ROZMNOŽOVÁNÍ (REPRODUKCE)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Buňka.
Advertisements

OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Rozmnožování rostlin.
VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ
ŽAHAVCI kmen.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rozmnožování.
Žahavci.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Nezmar (Hydra) Nezmar je rod jednoduchých sladkovodních živočichů, vyznačující se radiální symetrií. Nezmaři jsou draví živočichové kmene žahavců, třídy.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Buněčné dělení.
Rozmnožování obratlovců
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Mnohobuněčné organismy
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Rozmnožování hub a žahavců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření.
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Rozmnožování rostlin Ověřeno: 6. ročník, VI. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické VY_32_INOVACE_26_Rozmnožování.
Rozmnožování buněk
Žahavci – žahaví dravci
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Pásovec devítipásý Vypracoval: Adam Čada
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
BUŇKA – základ všech živých organismů
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

ROZMNOŽOVÁNÍ (REPRODUKCE) Jaro 2013

Rozmnožování Probíhá buď nepohlavním (asexuálním) nebo pohlavním (sexuálním) způsobem. V současné době žijí na Zemi nejméně 3 miliony živočišných druhů a z nich jenom asi jeden tisíc používá výhradně nepohlavní rozmnožování a zhruba 15 tisíc střídá pohlavní a nepohlavní způsob. 

Typy rozmnožování Nepohlavní (asexuální reprodukce) – nový jedinec je zcela geneticky identický s mateřským - klony. (klony = geneticky identické organismy) Pohlavní (sexuální reprodukce) – nový jedinec vzniká splynutím pohlavních buněk – není zcela geneticky identický s rodiči.

Nepohlavní rozmnožování Nový jedinec vzniká ze somatických buněk jedince mateřského - z buněk vzniklých mitotickým dělením. Všichni potomci jsou geneticky stejní jako jejich rodičovský organismus = nevede k dědičné různorodosti mezi potomky . Nevýhoda – omezená schopnost adaptace na změněné podmínky. Výhoda – je rychlé a efektivní.

Nepohlavní rozmnožování Obvykle se považuje za charakteristické pro nižší organismy – jednobuněčné organismy převažující způsob rozmnožování. U rostlin obvyklejší než u živočichů - alternativa k pohlavnímu rozmnožování - často využíváno v zemědělství. Pro mnoho druhů vyšších rostlin je to prostředek ke zvýšení konkurenceschopnosti a vytlačování konkurenčních druhů – je rychlé a efektivní (plevele – pýr, bršlice – oddenky).

Základní způsoby nepohlavního rozmnožování Klasifikace hlavních typů nepohlavního rozmnožování (Knoz 1979) I. DĚLENÍ (fisiparie) II. PUČENÍ (gemiparie) III. ROZPAD (fragmentace)   jednoduché mnoho- násobné vnitřní (gemulace, gemulatio) vnější (gemace, gematio) nahodilé stoloniální

I. Dělení (fisiparie) je spojeno s vysokou schopností regenerace ztracených částí těla, tj. schopností reparační regenerace (např. žahavci, ploštenci, kroužkovci ). Obvykle probíhá kolmo na podélnou osu těla. Existují různé způsoby dělení - rozlišujeme hlavně binární a mnohonásobné, kdy se mateřský jedinec rozdělí na dvě a nebo více částí (ztrácí tedy svoji individualitu). U nově vzniklých jedinců se musí v krátkém čase vyvinout všechny části těla typické pro daný druh.

Příklad dělení Fisiparie — strobilace medúzy: a - larva, b, c, d - přeměna larvy v polypa, e, f, g, h - postup odškrcování miskovitých útvarů, které se mění v mladé medúzy, i - malá medúza, j - dospělá medúza.

Polyembryonie . V oplozeném vajíčku dojde ke zmnožení jádra - vajíčko se rozdělí a každá takto vzniklá část dá vznik novému úplnému jedinci Z jednoho vajíčka vzniká více než jeden zárodek (embryo). U živočichů známa u pásovců; při vývoji dochází k rozpadu jednoho zárodku na několik zárodků. U člověka jednovaječná dvojčata.

Pásovec devítipásý (Dasypus novemcinctus Linnaeus, 1758) Jediná zygota se v raných stádiích vývoje rozdělí až na dvanáct plnohodnotných zárodků - v jednom vrhu jsou všechna mláďata stejného pohlaví Druh savce z řádu chudozubých žijící zejména v Jižní Americe. Do tohoto řádu patří také lenochodi a mravenečníci. Ti ale mají skutečně jen několik zubů na rozdíl od pásovce, který může mít až přes sto zubů, což nemá ve světě savců obdoby.

