ekonomickou, průmyslovou a technologickou realitu, která se významně podílí na změnách a zvratech ve filmu Socio-kulturní dějiny – film je z této perspektivy sledován buď jako zrcadlo, které do jisté míry odráží postoje a chování společnosti dané doby, nebo jako činitel, který určitým způsobem spouští změny ve společnosti a zasahuje do společenských procesů. Esteticko-lingvistické dějiny – tato linie výzkumu je protikladem činnosti tvůrců posvátných dějin a pomníků význačných osobností a děl. Poučené dějiny – jsou výsledkem tvorby filmových historiků – cinefilů, vyznačují se bohatostí materiálu, zábavnou formou a neproblematičností. Globální dějiny – jejich výsledkem je ukázat mnohost dějin za použití různých nástrojů a jejich konfrontování.

Historiografie (Bordwell, Thomsonová) Biografické dějiny Průmyslové, ekonomické dějiny Estetické dějiny (forma, styl, žánr) Technologické dějiny Společenské / kulturní / politické dějiny

Základní periodizace filmu 1. Raná kinematografie (do roku 1919) http://www.youtube.com/watch?v=0IE6GFvuoQ0&feature=related 2. Pozdní éra němého filmu (do konce třicátých let) http://www.youtube.com/watch?v=rcyzubFvBsA 3. Nástup a rozvoj zvukového filmu http://www.youtube.com/watch?v=Mach-o6aoEo 4. Poválečné období (do 60. let) http://www.youtube.com/watch?v=5qjhwyM0O-I&feature=related 5. Současná kinematografie http://www.youtube.com/watch?v=c_Cov1L0g74&feature=related