Evaluační výzkum 1 SPP119 FSS MU 2008/2009 „MĚŘENÍ “ Nejen v sociálně-vědním výzkumu M. Suchanec – many thanks to L. Van Baest + M. van Assen 2006, 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cvičení 9 – Ekonomická funkce nelineární v parametrech :
Advertisements

(míra tepelného stavu látky)
ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II.
Teplota a její měření.
Statistika I 2. cvičení.
MĚŘENÍ, TYPY VELIČIN a TYPY ŠKÁL
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Základní statistické pojmy a postupy
Tloušťková struktura porostu
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Obsah statistiky Jana Zvárová
Analýza dat.
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
základní principy a použití
Biostatistika 6. přednáška
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Základy zpracování geologických dat
Měření fyzikálních veličin
Základy matematické statistiky. Nechť je dána náhodná veličina X (“věk žadatele o hypotéku“) X je definována rozdělením pravděpodobností, s nimiž nastanou.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PSY717 – statistická analýza dat
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Maximální chyba nepřímá měření hrubý, řádový odhad nejistoty měření
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Statistika pro sociální pracovníky
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Přednáška 2 Etapy výzkumu, přístup k datům
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Molekulová fyzika a termika
Filosofie Základy logiky.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Fuzzy-množinová QCA Karel Kouba.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Statistika a evaluace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ CHYBY PŘI MĚŘENÍ.
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Úvod do statistického testování
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Sociologický výzkum II.
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Kapitola 3: Centrální tendence a variabilita
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Statistika a výpočetní technika
Autor: Honnerová Helena
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Základy statistiky.
Základy popisné statistiky
Transkript prezentace:

Evaluační výzkum 1 SPP119 FSS MU 2008/2009 „MĚŘENÍ “ Nejen v sociálně-vědním výzkumu M. Suchanec – many thanks to L. Van Baest + M. van Assen 2006, 2007 and Trochim 2006

Měření - Kde jsme a kam jdeme anebo pozice/fáze výzkumného procesu? Konceptuální model= sada hypotéz, dává dočasnou odpověď na VO,=dává grafický přehled vztahů mezi koncepty Koncept = koncept =abstrakce objektu nebo vlastnosti Od abstraktního ke konkrétnímu Proces operacionalizace = uděláme koncept měřitelným, vytvoříme jeden /více indikátorů konceptu Indikátor/y = známka ne/přítomnosti konceptu Neboli proměnné = empirická vlastnost která může nabývat dvou nebo více hodnot (pouze 1 hodnota=konstanta)

Teorie typů měřících stupnic / „Theory of scale types“ (S.S.Stevens 1946)‏ 4 úrovně měření Měření = přidělení čísel objektům na základě vlastností těchto objektů Kategorická / nominální: klasifikace do tříd, označkování čísly Ordinální / řadová: klasifikace do vzájemně pod/nadřazených tříd Intervalová: čísla seřazených tříd jsou smysluplně interpretovatelná, lze porovnávat rozdíly mezi čísly 4 typy proměnných Ratio / poměrová: čísla seřazených tříd jsou smysluplně interpretovatelná, lze porovnávat rozdíly a čísla samotná S postupem ke každé následující škále vzrůstá informace

Nejlepší učitel = příklad NominálníOrdinální Intervalová poměrná Adam„2“1 (zlato)0:004:00 Eva„1“2 (stříbro)0:304:30 Barabáš„3“3 (bronz)2:006:00 Plavecký závod Adam Eva a Barabáš

Přidělování čísel dle pravidla: „....nepřipisuj stejná čísla různým třídám nebo různá čísla stejným třídám. Jinak lze vše....“ Stevens (1946, p.679)‏ Čísla přidělená objektů či událostem představují pořadí......většina škál používaná psychology jsou ordinální stupnice. Běžné statistiky, jako jsou průměr a standardní odchylka by neměly být používány na této úrovni měření, neboť tyto statistiky předpokládají větší znalost, než pouze relativní pořadí dat. Stevens (1946, p.679)‏ Např. Celsiova stupnice: Jednotka měření je 1/100 rozdílu mezi bodem tání a bodem varu vody, tedy rozdíl mezi 20 a 40 stupni je stejný jako mezi 60 a 80 stupni = rozdíl mezi intervaly, bod 0 je zvolen svévolně / neznamená absenci teploty / lze jít do mínusu nominální ordinální intervalová poměrná Např. délka, úhel, čas – neexistuje mínus, 0 znamená absenci vlastnosti Např. Kelvínova stupnice: nemá svévolně zvolený bod 0 = teplota při které částice které tvoří hmotu mají nulovou kinetickou energii, nelze jít do mínusu. (0 K = -273 C) (wikipedia)

A Proč to všechno děláme? Typ stupnice/škály určuje jaké statistické techniky použít Např.? příště Víme li na jaké stupnici je proměnná měřena, víme jak interpretovat data

Opakování matka moudrosti Úroveň měření = odkazuje na vztah mezi hodnotami které přidělíme vlastnostem proměnné Příslušnost ke straně Strana příznivců nudismu Strana přátel piva Strana za zelené brno 123 proměnná vlastnosti hodnoty vztah Nepředpokládáme že: 1)vyšší hodnota znamená více než nižší Nepředpokládáme že: 2) hodnota „2“ neznamená že nudisti mají dvakrát více něčeho než pivaři Nepředpokládáme že: 3) pivaři mají prioritní jen protože mají číslo 1 V tomto případě pouze používáme čísla jako kratší výraz pro text = nominální

nominální Čísla jsou pouze pojmenovávají vlastnost Nemají pořadí Např. čísla dresu v basketbalu Hráč číslo 30 není více než hráč 15 a už vůbec ne cokoli dvakrát

pořadová Vlastnosti mohou být seřazeny Vzdálenost/interval mezi hodnotami vlastností nemají význam Např. dosažené vzdělání: 0=bez 1 = ZŠ, 2=SŠ bez maturity, 3=SŠ s maturitou, 4=VŠ atd. Vyšší čísla = více vzdělání ale je rozdíl mezi 0 a 1 stejný jako mezi 3 a 4? Ne.

intervalová Vzdálenosti mezi hodnotami vlastností mají význam Např. Farenheit teplota – rozdíl/vzdálenost mezi 30 a 40 je stejná jako mezi ALE podíly/poměry mezi hodnotami/čísly nemají smysl – 80 stupňů není dvakrát tepleji než 40 (ačkoli hodnota je dvakrát vyšší)

poměrná Má smysluplnou 0 a proto lze Např. počet klientů v minulém měsíci Nejen že 20 klientů než 10 (ordinální), nejen že rozdíl mezi 1 a 2 je stejný jako mezi 3 a 4 (intervalová), ale 20 klientů je 2krát více než 10. (20/10-lze dělit!).

Proměnné na schůdcích nominální ordinální intervalová poměrná Hodnoty vlastnosti mohou být seřazeny Vzdálenost mezi hodnotami vlastností je smysluplná Hodnoty vlastnosti jsou jen pojmenovány/označeny čísly Má absolutní 0