Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Základy sociální psychologie
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Sociologie ?.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Pedagogická diagnostika
Metodologické orientace
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Pedagogika jako vědecká disciplína
Věda & struktura vědecké práce
Základy pedagogické metodologie
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Úvod do kvalitativního výzkumu
Helena Vaďurová, Metodologie Helena Vaďurová,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Úvod do psychologie II. přednáška
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.

Co je to metodologie? Metodologie se zabývá pravidly empirického výzkumu Pedagogická metodologie se zabývá empirickým výzkumem pedagogických jevů Blízké obory: Sociologie, psychologie

ORGANIZACE Ukončení předmětu Seminář k úvodu do pedagogické metodologii: Domácí úkol - prezentace v semináři (20%) Odevzdat projekt výzkumu; Odevzdat výzkumný nástroj (dotazník, experimentální plán, arch na záznam pozorování, otázky pro interview, atd.) (40%) Test (40%); psát se bude v zápočtovém týdu (popř. ve zkouškovém období) Výše zmíněné položky představují 100% (75% stačí k úspěšnému uzavření předmětu) Docházka: povolené 2 nepovalené absence Ukončení předmětu Úvod do pedagogické metodologie: Kolokvium - odborná rozprava nad výzkumnými projekty

LITERATURA kvantitativní výzkum (postatné pro účely předmětu): GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, ISBN CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Havlíčkův Brod : Grada, ISBN HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, ISBN litaratura pro doplnění k pedegogickému výzkumu: MAŇÁK, J. ŠVEC,V. Cesta pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN sociologická literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002.

LITERATURA kvalitativní výzkum: ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, ISBN HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, ISBN STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert,1999. ISBN X. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, ISBN

CO JE TO VĚDA Fyzika? Pedagogika, Filozofie? Co je to pravda? “Naše poznání nebude nikdy úplné.“ T. H. KUHN: „Normální věda je výzkum pevně zakotvený v jednom či více vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá pro svou budoucí praxi.“ Normální věda je takový vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma

PARADIGMA Aktuální přijatá vědecká praxe - zákony, teorie, aplikace, atd. Jen to, co odpovídá paradigmatu, je vědou Paradigma omezuje množinu řešení problému Věda je to, co pokládají za vědu vědci v daném oboru Pracovat mimo paradigma je velice riskantní - vědecká revoluce

VĚDECKÝ VÝZKUM Def.: “Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické zkoumání hypotetických výroků o vztazích mezi přirozenými jevy“ (definice náležící do paradigmatu kritického racionalismu) Kdo dělá výzkum? Jaký může být rozsah výzkumu?

Uzavřený a otevřený systém „Informačně uzavřený systém je takový systém, který nemůže být ovlivněn ničím zvenčí bez vědomí výzkumníka. Interpretace chování informačně otevřeného systému může vést k vážnému zkreslení.“ (Disman 2002 s.18) např. fyzik měří teplotu varu kapaliny - zajistí si, aby byl systém uzavřený (pohlídá si: tlak vzduchu, čistotu kapaliny, správnou kalibraci teploměru) A co když chceme studovat, co může ovlivnit příjem jedince? (věk, pohlaví, vzdělání, region, zdravotní stav, charisma, sociální kapitál, první dojem, smysl pro humor,...) „Analýza neúplně popsaného systémuje spojena s vysokým rizikem zkreslení.“ (Disman 2002 s. 20) Nutnost redukce populace na vzorek (další zkreslení)

ETAPY VÝZKUMU Stanovení výzkumného problému Informační příprava Stanovení hypotéz Příprava výzkumných metod Sběr výzkumných dat Interpretace údajů Psaní výzkumné zprávy

POUŽITÁ LITERATURA DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, s. ISBN: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, ISBN CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, ISBN