Vyjednávaní a Mediace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

MEDIACE z pohledu právníka JUDr. Martina Doležalová.
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Vize, Strategie, Cíle.
Mediace Radka Janebová.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
ing. Šárka Jarolímková, J. Čarka 1863/VII, České Budějovice
Konflikty a způsoby jejich řešení
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Způsob řešení mezilidských konfliktů
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Zdravá škola.
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Projekt sociálně-ekonomický rozvoj Hradce Kralové VNG-GST-projekt ve spolupráci měst Hradec Kralové (CZ) aArnhem (NL) Mezinárodní konference Praha, 16.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Komunikace s rodiči.
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů Martin Říman, ministr průmyslu a obchodu © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Komunikace a prezentace KOPRD
Systemický přístup v SP
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová Tereza Kyselovská.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Andrea Brožová Doubková
Mediace.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Vývoj sociální práce v ČR
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Exportujte do zahraničí, ale obchodní spory řešte v ČR
Úloha facilitace při budování partnerství
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Konflikt, koření života
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Konflikt Sociální psychologie.
Dopady trestného činu zanedbání povinné výživy – práce s odsouzeným s ohledem na zájmy dítěte Marek Tkáč, ředitelství PMS Praha Xenie Kopalová, středisko.
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
Hledáme tajemství nebo zdravý selský rozum?
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Vyjednávaní a Mediace

Způsoby řešení konfliktů Autoritativní: Rozhodnutí autoritou, prosazení sílou, soudní rozhodnutí, arbitráž Alternativní: Vyjednávaní, facilitace, zmírňování, mediace

Vyjednávání způsob řešení konfliktů, když dvě nebo vícero stran v rozhovoru objasňují své postoje a zájmy a snaží se je prosadit v konečné dohodě, která bude řešit jejich společný problém Vyjednávání je možné když: - strany mají svůj prostor k vyjednávání, ve kterém se mohou pohybovat (slevovat z požadavků, nová řešení) - strany mají své pozice a své zájmy, které chtějí prosadit - strany dávají návrhy na řešení (nabídky a ústupky) Dva přístupy: - Soupeřivé (poziční) vyjednávání - