Renesance Obecná charakteristika:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Renesance.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Románský sloh.
RENESANCE A HUMANISMUS
Doba Charakteristika Znaky
Středověká kultura Románský sloh
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Charakteristika umělecké památky
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Typické rysy antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život. Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Literatura období humanismu a renesance
Gotika Bolfíková Nikola.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Architektura do začátku 20. století.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Renesance a humanismus
Architektonické směry
Raně renesanční italská architektura
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesance Obecná charakteristika: Renesance – historická epocha trvající od 14. do 17. stol. Stylově se renesance jako systém nových vyjadřovacích forem i řešených témat vyznačovala zesvětštěním, individualismem a návratem k antice. Pojem „znovuoživení, znovuzrození umění“ byl poprvé použit italským historikem G. Vasarim v roce 1550, kdy jím definoval umění a rozvoj společnosti v Itálii 13. století. Rámcově období renesance dělíme na: TRECENTO - (zahrnuje 14. stol., především počátky renesančního umění ve Florencii) QUATTROCENTO - (zahrnuje 15. stol., rozšíření renesančního umění po celé Itálii) CINQUECENTO - (16. stol., rozšíření renesance na sever do Záalpí) + druhá polovina 16. stol. nese označení manýrismus

Renesance Počátky renesance jsou obecně kladeny do Itálie přelomu 13. a 14. století. V Itálii neměla nikdy gotika hluboké kořeny na rozdíl od Zaaplských zemí. Poněkud jiné to bylo se stavbami románskými, které v sobě uchovávaly jistý odkaz antiky. A z tohoto pohledu je nyní často hovořeno o tzv. protorenesanci, tedy slohu, který již ve 12. stol. Přímo předznamenával nástup renesance. Vůdčí postavení měla v rané fázi slohu Florencie. S rozvojem obchodu i společenského zřízení dochází v tomto období k růstu měst i významu měšťanů. Města se postupně vymanila z nadvlády šlechty a biskupů a formovala se jako samosprávné celky. Středověké městské státy se transformují do dědičných monarchií (zvaných signorie) s vládnoucím rodem. Ve Florencii to byl rod Medici, v Miláně rod Visconti a po nich rod Sforza, ve Feraře rod d´Este apod. Hospodářská prosperita měst vedla k rozvoji stavitelství a výtvarného umění. Odlišný životní styl obyvatel italských měst a zároveň relativně značná politická svoboda stály u vzniku nového typu tzv. renesančního člověka.

Renesance S dobou renesance souvisí i zámořské plavby a rozvoj obchodu, stejně jako pojem novověk. Ten je úžeji spojován s datem objevení Ameriky 1492, nicméně v širším kontextu znamenal spíše myšlenkovou a společenskou obrodu, kdy je středověká dogmatická moc křesťanské církve oslabována skutečnými objevy, dokazujícími její nepřesné podání světa. (Např. 1521 Magelhaens připlul od východu k Molukám a sešel se tam s Portugalci, čímž dokázal kulatost Země). V důsledku takovéhoto nabourání církevních dogmat a jistému uvolnění myšlení došlo např. k tomu, že někteří panovníci sebe sama jmenovali hlavou církve. Snad nejvýraznějším příkladem může být Anglie, kde vzniká anglikánská církev, nezávislá na římském katolickém papeži, jejíž hlavou je anglický král. Ale revoltují i jiné země: Německo, Dánsko, Švédsko… - církev proti tomuto rozpadu a ztrátě své vlastní moci začíná bojovat protireformačním hnutím, jehož hlavním „nástrojem“ byli jezuité. Nový duchovní řád, založený 1540 Ignácem z Loyoly.

Renesance S rozvojem obchodu se rozvíjejí i další zařízení, podporující růst a expanzi trhu: směnárny, burzy, zastavárny, v Antverpách se obchoduje se směnkami a zboží se prodává na základě vzorků. Dochází k novému definování společenského a kulturního modu: Antropocentrismus Individualismus Vědecký přístup k principům umění Nacionalizace umění