Schizogonie – typ dělení Schizogonie – rozdělení mateřské buňky na větší počet buněk dceřinných. (Někteří autoři považují za rozpad). Zimničky (Plasmodium) - původci malárie (zimnice) – přenašeč komár Anopheles Napadají červené krvinky – v nich dochází k schizogonii - rozpad červené krvinky – záchvaty (chinin).

II. Pučení (gemiparie) Je dělení, při němž nový jedinec vzniká jako jednoduchý pupen, který postupně roste a nakonec se oddělí. Mateřský jedinec přitom nepřestává existovat a je schopný vytvářet nové pupeny. Souvisí velmi často se vznikem kolonií. Dceřinní jedinci zůstávají spojeni s mateřským jedincem. Setkáme se s ním např. u některých houbovců (Porifera) a polypovců (Hydrozoa).

Typy pučení: a) vnější - kdekoli na mateřském těle dojde k vytvoření pupenu, který se pak dále vyvíjí - nahodilé - dceřiní jedinci se oddělí a následně dorostou - (např. u sladkovodních nezmarů (Hydrina)) - stoloniální - dceřinní jedinci zůstávájí spojeni s mateřským organismem a vytváří tak kolonie - např. u korálnatců (Anthozoa). b) vnitřní - v období nepříznivých podmínek vznikají vnitřní pupeny, slouží k anabiotickému přežívání přisedle žijících živočichů a do jisté míry i k jejich rozšiřování (např. sladkovodní houbovci (Porifera), někteří žahavci (Cnidaria).  

Rozmnožování nezmara pučením:

Větevníci (Madreporaria) Žijí v teplých mělkých mořích, tvoří masivní vápencovité útvary. Z jedné planuly vzniká polyp, jehož pučením se vytvoří obrovská kolonie (miliardy jedinců). Větevníci tvoří Velký bradlový útes na severovýchodním pobřeží Austrálie v délce přibližně 2 000 km.

Měchýřovka portugalská (Physalia physalis, Linnaeus, 1758), někdy pro svůj tvar nazývána "Portugalská galéra„ - je zástupce žahavců patřící mezi trubýše, která s chapadly dosahuje délky až 30 metrů. Je považována za velmi nebezpečnou – jed podobné složení jako kobra. Tělo je složené ze vzdušného měchýře, který plave na hladině moře a dolní části, ve které jsou dlouhá ramena. Je to kolonie , kde jsou jednotliví trubýši specializováni na určité funkce, aby kolonie přežila - beta jedinec převzal roli hostitele (vrchní část - měchýř, plující na hladině) a ostatní jedinci zajišťují pro celou kolonii potravu a rozmnožování.

Vnitřní pupeny - gemule Způsob přečkávání nepříznivého období. V zimě hyne mateřská kolonie, rozpadá se, gemule se uvolní a klesají na dno, na jaře opustí jejich buněčný obsah schránku, přichytí se k podkladu a vzniká nový jedinec). Spongilla lacustris (Linnaeus, 1758) - houba rybniční - gemule bez amfidisků patrné na průřezu houbou. Autor : Jiří Novák http://www.biolib.cz/cz/person/id43/

Rozpad (fragmentace) rodič rozdělí na části, jež regenerují v nové jedince - toto rozdělení může a nemusí být záměrné. Rozmnožují se tak živočišné houby a pásnice - dojde k rozpadu na několik dceřinných organismů. Typická je fragmentace u jednoduchých u vláknitých sinic. Dorůstání ploštěnek rozdělených na části - klony. Dále se vyskytuje např. u některých houbovců (Porifera), hydroidních polypovců (Hydrozoa),pásnic (Nemertea) a sasanek (Actinaria).  

Když ploštěnce kousek těla uřízneme, v místech poranění se buňkám začnou probouzet geny (wntP-1). Tkáň a orgány začínají regenerovat. Co tento proces spouští, ,,jsme neznali. (Kredit: PNAS, Petersen a Reddien, 2009) Změny v napětí buněčné membrány jsou klíčem, který rozhodne, zda ploštěnce naroste po amputaci hlava nebo pata. Neošetřenému jedinci v horní části obrázku dorostla hlava, přesně tak, jak se očekávalo. Ploštěnka uprostřed má hlavu na obou svých koncích. Ta nadbytečná jí narostla po experimentální depolarizaci membrány buněk. Na obrázku dole: Hyperpolarizace membrány prozměnu zabrání vytvoření hlavy a chybějící kousek doroste v normální ocas - má pak dva. (Kredit: Tufts University)

