Loutka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Alfons Mucha Název školy
Objektová tvorba - asambláž
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Body art - ruce Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Otiskování - ruce Název školy
Tužka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vlastnosti stránky a tisk
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Etapy českého národního obrození
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Symbolismus Název školy
Sníh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Starší fáze doby bronzové
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Adobe Flash CS5.5 – seznámení s programem Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Autoportrét Název školy
Grafické techniky Název školy
Písmo obrázkové Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Další typy eneolitických artefaktů
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Úvod do počítačových sítí
Portrét - anfas Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Principy fungování sítě Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Vývoj administrativního členění čr
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
LOUTKY LOUTKY.
Kontingenční tabulky a grafy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Test číselné soustavy Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
vytvořili: Nicolas Ullmann, Ondřej Coufal garant: Jana Ullmannová
Objektová tvorba – pokrývka hlavy
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Neolit - úvod Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Masky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Kultura lidu popelnicových polí
Ukázky keltského kovářství
Konec pravěku, Slované Název školy
Keramika kultury lidu popelnicových polí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Keramika období laténského
Transkript prezentace:

Loutka www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Loutka Označení DUM VY_32_INOVACE_07_1_01 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum 30. 8. 2013 Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Výtvarná výchova Tematický okruh Výtvarné techniky, materiály a náměty Ročník Kvarta, 1. ročník a kvinta, 2. ročník www.zlinskedumy.cz

Loutka je nejčastěji figurka člověka, bytosti nebo zvířete. Pohybem, zvukem a řečí však lze oživit jakýkoliv předmět (personifikace) vařečka, uzel na kapesníku apod. Již od pravěku sloužila k rituálům (symbolika), jako hračka (panenka) nebo k dramatizaci či animaci. Člověk loutku oživuje, činí ji pohyblivou, mluví za ni. Zaměříme se na loutky, které se objevují v loutkovém divadle, popřípadě v loutkovém filmu.

Velikost a materiál Velikost loutky určuje účel zobrazení (velikost scény, charakter postavy apod.). Loutka může mít i velikost člověka – Jů a Hele nebo černé divadlo. Loutka může být vyrobena prakticky z jakéhokoli materiálu, i když nejčastější bývají loutky dřevěné, hadrové nebo papírové. Materiálově specifické a rozmanité jsou loutky pro animovaný film.

Historie (česká) V českých zemích je bohatá tradice loutek i loutkářů. 19. století - Matěj Kopecký. Mezi tradiční loutky patřil ( a patří) Kašpárek, čert a další pohádkové postavy. 20. století - Josef Skupa - Spejbl a Hurvínek loutkový film - Jiří Trnka, Hermína Týrlová, Karel Zeman, později Břetislav Pojar, Jan Švankmajer, Aurel Klimt, Jiří Barta ad.

Josef Skupa Spejbl Hurvínek paní Kateřina – bábinka Mánička Žeryk Spejbl a poprvé s ním Skupa vystoupil na podzim r. 1920. Spejbl nejčastěji vystupoval s Kašpárkem, přičemž se stával obětí jeho šprýmů. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADivadlo-spejbla-a-hurvinka-fasada.jpg

Rozdělení loutek Loutky bývají nejčastěji rozdělovány podle způsobu vedení na: 1. vedené shora – marionety 2. vedené zespodu – maňásek, javanka 3. specifické loutky pro stínové divadlo nebo černé divadlo Dnes mohou mít louky i robotický charakter.

Marioneta - vedená shora http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AMexicano_marioneta_lou.jpg

maňásek - vedená zespodu Maňáskové divadlo je specifická odnož hraného divadla. Veškeré postavy (maňásky) zde ztvárňují návleky na prstech ruky či na celou ruku, které uvádějí do pohybu lidé (tzv. vodiči). Historie toho druhu divadelního projevu je nejasná, ale nejspíše koření již v dobách dávných, kde se tímto způsobem bavily děti vládců.

Maňásek http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AMa%C5%88%C3%A1sek.JPG

Javanka (Indonésie) - vedená zespodu http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AZP_05_Jin_Jaswadi_00.jpg

Stínové divadlo - Indonesie

Charakter loutky odlišnost od živého herce Úkol: podívej se dobře na ukázky loutek. Čím se liší od člověka? A proč?

Charakter loutky odlišnost od živého herce Úkol: podívej se dobře na ukázky loutek. Čím se liší od člověka? A proč? Z hlediska proporcí má loutka výrazně větší hlavu vůči tělu. Zvýrazněny jsou také rysy tváře. Důvodem je nutnost zviditelnit povahu, vlastnosti nebo pocity postavy.

Úkol Navrhni nejdříve loutku pomocí kresby. Nezapomeň na charakter loutky! Následně loutku vyrobíme Jako materiál použijeme keramickou hlínu, textilie a drát. Jako základ figury poslouží menší pet-láhev.

Ukázky možností školní tvorby Novomanželé

Pirát

Dědek s babkou

Rocker detail hlavy

Zdroj – fotografie a obrázky 15 – 18 – archiv autora