Renesance Nové rysy renesančního zájmu: Antropocentrismus - důraz je kladen na člověka, na jeho poznání. Je zde patrný odklon od gotického pojetí světa, kde středobodem zájmu je Bůh a víra. Nastupuje víra v člověka, jeho schopnosti a znalosti. Renesanční antropocentrismus je v tomto ohledu od toho antického progresivnější a hlouběji chápaný – člověk má vůdčí postavení díky sobě sama a své aktivitě. Individualismus – s centrální myšlenkou antropocentrismu úzce souvisí snaha po maximální individualizaci (životopisy slavných (např. G. Vasari), vlastní podobizny malířů, signování děl apod.). Vědecký přístup k principům umění: Architekti a výtvarníci vycházející z principů antiky, kdy aktualizují starověké formy pro potřeby renesančního věku. Jsou znovu oživeny a aktualizovány antické kánony, je znovu objevena krása starověkého řeckého a římského světa, nicméně tato doba není slepě kopírována, slouží spíše jako výchozí bod. Jsou znovu prověřovány architektonické mody, je zcela nově řešena otázka perspektivy, kterou antika nikdy v podobě renesančních mistrů nepoužívala.

Renesance Tento vědecký = rozumový přístup k pravidlům uměleckého zpodobení souvisel rovněž se snahou po realistickém uchopení skutečnosti. Přesto renesance ještě stále silně využívá náboženských témat, či určitého souboru tématických konvencí. Např. v literatuře vzniká model novely (povídky ze života obyčejných lidí) nebo komedie inspirované životem rolníků. Nicméně přestože autoři se snažili umění v jistém smyslu zvědečťovat, výsledný efekt nebylo možno nikdy verifikovat se stejným výsledkem. Je třeba tuto tendenci chápat ve smyslu definování možných mechanismů a technologie využití např. perspektivy, světla, kompozičních schémat či barevnosti. Nacionalizace umění - v renesanci se na rozdíl od předcházejícího období objevuje hned od počátku velmi silný moment nacionalizace, která stojí v kontrastu vůči středověkému univerzalismu. Tento světový univerzalizmus vycházel z jediného úředního jazyka (latiny) a silného vlivu náboženství, jakožto všeobjímající pravdy a obrazu skutečného světa. S rozvojem vzdělanosti a měšťanské společnosti se dostávají ke slovu témata antických bájí, či soudobého života, včetně používání místního a všem srozumitelného jazyka. Renesance se svým obrovským zájmem stála na počátku sběratelství a prvních amatérských pokusů o archeologii, zejména s ohledem na antické památky.

Renesance - architektura Za první snahy po obnovení odkazu antiky se musí zohlednit karolínská a ottonská renesance, které se však v širším měřítku nezdařily. Teprve obroda antického tvarosloví, myšlenek i celkového nazírání na svět a společnost, nalezla v Itálii 15. století tu správnou živnou půdu a pochopení. Renesanční architektura prodělala rychlý a výrazný vývoj, který se v konci obecného členění natolik dynamizuje, že je již de facto barokním tvaroslovím. Plně v souladu s novým pojetím a postavením člověka bylo třeba reflektovat potřeby nové doby prostřednictvím architektury. Od počátku bylo jasné, že architektura musí skončit s gotikou a jejím vnímáním prostoru i řešením architektonické hmoty. Prostor už neměl být vymezován řadou neurčitých fiál a zdobných prvků, rozostřujících kontury architektury. Budovy měly mít jasné a zřetelné obrysy, plně korespondující s harmonií a jednoduchostí antických staveb. Architektura tak měla zcela v duchu římské antiky vyvolat dojem konstrukční jistoty, statického klidu a rovnováhy, ale současně i pocit určitého sebevědomí.

Renesance - architektura Objednateli budov v tomto období nejsou prioritně církevní instituce či šlechta, ale bohatí měšťané. Obchodníci, bankéři a finančníci, kteří měli mnohem blíže k realitě světa než k efemérnosti božího království. Chtěli ukázat okázalostí svých domů svou moc i bohatství, a tak přicházejí na architekty té doby zcela odlišné požadavky, než tomu bylo v době gotiky. Renesanční architekti nebyli součástí anonymních kolektivů, byli to usilovně pracující jednotlivci. Objevují se nové typy staveb: městské paláce a městské i předměstské vily. Vedle kamene se začaly užívat v mnohem větším množství materiály jako mramor a cihly. Hojně se uplatňuje sloupořadí, klenba a kupole a schodiště se stává samostatným architektonickým prvkem. Vzniká nový druh účelově nefunkční, ale výrazně reprezentativní a finančně méně náročné možnosti výzdoby fasády zvaný sgrafito.

