Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neziskové organizace a jejich financování
Advertisements

Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Základy marketingu šestá přednáška
Marketing neziskových organizací
úvod pojetí a obsah marketingu
Úvod do managementu 1. seminář
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketing a řízení NNO Přednáška Vstup pro kap v povinné literatuře Rektořík, J. kol. Organizace neziskového sektoru….
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Neziskové organizace a jejich financování
122 - Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví Teorie řízení.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
1.1. Podpora prodeje TUTORIAL Ing. Vilém Kunz,Ph.D.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
MARKETINGOVÝ MIX.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
14. října 2008 PRODUKT jednotlivé úrovně produktu Mgr. Eliška Kubíčková.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Tržní prostředí.
Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru
BKV_MVVS Marketingu ve veřejném sektoru BKV_MVVS Tutoriál Simona Škarabelová.
N_MaEk Manažerská ekonomika 12. cvičení Cizoměnové operace (finanční deriváty – forwardy, futures, opce) léto 2014 Skupiny: N_MaEk/R3PH.
8. Marketing.
Strategické marketingové plánování
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. č.d.634.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Ekonomika veřejného sektoru
Strategické marketingové plánování
Marketing ve veřejném sektoru Základní studijní text Základní studijní text – pracovní verze ve Wordu DSO umístěná na :
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. č.d.634.
Struktura podnikatelského plánu
BPV_MVVS jaro 2014 Simona Škarabelová Zuzana Prouzová 2 externisté.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Model struktury strategického managementu
MARKETING NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ. C O JE MARKETING ? A.Smith: „Jediným a konečným cílem veškeré výroby a služeb je spotřeba. Zájem výrobce se měl vzít.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
MARKETING Ing. Radka Johnová Ph.D.
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Marketingový plán podniku
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Podklady pro zpracování semestrální práce
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING Přednáška P
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Marketing neziskových organizací
Analýza hodnot zákazníka
Ekonomika veřejného sektoru
Ekonomika veřejného sektoru
Rozpočetnictví a kalkulace
MARKETING Přednáška P
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru Tutoriál Zuzana Prouzová

22. října 2011 Přednáška Základní informace k předmětu Podmínky zkoušky Literatura Obsah předmětu Úvod do problematiky

23. října 2010 Tutoriál Představení analýz a nástrojů Vypracování a prezentování vybraných nástrojů

23. října 2011 Tutoriál Vypracování a prezentování vybraných nástrojů

Výsledná známka bude součtem známky z testu a POTu. Zkouška Výsledná známka bude součtem známky z testu a POTu. Při rozporování ústní zkouška obhajoba POTu

Test 20 otázek, 1 až 4 správné odpovědi Max 1 bod za 1 otázku; 0,25b za správnou odpověď Test přístupný od zápočtového týdne Test psaný on-line přes IS, 15 minut na vypracování V případě neúspěšného složení online testu je možnost test jednou opakovat přes IS. Min 60% pro úspěšné složení testu

POT Vytvořit marketingové podklady pro marketingové plánování vybrané neziskového sektoru, nestátní či veřejné (občanské sdružení, nadace, nadační fond, obecně prospěšná společnost, církevní právnické osoby, příspěvková organizace, úřady městské, obecní, krajské, ministerstva).

POT - části Matice šíře sortimentu. SWOT analýza vybrané organizace včetně vyhodnocení SWOT např. Matice plus-minus, popřípadě zhodnocení pomocí jiného nástroje apod. Positioning a Repositioning – Poziční mapy nebo Potterovu analýzu 5ti sil Marketingové strategické plánování – Ansoffova matice.

POT - části Komunikační audit – zhodnocení a návrhy na zlepšení komunikace v organizaci (cílové skupiny komunikace, komunikační nástroje, cílenost komunikačních nástrojů na cílové skupiny, komunikační aktivity organizace) Mediální plán nebo komunikační kampaň Fundraisingový audit – zhodnocení a návrhy na zlepšení fundraisingu v organizaci (rozpočet organizace a jeho struktura, finanční zdroje, fundraisingové metody). Plán sponzorství.

Co nesmí v POTu chybět: Úvodní stránka s počtem slov. Obsah se jmény zpracovatelů. Představení organizace max 2 str. Literatura a zdroje, ze kterých čerpáte. Úvod a závěr

Rozsah POTu Pro 1 až 2 zpracovatele 6 000 slov Pro 3 až 5 zpracovatelů

Základní studijní text Interaktivní osnova v ISu Základní studijní text – DSO https://www.is.muni.cz

Literatura: povinná Škarabelová, Simona. Marketing ve veřejném sektoru. 1 vydání. Brno: MU 2007 DSO k tomuto předmětu, ke stažení v rámci této studijní osnovy. Kotler, Philip. Marketing management. 10. rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6

Literatura: doporučená ANDREASEN, A. R., KOTLER, P. Strategic Marketing for Nonprofit Organizations. 7th ed. New Jersey : Pearson, 2008. 528 p. ISBN 9780132345545. Janečková, Lidmila - Vaštíková, Miroslava. Marketing služeb 1. vyd. Praha : Grada, 2000. s. 179. ISBN 80-7169-995-0. Pelsmacker, Patric de - Geuens, Maggie - Bergh, Joeri Van den. Marketingová komunikace. Praha : Grada, 2003. 581 s. ISBN 80-247-0254-1. Škarabelová, S. Komunikace a Public Relations. 1 vydání. Brno: MU 2005. ISBN 80-210-3745 Rektořík, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress 2001, ISBN 80-86119-41-6.