Vegetativní rozmnožování Nepohlavní rozmnožování rostlin nepohlavní rozmnožování je charakteristické pro výtrusné organismy, tj. řasy, mechorosty, kapraďorosty a houby nový jedinec se při něm vyvíjí ze spor, které se tvoří na sporofytu Vegetativní rozmnožování vegetativní rozmnožování vychází z totipotence rostlinných buněk, tj. schopnosti každé buňky uchovávat úplnou genetickou informaci pro tvorbu celé rostliny při vegetativním rozmnožování vzniká nový jedinec z vegetativní části mateřského organismu zejména pro semenné rostliny má tento typ rozmnožování značný význam (např. v souvislosti se schopností taxonu rychle obsadit určité stanoviště či proniknout do nového společenstva) vegetativní rozmnožování má značný komerční význam, např. pro pěstitele představuje u řady druhů (cibulovin aj.) mnohem rychlejší způsob získání nové kvetoucí rostliny v porovnání s jejich množením semeny protože je vegetativním rozmnožování plně závislé na mitóze, všichni potomci jsou klony mateřské rostliny 10

Vegetativní rozmnožování rostlin tento pojem se používá zejména u vyšších rostlin - týká se situace, kdy rostlina dokáže zregenerovat z části svého těla celý organismus. Někdy však rostliny dokonce přímo vytváří orgány a útvary, které slouží k vegetativnímu rozmnožování a snadnějšímu ovládnutí většího prostoru Například: jahodník (šlahouny), kyčelnice cibulkonosná (falešné cibulky v paždí listů) česnek kuchyňský (stroužky). U některých rostlin také platí, že nepohlavní rozmnožování je určeno pro blízké okolí (oddenky trávy), pohlavní pro rozšíření rostliny do vzdálenějších oblastí (pohlavně vzniklá semena).

Vegetativní množení rostlin udržet kladné vlastnosti vyšlechtěných rostlin Stonkové řízky: rybíz, pelargonie Listové řízky: begonie, tenura Kořenové řízky: ostružiník, křen Kulturní plodiny: česnek, cibule, brambor HŘÍŽENÍ ovocné dřeviny (rybíz) ROUBOVÁNÍ - roub na podnož

nepohlavní generace (2n) Metageneze - v životním cyklu rostlin se pohlavní rozmnožování střídá s nepohlavním; toto střídání pohlavní generace (= gametofyt) a nepohlavní generace (= sporofyt) se označuje jako rodozměna neboli metageneze: spora gametofyt samčí gameta samičí gameta zygota sporofyt R! O! pohlavní generace (n) nepohlavní generace (2n) (n) O! – oplození n – poloviční (haploidní) počet chromozomů R! – redukční dělení 2n – plný (diploidní) počet chromozomů při oplození dochází ke splývání cytoplazmy i buněčných jader obou gamet; pouze chromozomy nesplývají, takže vzniklá zygota má dvojnásobný (diploidní) počet chromozomů v určité fázi životního cyklu rostliny dochází k redukci počtu chromozomů na poloviční počet → redukční dělení neboli meióza 9

Pohlavní rozmnožování Nový jedinec vzniká splynutím pohlavních buněk = gamet – vzniká zygota. Haploidní buňka – 1 n - obsahuje jednu sadu chromozomů Diploidní buňka – 2 n – obsahuje dvě sady chromozomů. Výhoda – vznik adaptací, nové vlastnoasti, křížení

Pohlavní rozmnožování Hermafrodité (obojetníci) – jedinec má samčí i samičí orgány Gonochoristé ( oddělené pohlaví) – existuje samec a samice – uzpůsobení pohlavních orgánů páření, bránění mezidruhovému křížení Pohlavní dimorfismus – odlišení pohlaví - barva, velikost… Důvody dimorfismu – péče o potomstvo, ochrana samice, vyhledávání partnera…

Páření hlemýždě zahradního, který je hermafrodit – výměna genetického materiálu

Pohlavní rozmnožování Vývoj přímý = vajíčko – dospělec; není stádium larvy Vývoj nepřímý = vajíčko – larva – dospělec U hmyzu rozlišujeme: Hemimetabola – vývoj s proměnou nedokonalou: vajíčko – nymfa – dospělec Holometabola – vývoj s proměnou dokonalou: vajíčko – larva – kukla – dospělec

Partenogeneze Schopnost rozmnožovat se neoplozenými vajíčky. Často střídaní s klasickým pohlavním rozmnožováním – mšice léto partenogeneze, na konci léta vznik pohlavní generace a přes zimu přečká oplozené vajíčko. Včela medonosná – z neoplozených vajíček se líhnou trubci

A už umíte všechno 