STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Semenné rostliny, rostlinné orgány
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Digitalizace výuky Příjemce
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Orgány vyšších semenných rostlin
Rostlinná pletiva.
LIST.
KVĚT Vznik přeměnou části stonku a listů K pohlavnímu rozmnožování
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Opakování 7. ročníku 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Morfologie rostlin – květ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Stavba rostlinného těla
Rostlinné orgány - list
Listy, květy a plody rostlin
Generativní orgány rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - květ
Plod (fructus).
Stavba květu, květenství
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
Stavba rostlinného těla Květ a květenství
Biologie rostlin rostlinné orgány.
Květ a květenství autor: David Hainall.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se stavbou květů a s funkcí jednotlivých.
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Morfologie rostlin – plod
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
SEMENA A PLODY.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Rostliny.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
List a květ.
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Generativní rostlinné orgány
Rosaceae Fabaceae Lamiaceae
Transkript prezentace:

STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA - PRAŠNÍK, NITKA, PESTÍK – BLIZNA, ČNĚLKA, SEMENÍK), KVĚTENSTVÍ, PLOD (SUCHÝ, DUŽNATÝ, SOUPLODÍ, PLODENSTVÍ)

K O Ř E N Funkce kořene - upevňovací - zásobní - syntéza látek - absorpční Růst směrem dolů – POZITIVNÍ GEOTROPISMUS. Stavba kořene – kořenová čepička (nové buňky) - pásmo prodlužování (růst buněk) - kořenové vlášení(příjem H2O a minerálů) - pásmo větvení

Typy kořenů: - kořen hlavní a kořeny vedlejší - kořeny náhradní (adventivní) – svazčité Soubor kořenů jedné rostliny = kořenová soustava.

Metamorfózy kořene: zásobní, bulvy (k kořene i stonku), hlízy, haustoria (jmelí), příčepivé (břečťan)

STONEK Funkce stonku - nese pohlavní orgány - vede vodu do listů a asimiláty do kořenů - zelené stonky - fotosyntéza Stavba stonku– uzliny (z nich větvení a listy) - články (prodlužování)

Typy stonků – lodyha (olistěný stonek) - stvol (neolistěný stonek) - stéblo (s kolínky)

Metamorfózy stonku– šlahouny, trny, oddenky, cibule, hlízy, brachyblast (zkrácený stonek)

L I S T Funkce listu – fotosyntéza (tvorba živin)         - transpirace – tekutiny -  respirace (dýchání) -  výměna plynů Vznik listu– růst z pupenů (šupiny nebo nahé)

Stavba listu – řapík (na něm mohou být palisty nebo může chybět) - čepel s žilnatinou – zpeřená - dlanitá - souběžná

Typy listů– jednoduchý

- složený

Růst na stonku – střídavě - vstřícně - přeslenitě - v přízemní růžici Metamorfózy listu– listeny, plevy, plušky, trny, úponky

K V Ě T Funkce květu – pohlavní rozmnožování Stavba – reprodukční orgány – pestík(y) – tyčinky – květní obaly – kalich a koruna – okvětí – květní lůžko

Květní obaly OKVĚTÍ KALICH A KORUNA Všechny lístky jsou tvarově i barevně stejné. Mohou být volné nebo srostlé. KALICH A KORUNA Kalich tvoří vnější, spodní květní lístky, většinou zelené. Mohou být volné nebo srostlé. Korunu tvoří vnitřní, vyšší lístky, často barevné.

Tyčinky Jsou samčím reprodukčním orgánem. U nahosemenných šupinové nebo ploché, více prašných pouzder. U krytosemenných členěné na nitku a prašník, který má dva prašné váčky. V prašných váčcích jsou pylová zrna – pyl. Tvar tyčinek i pylových zrn se liší druh od druhu.

Pestík Obr. semeníků Je samičím reprodukčním orgánem. Člení se na semeník, čnělku a bliznu (čnělka může chybět). Vzniká srůstem plodolistů. U nahosemenných chybí, plodolist (semenná šupina) zůstane plochý, na něm nekrytá vajíčka. Na blizně se zachytává pyl, prorůstá čnělkou k vajíčkům v semeníku. Obr. semeníků

Květenství Květy seskládané různým způsobem do květenství.

Prohlédněte si následující obrázky. A) Zkuste je pojmenovat Prohlédněte si následující obrázky . A) Zkuste je pojmenovat. B) Rozhodněte, zda jde o květ jednoduchý nebo květenství. C) Rozhodněte, zda mají okvětí nebo kalich a korunu.

Sedmikráska chudobka Květenství - úbor Kalich a koruna Konvalinka vonná Květenství – hrozen Okvětí bílé

Plicník lékařský Květenství – okolík Zelený kalich a fialová koruna Prvosenka jarní Květenství – okolík Zelený kalich a žlutá koruna

Hrachor (lecha) jarní Květenství – hrozen Zelený kalich a fialová koruna Orsej jarní Květ jednoduchý Zelený kalich a žlutá koruna

P L O D Pouze u krytosemenných rostlin Funkce plodu - ochrana semen - šíření (zvířata, vítr, voda) Třídění plodů – pravé (vznik z pestíku) - nepravé (na vzniku se podílí i jiné části květu než pestík) - souplodí (jahodník, ostružina)

Plody suché pukavé – měchýřek 1 nepukavé – oříšek 6(líska) - lusk 2 (hrách) - šešule 3(řepka) - tobolka 4a5(zvonek) nepukavé – oříšek 6(líska) - nažka 8-11(smetanka) - obilka 7(pšenice) poltivé – dvounažky 17(kmín) – tvrdky 14(hluchavka) – diskový plod 16

Plody dužnaté PECKOVICE - ve středu jen jedna sklerenchymatická pecka chránící semeno MALVICE uprostřed jádřinec se semeny je nepravým plodem,vzniklým srůstem češule a semeníku BOBULE - plod obsahuje 2 a více semen - hesperidium – zvláštní typ bobule citrusových plodů

Souplodí a plodenství SOUPLODÍ PLODENSTVÍ - vzniká z jednoho květu nebo těsným spojením květním lůžkem nebo češulí - jahoda, malina, šípek PLODENSTVÍ - soubor plodů jednoho květenství a) Volné (hrozen) b) Srostlé (ananas) c) Sdružené (moruše)