Vedení rozhovoru - fáze Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Rozhovor a pozorování v psychologii – PSY253 11. 10. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
Efektivnost řídící práce
Komunikační dovednosti
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Jak na úspěšné projekty Ivana Brabcová
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Pro ty co mám ráda Lidé přicházejí do našich životů z nějakého DŮVODU, na určité OBDOBÍ anebo na CELÝ ŽIVOT. Když je budeme umět rozlišovat, tak budeme.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Individuální výchovný plán
Struktura zápisu porady a měsíční plán porad Vypracovali: Gebhart, Benešová, Sinkulová.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Sociální práce s rodinou 3
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Ošetřovatelský proces
Zásady pro stanovování cíle PhDr. Milada Blažková 2014
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Teorie motivace Adéla Furiková.
Komunikace s rodiči.
Komunikace a prezentace KOPRD
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Projektový cyklus, analýza SWOT
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Psaní právních dokumentů
Jak psát grantovou žádost Vědecká komunikace - PSY475 Mgr. Michaela Širůčková.
Nutriční poradenství.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Poradenský rozhovor. Zápočtová práce: Záznam vlastního poradenského rozhovoru a účast na jeho následném rozboru Veďte poradenský rozhovor – pravidla a.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Projektování Projekt = plán, záměr, úmysl
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Práva dítěte Výchova k občanství
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
kvalitní zákaznický servis
Den otevřených dveří Název školy Datum.
Školní rok [Vložte rok] Název školy Jméno učitele Třída
Školní rok [Vložte rok] Název školy Jméno učitele Třída
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

Vedení rozhovoru - fáze Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Rozhovor a pozorování v psychologii – PSY

Plánování Domluva na termínu, místu, o čem to bude, délce rozhovoru. V případě, že rozhovor iniciuete vy - ujasněte cíl, co se bude řešit a jaký výsledek očekáváte. Určete, kdo bude rozhovoru přítomen a proč, jaká bude jeho funkce (kdo to bude řídit, kdo bude zapisovat, kdo bude vařit kafe, půjde otevřít dveře atd.) Sjednané údaje dodržet – zajistit informaci o změně. Přijďte před začátkem a připravte prostředí:  Zajistit si technicky vhodnou a volnou místnost.  Bezpečné prostředí – pití, kapesníčky, dostatek místa pro všechny, vhodné prostorové uspořádání.  Cedulka nerušit. Základem k úspěšnému průběhu rozhovoru je jeho důkladná příprava!

Naladění schůzky a vymezení vnějších podmínek Začněte včas Lehká konverzační výměna (dáte si něco na pití, našla jste to dobře, počasí, jaký byl den ve škole...) Představte sebe a svou roli Domluvte, jak budete respondenta oslovovat Video Seznamte respondenta s tématem (nestrašit!!! ), cílem a délkou setkání – stačí stručně Okomentujte schéma rozhovoru, pokud ho budete používat (mít ho na stole), poznámky Možnost doptání se … forma já-sdělení, legitimizace

Orientace v situaci: zjišťování a zpřesňování informací Zjistěte co nejvíce o chování nebo o situaci, které jsou předmětem rozhovoru. Lidé odlišně vnímají to, co se stalo, co je pravda a co pravda není, co je podstatné a co ne. Účelem tohoto kroku tedy není hledat pravdu, ale vzájemně si sdělit svoje vnímání situace, tzn. jak situaci vidí učitel, jak situaci vidí žák (já-sdělení). Cílem tohoto kroku je získat maximum informací důležitých pro porozumění situaci. Je třeba důsledně rozlišovat mezi fakty a interpretacemi či nálepkami. Na závěr této fáze je třeba formulovat, co konkrétně budeme řešit - zakázka. V tomto kroku užíváme neutrálního jazyka.

Příklady otázek Jaká máte očekávání od naší schůzky? O čem bychom měli mluvit? Kdo si ještě všimnul, že něco není v pořádku? Kdy se to projevuje, kdy ne? Kdo na problémové chování reaguje nejvíce, kdo nejméně? Komu vadí, komu ne? Jak si vysvětluješ, že k tomu došlo? Co se změnilo, když to začalo? Jaké důsledky to pro tebe má? Kdo si toho poprvé všimnul? Jak tu situaci vidíš ty? Co pro vyřešení dané situace můžeme společně udělat? Co už jste vyzkoušeli? Co už jsi udělala pro to, aby se to změnilo?

Jak formulovat zakázku? Můžeme použít otázku: „Možná, žes přišel s nějakým konkrétním očekáváním. Teď bychom o něm mohli mluvit. Co bys potřeboval, aby se během našeho rozhovoru vyřešilo?“ Nabízet možnosti na základě toho, co už z rozhovoru víme a co se domníváme, že by mohla být zakázka - formulujeme hypotetické zakázky a necháme si je potvrdit nebo vyvrátit. Můžeme využít přeznačkování. Pojmenovat zakázku i tehdy, když máme pocit, že ji klient v průběhu rozhovoru vyslovil (vždy zopakovat). Shrnující formulace – zopakujeme, shrneme, necháme si potvrdit.

