1.10. klasická narace: číst 156-204 (z kapitoly „Seven films, eight segments“ stačí His girl Friday) filmy: Jeho dívka Pátek (His girl Friday; Howard Hawks,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentační manažer Kapitola 9.3 (Automatický chod - časování)
Advertisements

Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Databáze.
Mediální produkt.
David Bordwell: Narration in the Fiction Film (1985) model kognitivní psychologie narace jako proces, v němž film předkládá divákovi kroky, které.
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
MS Office PowerPoint 2007 Ing. Jaroslav Parma.
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 13.1 (Schránka a operace se schránkou)
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 4.0 (Text)
PSYCHICKÉ JEVY.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Technická, taktická a psychologická příprava
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Kompozice a obsah literárního díla
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
ICV VUT v BRNĚ Synergie Modul „Informačně poradenské služby“ Životopis (CV) a Assessment centrum Magda Šustrová, Jiří Černý.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Skupinové interview (Focus group)
Sociální diferenciace
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Vyučovací formy-výuka v bloku
Metodika řízení projektů
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Úvod do databází zkrácená verze.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
ČÍSLO PROJEKTU ŠKOLY CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO A NÁZEV ŠABLONY POWERPOINT KLÍČOVÉ AKTIVITY III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PRÁCE.
Téma 13: Finanční plánování
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Mentální reprezentace
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Ukazatele kvality Program školení.
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Sociální psychologie.
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Transkript prezentace:

1.10. klasická narace: číst (z kapitoly „Seven films, eight segments“ stačí His girl Friday) filmy: Jeho dívka Pátek (His girl Friday; Howard Hawks, 1940) a Na titulní straně (The front page; Billy Wilder, 1974)

8.10. zahraničí zahraniční host narace uměleckého filmu parametrická narace zahraničí historicko-materialistická narace hodnocení esejů

David Bordwell: Narration in the Fiction Film (1985) model kognitivní psychologie narace jako proces, v němž film předkládá divákovi kroky, které mu pomohou rekonstruovat příběh. ústřední kognitivní cíl pro diváka: konstrukce rozeznatelného příběhu (schémata: automatizované a v paměti internalizované struktury dat, které organizují zpracovávání informace)

Schémata jsou aktivována vodítky (především mezery (gaps)) tvorba hypotéz a jejich přehodnocování schéma canonical story format – formát kanonického příběhu

Syžet (plot) aktuální forma, v níž jsou události prezentovány Poskytuje informace, které vedou divákovu narativní aktivitu aktivita tvorby hypotéz je vedena vodítky, které syžet poskytuje o kauzalitě, času a prostoru

Fabule (story) příběh, rekonstruovaný divákem logicky a chronologicky uspořádaný syžet Fabule je mentální reprezentace. Divák konstruuje fabuli na základě vodítek v syžetu a stylu v interakci s narativním schématem. Role vztahu fabule a syžetu: zda syžet umožňuje, nebo spíše blokuje konstrukci fabule.

styl - systematické užití filmových prostředků. interaguje se syžetem syžet fabule narace styl „exces“ Narace = proces vzájemné interakce syžetu a stylu za účelem poskytování vodítek pro konstrukci fabule divákem. (Proces, v němž syžet divákovi prezentuje informace o fabuli)

při vnímání narativního textu – divák konstruuje vztahy mezi událostmi. Syžet je základem pro tuto aktivitu. Tři typy principů, které vztahují syžet k fabuli: 1. narativní logika 2. čas 3. prostor

1. narativní logika Konstrukce vztahů mezi událostmi - primárně kauzální vztahy. Divák předpokládá, že událost je konsekvencí jiné události, rysu postavy nebo celkové logiky. Syžet může konstrukci kauzálních vztahů posílit, nebo naopak oslabit. narativní logika také zahrnuje abstraktnější principy podobnosti a diference - paralelismus.

2. čas Syžet vede diváka ke konstrukci událostí fabule: v různém pořadí v různém rozpětí v čase tyto prvky mohou pomáhat v konstrukci času fabule (nebo ji naopak blokovat).

3. prostor konstrukce prostoru fabule, okolí, pozice, cesty činitelů. Okno do dvora: omezuje naše možnosti a míru vědění omezením prostoru

Filmová technika - obvykle využita k vykonávání úkolů syžetu - zajištění informací, vedení hypotéz... Ale filmová technika není jen nástrojem syžetu - existují-li alternativní techniky pro daný syžetový úkol, je rozdíl, jaká bude vybrána. Např. když mají být uvedeny dvě události jako odehrávající se zároveň, může být zvolen: křížový střih, obě akce v hloubi pole, rozdělené plátno, nebo užití zvláštního předmětu na scéně - např. televizní obrazovka, která ukáže vysílání "živé" události.

taktika konstrukce syžetu jak syžet řeší svůj základní úkol: presentovat logiku příběhu, prostor a čas? korespondence mezi fabulí a syžetem jsou zde nějaké disparity, nekompatibility, nedostatky synchronizace? každý syžet vybírá určité události fabule, které presentuje a navzájem je různě kombinuje. Výběr vytváří mezery (gaps)

