Genderové aspekty na trhu práce Koncept genderu Základní pojmy Přednáška 1 (23/02/11)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Gender v rozvojové spolupráci
Úvod do sociální politiky LS 2008/2009
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Rodina.
Sociální konstruktivismus
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Sociální vztahy.
Sociální stratifikace
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Osvícenství.
Právo jako filozofický pojem
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
Teorie státu - pokračování
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Metaetika Shrnutí.
Marxismus a jeho varianty
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Sociální sítě a sociální kapitál – úvod do problematiky 1
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
Genderová kultura a kulturní teorie sociálního státu
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Sociální stratifikace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Genderové aspekty na trhu práce Genderová segregace na trhu práce Týden 6 (24/03/09)
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Sexualita, sociologie těla
7lOSnQ
SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ/EXKLUZE
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
GENDER.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociální inkluze
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Základní filozofické otázky
AUTOR: Kateřina Křížová
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Genderové aspekty na trhu práce Koncept genderu Základní pojmy Přednáška 1 (23/02/11)

Co je to gender?

Sociálně konstruované pohlaví/ rod Analytická kategorie Ustavující princip

Sociální konstrukce genderu (1) uzavřený kauzální kruh – biologické a anatomické odlišnosti a jejich konotace jsou základem objektivního chápání genderu, zároveň tento objektivní pohled dává záruku přirozenosti těchto tvrzení tento vztah se vpisuje do objektivity a zároveň do subjektivity formou poznávacích struktur – dává základ „souhlasné zkušenosti“

Sociální konstrukce genderu (2) problematičnost této konstrukce je především v tom, že vztah mezi pohlavími je hierarchický a reprodukuje se jako něco přirozeného – proto trvá po staletí „Síla maskulinního řádu je zřejmá z faktu, že tento řád nepotřebuje žádné ospravedlňování: androcentrické vidění se vnucuje jako neutrální a nevyžaduje žádné legitimující diskurzy.“ (Bourdieu, 2000, s. 13)

Somatizace nadvlády (1) somatizace – proces vpisování do těl tento proces se děje v androcentrickém pojímání světa, proto cokoliv vyprodukuje je bráno jako norma a potvrzuje zpětně androcentrické pojetí existence 2 rodů je vztahová – relační rody (muž x žena) jsou rozděleny na základě existence či absence falu

Somatizace nadvlády (2) sociální vztahy nadvlády přecházejí do těl – arbitrárně nastolený vztah mezi mužem a ženou a mezi jejich identitami musí přejít do těl k tomu jsou slouží v procesu socializace habity, rituály atd. somatizace způsobuje reprodukci androcentrického řádu, k níž přispívají ženy i muži

Kritika naturalismu (1) naturalismus – vysvětluje genderový řád jako opodstatněný přírodou (sociobiologie, biologismy) vysvětluje genderový řád a obhajuje dělbu práce ve dvojí intenzitě:  přírodou „daný“  přírodou „chtěný“

Kritika naturalismu (2) kritika argumentu o přírodní danosti: teorie svobody, morálka, normy vzorce chování u zvířat kritika argumentu o přírodou chtěném: přírodní záměr vyznačuje „správnou cestu“ – zneužití biologických determinant pro legitimizaci nerovnosti

Reprodukce genderového řádu (1) 1.mužské elity zavedly mužskou hegemonii – ztotožnění mužského s objektivním, normativním 2.tuto hegemonii udržují obě pohlaví stejně – domnělá sociální uvědomělost žen v plnění jim přiřčených rolí – kontrola a ukázňování mužů muži a žen ženami

Reprodukce genderového řádu (2) 3.všichni muži z tohoto systému profitují – symbolicky, ekonomicky, statusově – a ženy jsou znevýhodněny 4.muži doplácejí na svou nadřazenost především v psychické a citové, na podřazené ženy není vytvářen takový tlak, protože na ně nejsou kladena taková očekávání