Renesance - architektura S potřebou prezentace nové měšťanské nobility i městského státu jako celku, se stala architektura jedním z umění, kde došlo k nejvýraznějším změnám. Renesanční architekti se inspirovali antickými stavbami - zejména jejich souměrností, jednoduchostí a pravidelností proporcí. Důležitým prvkem se znovu stává lidská proporce, využívaná i pro potřeby světských staveb. S nároky renesanční doby souvisel i požadavek na reprezentativnost budov a architektonických řešení, oproti potřebě středověké fortifikační funkce architektury. S tímto požadavkem se začala na fasádách budov uplatňovat tzv. rustika = obklad na méně kvalitním zdivu. Plocha zdi byla v renesanci jen málokdy ponechána bez architektonického zvýraznění. Nebylo důležité, že zeď nebyla z kamene, ale to, že dokonale předstírala, že z kamene je. Mimo to, takovýto technologický přístup byl mnohem méně finančně nákladný než použití celokamenného zdiva.

Renesance - architektura Snad v žádné jiné oblasti renesančního umění nedošlo k tak zásadnímu rozdílu mezi přáním architekta a požadavky objednatele, jako právě v oblasti architektury. Renesanční architekti, vracející svůj zájem na památky starověkého Řecka a Říma (Fillipe Bruneleschi), chtěli stavět vily a chrámy, ale objednatelé zadávali zakázky na městské paláce a domy. Giovanni Barozzi da Vignola - vila Caprarola, Andrea Palladio – vila Rotonda. Leon Battista Alberti vytvořil rafinovaný a mimořádný systém aktualizace antických forem pro tehdejší potřeby zadavatelů. (palác Strozzi-Florencie, palác Medici-Riccardi – Florencie).

Palác Strozzi, Florencie

Vila Caprarola

Renesance - architektura Zcela ojedinělým počinem v oblasti církevní architektury doby renesance bylo rozhodnutí papeže Julia II. (r. 1506) strhnout původní baziliku sv. Petra v Římě. Chtěl postavit impozantní budovu, která by překonala všechny divy světa. Realizací tohoto projektu byl pověřen Donato Bramante. Vytvořil velkolepý plán, čtvercového kostela s kaplemi uspořádanými ve tvaru kříže, kdy chrám měl být zaklenut ohromnou kupolí – tento projekt však nebyl nikdy zrealizován. Podoba chrámu sv. Petra, jakou známe dnes je komparativní prací několika dalších významných autorů. Bramante ještě za svého života vybral za svého pokračovatele Raffaela, po jeho smrti Baldassare Peruzzi a Antonio di Sangalo ml.. 1546 je jmenován architektem chrámu Michelangelo Buonarotti. Po jeho smrti přichází Giacomo Barozzi da Vignola a Giacomo della Porta, kteří zaklenuli ústřední část prostoru za technické spolupráce s Domenicem Fontanou. Ten se vrátil k původnímu Raffaelovu návrhu podélné dispozice chrámu. Tato myšlenka nebyla tehdy ještě realizována a pokračoval v ní Carlo Maderna (1556-1629) ovšem již v duchu barokních tendencí. Doplnil dispozici chrámu ze stran dvěma podélnými kaplemi a střední část prodloužil přistavením 3 trojlodních travé, čímž vytvořil podélnou dispozici.před takto prodloužený chrám postavil mohutný portikus.

Renesance - sochařství Vlivem zachovaných antických soch se sochařství stalo prvním uměním, kde došlo ke změnám směrem k renesančnímu pojetí. Objevují se od antiky poprvé volně stojící sochy. Umělci dokážou znovu úspěšně vyjádřit dramatičnost scény v expresivním zobrazením emocí v obličeji, gesty či zřasenou drapérií. (např. Donatello – sv. Maří Magdaléna). Velkou výzvou se pro renesanční sochaře staly jezdecké sochy (Verocchio – generál Coleoni). Dále je navazováno na portrétní sochařství císařského Říma – objevují se busty význačných osobností, nebo medaile. Lorenzo Ghiberti (1378-1455 Florencie) – autor dveří baptistéria a učitel Donatella. Nejvýznamnější postavou ranné fáze italské renesance je bezesporu Donatello (vlastním jménem Donato di Niccolò di Betto Bardi). Žil v letech 1386 – 1466. Andrea Verocchio (1435-1488) – v jeho dílně pracoval i Leonardo da Vinci.

Tizian a Donatello – Maří Magdaléna