Mezery: ČASOVÉ (chybí nějaký časový úsek) PROSTOROVÉ (odepře znalost toho, kde je postava, nebo nedefinuje místo, kde se odehrává děj). (obvykle vytvářené pohybem postavy nebo kamery či akcí v mimozáběrovém prostoru) KAUZÁLNÍ (chybí informace o příčině nějaké skutečnosti nebo jednání) Mezery – DOČASNÉ x TRVALÉ (jsou na konci filmu rozřešeny, uzavřeny?) ROZPTÝLENÉ (diffused) x ZAOSTŘENÉ (focused) OKÁZALE PŘEDVÁDĚNÉ (flaunted gaps) x POTLAČENÉ, skryté (suppressed gaps)

ROZPTÝLENÉ (diffused) x ZAOSTŘENÉ (focused) rozptýlené - vede diváka k vytváření neexkluzivních hypotéz; mezery nejsou specifikované, lze je zaplnit pouze velmi obecnými a typizovanými předpoklady o událostech zaostřené – mezery, které jsou jasně definované, vyžadují jednoznačné doplnění, vedou k vytváření exkluzivních hypotéz.

OKÁZALE PŘEDVÁDĚNÉ (flaunted gaps) x POTLAČENÉ (suppressed gaps) okázale předváděné - divák je veden k uvědomění si toho, že je potřeba určitá informace o fabuli; upozorňují na svoji důležitost, poutají pozornost Potlačené - mezera na sebe neupozorňuje (extrémní příklad in Narration in the Fiction Film: Okno do dvora – potlačená informační mezera o příchodu Thorwaldovy milenky)

principy, které ovládají kompozici syžetu (v kterémkoli médiu): Retardace, zdržování Redundance, nadbytečnost

syžet (v kterémkoli médiu): - kontroluje množství informací které obdržíme; -vytváří určité typy mezer v konstrukci fabule; -kombinuje informace v souladu s principy retardace a redundance. Všechny tyto funkce vedou divákovu narativní aktivitu.

VĚDĚNÍ (KNOWLEDGE) rozsah rozsah - jaký rozsah (range) vědění poskytne narace k dispozici? Je vědění (knowledge) omezena na to, co ví některá postava o událostech fabule (omezená narace --- vyvolává zvědavost a překvapení), nebo překračuje to, co ví kterákoli postava (vševědoucí narace --- napětí)? hloubka hloubka - jak hluboké toto vědění je? záležitost hloubky, stupně subjektivity a objektivity. ) Je toto vědění hluboké (noří se do mentálního života postavy?) x nebo zůstává na povrchu (čili jen ukazuje chování postavy)? percepční a mentální subjektivita

SEBEUVĚDOMĚLOST (SELF-CONSCIOUSNESS) narace se vztahuje "rétoricky" k vnímateli. Do jaké míry narace ukazuje, přiznává, že oslovuje publikum? - míra sebeuvědomělosti. self-consciousness - když narace ukazuje své vědomí toho, že oslovuje publikum - vodítka sebeuvědomělosti zahrnují např. postavu dívající se do kamery, voice-over oslovující diváka, frontální pozice postav. SC je otázka míry, ne absolutních hodnot. Všechny filmové narace jsou si „vědomé sebe sama“, jen v různé míře

KOMUNIKATIVNOST (COMMUNICATIVENESS) i když má narace dostupné určité informace, nemusí je všechny sdělovat. Míra komunikativnosti je tedy určená tím, jak ochotně narace sdílí informace, které odpovídají danému stupni vědění narace. Příklady: Neomezená narace Zrození národa je vysoce komunikativní; ale vysoce komunikativní je i silně omezená (restricted) narace Okna do dvora - říká nám vše, co Jeff ví (pokud by narace zatajila např. nějaké jeho důležité jednání, byla by narace méně komunikativní). Takže jak „vševědoucí", tak silně omezená narace můžou být komunikativní - záleží na kontextu.

Narace a čas fabule: události jsou uspořádány buď simultánně, nebo sukcesivně. v syžetu může být podána jakkoli; vznikají 4 možné situace: fabule syžet A. simultánní události simultánní prezentace B. sukcesivní události simultánní prezentace C. simultánní události sukcesivní prezentace D. sukcesivní události sukcesivní prezentace ad A: kompozice v hloubce pole, rozdělené plátno...; ad B: např. postavy sledují v tv události fabule, které se už odehrály; nebo rozdělené plátno; ad C: běžné - např. křížový střih; ad D: fabule konstruuje chronologickou sérii aktů, syžet může tuto chronologii přijmout nebo ji změnit

tři varianty: trvání fabule trvání syžetu trvání projekce TRVÁNÍ FABULE: čas, který podle diváka zaujímá příběh - den, hodiny, týdny, století.. TVÁNÍ SYŽETU: čas dramatizovaný filmem - např. z deseti let, které předpokládaně zaujímá jednání fabule, může syžet dramatizovat jen několik měsíců nebo týdnů. Př. - V pravé poledne