Předmoderní společnost relativní rovnost v práci, přístupu k majetku (o děti se starali členové komunity, kteří již nebyli schopni pracovat, ženy pracovaly zrovna tak jako muži) ale žena byla symbolicky prostředkem ekonomické směny – bylo extrémně dbáno na její neposkvrněnost

Měšťanská společnost v souvislosti s modernizací společnosti došlo ke komodifikaci klíčových a posledních 2 nekomodifikovaných statků – práce a půdy v závislosti na tom došlo k rozdělení, kdy: muž zajišťoval produkci, působil ve veřejné sféře a nevěnoval se výchově dětí, kdežto žena se starala o reprodukci, spotřebu, výchovu dětí a to v soukromí domova

1. vlna feminismu poslední třetina 18. stol. – 30. léta 20. stol. boj za občanská a politická práva: právo volit, právo na majetek, právo na vzdělání, právo rozhodovat o sobě konec 1. vlny – 2 důvody: 1. požadavky byly naplněny 2. ekonomická krize a nástup fašismu

Olympe de Gouges: Deklarace práv ženy a občanky

Další představitelé 1. vlny Mary Wollstonecraft – kritika socializace žen jako slabých, neschopných a marnivých či nectnostných John Stuart Mill – odmítá nerovný genderový řád z několika důvodů: 1. nikdy se nevyzkoušelo nic jiného 2. jeho zavedení nebylo výsledkem rozumové úvahy 3. pramenem je otroctví Virginia Woolf – propojuje téma ekonomické nezávislosti s nezávislostí jako takovou

Masarykovy teze (1) není ženská či mužská otázka – je pouze otázka společenská (sociální) – odmítá esencialismus a generalizované výroky o ženách a mužích – jsou jen individua rovnost mužů a žen je daná historicky – muži a ženy se vyvíjeli současně a ve vzájemném působení kritika klerikalismu – teze, že muž v celibátu má větší hodnotu – žena je něco špatného

Masarykovy teze (2) rovnost všeobecná, fyzická – rozdíl mezi mužem a ženou je fyziologický, ale využití ženské síly ukazuje, že žena není slabší rovnost duchovní – rozum se neměří učeností, ale hloubkou a kapacitou myšlení rovnost mravní – žena není mravnější ani méně mravná než muž rovnost ekonomická – využití ženské síly ulehčí mužům nutnost konkurence na trhu práce, protože ženy budou schopny se živit samy

2. vlna feminismu (1) trvá od 60. let 20. stol. mezi oběma vlnami – válka a následný návrat žen z trhu práce do domácnosti a návrat mužů na trh práce ekonomický rozmach – muži opětovně začali živit své ženy důsledkem psychické tenze žen – Betty Friedan

2. vlna feminismu (2) cíle: větší kontrola žen nad svým tělem přístup ke všem profesím tedy reálné naplnění formálních výdobytků 1.vlny feminismu sblížení veřejné a soukromé sféry – způsob života žen v soukromé sféře, v domácnosti je důsledkem politických rozhodnutí a je to společenský problém, který by se na úrovni politiky měl řešit

Situace v Čechách po 2. světové válce zavádění rovnosti shora – defamilialismus a povinnost pracovat nivelizace mezd – ale s obvyklým GPG mezi muži a ženami po revoluci – genderově zatížený re-familialismus (ve vazbě na předchozí defamilialismus) ženy asistují přenosu mužské hegemonie (Bělohradský, Havelková)

Rozdíly obou vln 1. vlna usilovala o formální vyrovnání přístupu a šancí, 2. vlna usilovala o reálné vyrovnání přístupu a šancí 1. vlna usilovala o vyrovnání žen s muži, 2. vlna bojuje za tezi, že jinakost by neměla vést k nerovnosti

Vazba na trh práce – MAKRO ROVINA kulturní a genderové stereotypy segmentace trhu práce a související alokace žen na sekundárním trhu – neoklasický přístup – lidský kapitál segregace ženské pracovní síly:  horizontální  vertikální

Vazba na trh práce – MIKRO ROVINA preferenční teorie – strategie žen investice do lidského kapitálu mikro-ekonomické hledisko

Dotazy?

Téma příští přednášky Genderová kultura