Stanovení cílů spolupráce V čem bude změna pro klienta výhodná? Porozumění potřebám často změní pohled na problém a posílí ochotu hledat řešení. Postupně odhalujte zájmy, motivy, hodnoty, potřeby. V tomto kroku přesouváme pozornost z minulosti do budoucnosti. Klient bude více motivovaný spolupracovat, když bude vědět, v čem je pro něho změna výhodná: např. neztratit své renomé v kolektivu, nechce zklamat babičku,... Pozor na vnější motivaci!

Jak formulovat cíl? Při formulování cílů dodržujte pět pravidel tzv. SMART cílů, které mají být: 1. specifické, tj. cíl by měl být jasně, konkrétně a srozumitelně formulován 2. měřitelné, tj. mělo by být specifikováno, podle čeho poznáme, že se cíl daří realizovat a jasně stanoveno, jak budeme kontrolovat průběh plnění dohodnutého plánu 3. ambiciózní, tj. cíl představuje výzvu, přinese změnu, ale zároveň je dosažitelný 4. realistické, tj. máme prostředky a zdroje cíl realizovat a dosáhnout požadované výsledky 5. termínované, tj. je stanoveno od kdy do kdy bude cíl plněn

Hledání řešení Cílem tohoto kroku je hledat vhodná řešení. Podněcujte klienta k tvůrčímu, kooperativnímu přístupu a udržujte proces zaměřený na budoucnost. Metodou brainstormingu předložte co nejvíce možných řešení. Klady a zápory každého návrhu zhodnoťte až po skončení brainstormingu. Hodnocení návrhů v průběhu brainstormingu vede k zastavení tvůrčí atmosféry. Výsledkem této fáze je soupis řešení.

Konstruování možností Jak často se problém neobjevil? Jak se to podařilo? Co byste chtěli ponechat a co změnit? Otázky na zázrak:  Co by se stalo, kdyby se to změnilo? Kdo by byl nejvíc překvapen?  Kdyby se to změnilo, co by příští den bylo jinak? Jak by vás ostatní mohli podpořit? Jak ostatní poznají, že problém už je pryč? Jak to poznám já? Jak to poznáš ty?

Dohoda řešení V této fázi stanovujeme kriteria pro hodnocení. K vytvoření plánu použijte ten návrh, který měl nejvíce plusů. Plán musí být specifický a konkrétní, tzn. kdy přesně začne, kdy bude hodnocena jeho efektivita. Řešení musí být jednoznačné a srozumitelné, konkrétní, měřitelné, časově omezené a prakticky uskutečnitelné.

Krok 7 - Shrnutí a ukončení rozhovoru Rekapitulace setkání:  Na čem jsme se domluvili?  Které řešení jsme zvolili?  S čím se pro teď rozcházíme a nad čím se příště setkáme?  Ocenění Jasné instrukce do příště:  Konkrétní domluva kde a kdy se potkáme.  Kdo koho bude kontaktovat a za jak dlouho, způsob, jak se budeme kontaktovat.

Následné setkání Co se změnilo od posledního setkání? Pokud plán nefungoval, nalezněte nové řešení opakováním výše uvedených kroků. I to, že se plán nedařilo plnit, má svou pozitivní stránku - víte, jak to nejde a čeho se příště vyvarovat. Máte novou možnost pokusit se společně hledat důvody selhání plánu a začít společně znovu.

Technika vedení rozhovoru Vedení rozhovoru určitým směrem. Používat techniky aktivního naslouchání. Pozitivní přeznačkování. Minulé copingové strategie – Jak jste to řešil? Co vám pomohlo? Jak se vám to podařilo vyřešit? Ujištění – není vaší vinou, že jste se dostal do této situace, někdy se stává … Pomlky – chvíle ticha jako důležitá součást rozhovoru, nebýt netrpělivý. Legitimizace Když klient pláče čekat a dávat klientovi prostor (tady se může plakat, později nabídnout kapesníky, dětský pláč je voláním o pomoc). Strach a úzkost – poradce by měl sedět vstřícně, stabilně a otevřeně. Nabízet bezpečí, dát najevo, že se klient může vzdálit z místnosti. Hněv – nefixovat pohledem, mohlo by ho to vyprovokovat. Při práci s emocemi používáme zrcadlení, uzemnění – vlastní tělesná stabilita a obnova ohniska klientovy pozornosti.

Průběžný úkol Zpracujte anotaci rozhovoru, který plánujete realizovat v rámci závěrečného úkolu. Anotace bude zahrnovat:  typ rozhovoru  cíl rozhovoru  rámcová struktura rozhovoru  Rozsah půl až jedna normostrana Vložte do pátku do odevzdávárny