Nedokonalá konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Firma a jejich cíle.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
8. Monopolistická konkurence
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
6. MONOPOL.
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
2 JAK FUNGUJE TRH.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Předpoklady dokonalé konkurence
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
6. MONOPOL.
6. MONOPOL.
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Nedokonalá konkurence přednáška č. 9

Nákladové křivky nedokonalé konkurence

Příjmové křivky nedokonalé konkurence neplatí, že firma není schopna ovlivnit svou tržní produkcí cenu, tzn. čím více produkuje, tím snižuje cenu a dostane za svůj výrobek méně

Nedokonale konkurenční prostředí monopol oligopol monopolistická konkurence

Monopol - charakteristika jediný subjekt na straně nabídky neexistují blízké substituty firma je v pozici tvůrce ceny bariéry vstupu do odvětví

Příčiny vzniku monopolu přírodní monopol přirozený monopol právní monopol administrativní monopol ... (viz dříve)

Rovnováha monopolu

Mimořádný zisk monopolu monopol dosahuje mimořádného zisku, ale pouze, existuje-li koupěschopná poptávka (pokles poptávky – monopol může dosáhnout ztráty) existují obrovské bariéry vstupu do odvětví – proto za ziskem nemohou jednoduše nové firmy

Efektivnost monopolu monopol je obecně alokačně i výrobně neefektivní výrobní neefektivnost monopol obvykle nevyrábí s min AC alokační neefektivnost monopol má náklady (ztrátu) mrtvé váhy

Alokační neefektivnost monopolu

Přirozený monopol kanalizace, vodovody, rozvody elektřiny apod. ekonomicky efektivnější, když celou poptávku uspokojuje jedna firma

Regulace monopolu 1) cenová 2) daňová 3) ostatní odstranění alokační neefektivnosti odstranění výrobní neefektivnosti 2) daňová 3) ostatní zákony postihující zneužívání monopolní výhody vstup státu do podnikání v daném odvětví (akcie v síťových odvětvích...)

Cenová regulace monopolu

Daňová regulace monopolu

Oligopol - charakteristika málo firem v odvětví produkce homogenní (OPEC), heterogenní (automobilky), velmi blízké substituty (McD, KFC) existují bariéry vstupu (nikoliv nepřekonatelné)

Typy oligopolu duopol – existují pouze 2 firmy v odvětví (McD, KFC) kartel – sdružení firem jednající ve shodě (částečně velké stavební firmy, OPEC) oligopol s dominantní firmou (ČEZ) neorganizovaná skupina velkých firem (automobilky)

Rovnováha oligopolu s dominantní firmou

Monopolistická konkurence - charakteristika velký počet firem produkce je diferencovaná, ale jde o blízké substituty bariéry vstupu jsou malé

Rovnováha monopolistické konkurence v SR

Rovnováha monopolistické konkurence v LR