Téma 5: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Advertisements

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Optické klamy a teorie barevného vidění
6.5 Psychologie vnímání barev
Barva těles.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální učební materiál
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
OPTICKÉ KLAMY.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Digitální učební materiál
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Světlo.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Barva Jak vybrat barvy.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
SVĚTELNÉ JEVY ROZKLAD SVĚTLA VY_32_INOVACE_16 - ROZKLAD SVĚTLA.
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Rozklad světla optickým hranolem
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Geometrická abstrakce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Anotace Barvy a jejich míchání -
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 7) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_19.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Rozklad slunečního světla optickým hranolem.
Rozklad světla optickým hranolem
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ
Renesance a humanismus
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
Téma 3c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Psychologické působení barev
Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Téma 4c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Základy estetiky.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Téma 5: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809

Nauka o barvách - definice Věda o barvě jako o optickém jevu a jeho specifických zákonitostech, jejím předmětem je barva jako fyzikální, chemický, fyziologický, psychologický, ontologický a es-tetický fenomén. Zde se budeme zabývat převážně estetickou naukou o bar-vách, jejímž předmětem bude: 1) určení základních barev a jejich systematické utřídění, 2) výrazový charakter jednotlivých barev, 3) podmínky pro sestavení harmonických kombinací, 4) principy barevného podání – koloritu, 5) poměr barvy ke kresbě a světlu, 6) barva jako prvek krásy, 7) analogie barev a tónů (barevná hudba)

Vnímání barev Podobně jako pocit světla vzniká z reakce systému vidění na jas předmětů, pocit barvy vzniká z jeho reakce na vlnovou délku světlených paprsků, vysílaných nebo odrážených těmito předměty: barva tedy není „na předmětech“, jak bychom se mohli spontánně domnívat, nýbrž uvnitř našeho vnímání, podobně jako jas. /.../ Vnímání barvy je založeno na působení tří druhů sítnicových čípků, z nichž každý je citlivý na jinou vlnovou délku. (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 17, 19.)

Empirické dělení barev vlnová délka, která určuje barevný odstín (modrá, červená, oranžová, tmavě karmazínová...) sytost, t.j. „čistota“ (růžová je méně „sytá“ čer-vená, do níž je přidána bílá); barvy slunečního spektra mají maximální sytost světlost, spojená s jasem: čím je vyšší, tím se barva zdá svítivější a tím více se blíží bílé; stejná červená barva o téže sytosti může být světlejší nebo tmavší (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 18.)

Barevné spektrum podle J Barevné spektrum podle J. Ittena Barvy základní (primární), druhotné a terciární Schéma sytosti a světlosti 12 barev spektra a šedé

Nauka o barvách - antika Teorie základních barev a jejich míchání Empedokles: bílá – oheň, černá – voda, červená – vzduch, okrově žlutá – země Platón: barva jako prvek krásy, symbol představ, které jsou vzdáleny pojmovému zprostředkování Jako první přiřazuje k barvám citové obsahy. Aristoteles: základními barvami pouze bílá a černá vznikající (ne)přítomností světla, mezi nimi barevná škála: žlutá, šarlatová, purpurová, zelená, ultramarin Aristotelova teorie duhy: základními barvami červená, zelená a purpurová, jejichž světlost závisí na síle reflektovaného slunečního světla Galen: spojení barev se základními tělesnými štávami

Nauka o barvách – středověk, renesance Středověk: filosoficko-teologická spekulace a přírodo-vědecké zájmy Isidor ze Sevilly: „Pictura autem dicta quasi fictura.“ Tomáš Akvinský, kriteria krásy v Summa theologiae: integritas sive perfectio, proportio sive consonantia, claritas Renesance: od 15. stol. specifická barevná estetika, empirická pozorování aplikována v umělecké praxi Leon Battista Alberti: circonscriptione (obrys), compo-sitione (kompozice), receptione dei lumi (světlo, barevnost) Angelo Poliziano: barva jako differentia specifica malířství

Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem, 1483-1490 „Černé šaty působí, že se lidská pleť zdá bě-lejší, než je, a šaty bílé působí, že se pleť zdá tmavší, žluté ji činí barevnou a červený oděv bledou.“ (Leonardo, Traktát o malířství, kap. 146)

Nauka o barvách – baroko, 19. stol. Isaac Newton: analýza barev slunečního spektra (cca 1667) J. C. le Blou, Traité du coloris / Pojednání o braevnosti (cca 1731) Johann Wolfgang Goethe, Farbenlehre / Nauka o barvách, 1808-1810 Michel Eugène Chevreul, De la Loi du Contraste simultané des Couleurs, 1839

P. P. Rubens, Zvěstování Panny Marie, 1609 pozn P. P. Rubens, Zvěstování Panny Marie, 1609 pozn.: dílo jednoho z velkých koloristů evropské malířské tradice, jakož i teoretika kolorismu, m.j. autora nedochovaného traktátu De lumine et colore

I. Newton: paprsek světla rozložený trojbokým světelným hranolem na pruhy barevných světel

Isaac Newton, Opticks, 1704: barevné hudební kolo František Kupka, Newtonovy kotouče, 1911

Philipp Otto Runge, 1810 prostorový model barevných nuancí

Johannes Itten, Tyče a plochy, 1955 Josef Albers, Studie k poctě čtverci, opalescenční, 1965

Johannes Itten, Kunst der Farbe, 1961

Paobraz: následný kontrast, který vzniká po pozorování barev

Simultánní kontrast neboli barevná indukce: vzniká současně při pozorování původního obrazce

Sedm barevných kontrastů podle J. Ittena 1) kontrast světlostní neboli temnosvitný (viz snímek 18e,f) světlá se vedle tmavé zdá ještě světlejší, kdežto tmavá je světlou ještě více ztmavována Kontrasty barevné neboli tónové, při nichž se využívá tónových kvalit barev: 2) komplementární kontrast (viz 18a) 3) teplotní kontrast (viz 18c) 4) kvalitativní neboli sytostní kontrast (viz 18g) 5) kvantitativní neboli proporční kontrast (viz 18h) 6) simultánní kontrast - nepřesně komplementárních barev (viz 18b) 7) kontrast barvy o sobě, tj. elementární kontrast několika čistých pestrých barev (viz 18d)

Rovnovážné proporce barev podle A. Schopenhauera

Kontrast světlostní: Rembrandt van Rijn, Večeře v Emauzích, 1628-1629

Kontrast světlostní: Francisco de Zurbarán, Zátiší s citróny, pomeranči a růží, 1633

Kontrast komplementární: Bohumil Kubišta, Zátiší s vázami, 1911

Kontrast teplotní, sytostní a proporční: Auguste Renoir, Portrét Jany Samaryové, 1877

Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Georges de la Tour, Novorozeně, 40. léta 17. st.

Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Jean Baptiste Siméon Chardin, Návrat z trhu, 1739

Kvantitativní neboli proporční kontrast: Piet Mondrian, Kompozice, 1923

Simultánní kontrast (nepřesně komplementárních barev): Victor Vasarely, Cheyt pyr, 1970-1971

Kontrast barvy o sobě: Václav Špála, Děvče u moře, 1923

Analogie barev a tónů: Luigi Russolo, Hudba, 1911 František Kupka, Dvojbarevná fuga, 1912

Analogie barev a tónů: Vasilij Kandinskij, Improvizace 7, 1910 Barva je prostředek bez-prostředního působení na duši. Barva je klávesa. Oko je úderné kladívko. Duše je klavír s mno-ha strunami. Umělec je ruka, která úderem na tu nebo onu klávesu způsobí vibraci duše. (V. Kandinskij: O duchovnosti v umění, 1912)

Analogie barev a tónů: Miroslav Ponc, Barevná hudba, 1924-1925 Zdeněk Pešánek, Barevný klavír, 1. verze, 1925