Literatura: další možná Bárta,J. Strategické plánován pro neziskové organizace. Praha: NROS 1997. ISBN 80-902302-0-2. Ledvinová, J.- Pešta, K. Základy fundraisingu aneb jak získat peníze na prospěšnou činnost. Praha: ICN 1996. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace Via, 2003. podle publikace Michaela Nortona: The Worldwide Fundraiser´s Handbook Vysekalová, J. – Komárková, R. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-9067-X

Obsah marketingu ve veřejném sektoru: Definice a historie marketingu Obsah marketingu, jeho specifika ve veřejném sektoru Marketing nehmotného produktu a marketingové strategie Marketingové strategické plánování Komunikace v marketingu Public Relations Lobbing Reklama Sponzorství Fundraising New public management a strategické plánování Bonus – internet marketing a nekonvenční marketing

Úvod do problematiky

Co je marketing?- Ph. Kotler: „ Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.“ jinými slovy: „Marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany.“

Specifika marketingu ve veřejném sektoru: Produkt = služba, navíc doprovázená externím užitkem. Díky externím užitkům lze obtížně identifikovat jediného uživatele, tzn. je více cílových skupin. Klienti často nemají svobodný výběr poskytovatele služeb (veřejná správa).

Specifika marketingu ve veřejném sektoru: Manažeři organizací VS mají menší volnost v rozhodování, ovlivňují je statutárně stanovené standardy. Cena, pokud se užívá, odráží centrálně stanovené společenské hodnoty, nikoliv hodnotu pro klienta.

Specifika marketingu ve veřejném sektoru: Na tradičních trzích dochází k jednoduchým směnným transakcím (zboží za peníze), ve veřejném sektoru nejde o směnu přímou, ale zprostředkovanou přes třetí stranu – viz následující 2 obrázky:

Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci:   Zboží, služby Výrobce Spotřebitel Peníze

Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod

Argumenty PROTI marketingu ve VS I: realizace marketingu v neziskových organizacích je spojena s neadekvátními náklady, které jsou částečně hrazeny z veřejných rozpočtů, marketingový průzkum v některých odvětvích veřejného sektoru – např. ve zdravotnictví – je pseudovědecký, protože spotřebitelé služby – nemocní – nemají preferenci v oblasti forem léčení, spotřeba služeb, poskytovaných některými neziskovými organizacemi, vyplývá ze specificky vynucené spotřeby,

Argumenty PROTI marketingu ve II: jednotlivé pracovní procesy v neziskových organizacích jsou specifické a jedinečné, při rozhodování o realizaci služeb nejsou cenové motivy rozhodující, služby neziskových organizací nemají tržní charakter, rozhodování spotřebitelů se v těchto podmínkách nerealizuje běžným způsobem, určeným zákony jejich hraničního užitku a ekonomické efektivnosti.

Argumenty PRO marketing ve VS I: neziskové organizace se v posledních letech dostávají do situace rostoucí soutěživosti o získání příjmů i klientů. Konkurence pro ně vytváří jak  organizace veřejného sektoru, tak  privátní organizace; veřejná kontrola činnosti neziskových organizací vyžaduje dosáhnutí komunikativního chování, efektivnosti v nákladové a řídící oblasti;

Argumenty PRO marketing ve VS II: rostoucí požadavky spotřebitelů vyžadují zvyšování kvalifikace a kvality dialogu, především v oblasti výměnných relací, která je základním úsekem hodnocení; nákladové omezení vyžaduje vyšší efektivnost využívání zdrojů, která se dá dosáhnout právě prostřednictvím vyššího stupně účasti spotřebitelů v procesu služeb. Tato skutečnost vytváří tlak na realizaci výchovy spotřebitele a celého okolí organizace ve prospěch racionální spotřeby;

Argumenty PRO marketing ve VS III: rostoucí profesionální úroveň pracovní síly vyžaduje vyšší úroveň managementu vnitropodnikových vztahů, tj. regulaci nejen prostřednictvím peněžních vztahů; výsledky marketingového průzkumu jsou zásadním vstupem pro proces strategického managementu, identifikaci okolí, jeho požadavků, což je základním předpokladem pro zpracování cílů, rozpočtů a definic produktu organizace;

Argumenty PRO marketing ve VS IV: nedostatek finančních zdrojů libovolného charakteru vyžaduje rozvoj podnikatelské činnosti, jako doplňkového zdroje příjmů. Tyto činnosti fungují plně v podmínkách tržní regulace a vyžadují rozvoj marketingové činnosti neziskových organizací.

Tutoriál

Matice šíře sortimentu SWOT analýza, včetně vyhodnocení Positioning a Repositioning – Poziční mapy nebo Potterovu analýzu 5ti sil Ansoffova matice Komunikační audit Mediální plán nebo komunikační kampaň. Fundraisingový audit Plán sponzorství

Poziční mapy nadací a ekologických sdružení

Potterova analýza 5-ti sil Jízdní prostor „Náš segment, naše odvětví“ Hrozba/síla dodavatelů Potencionální konkurence Hrozba / síla zákazníků Hrozba substitutů

Vývoj produktu/služby Rozšiřování, rozvoj trhu Ansoffova matice . Vývoj produktu/služby =úprava výrobku/služby pokud jde o kvalitu a výkon Rozšiřování, rozvoj trhu nabízení nových aplikací výr./služeb a tím otevírání nových trhů, nebo převádění výr./služby na zcela nové trhy Diverzifikace jak vývoj výrobku/služby, tak i rozšíření trhu Pronikání na trhy rostoucí prodej stávajícím uživatelům, nebo objevení nových zákazníků na stejném trhu existující T R H Y nové existující VÝROBKY nové

Matice šíře sortimentu

Ekologický právní servis - dokončení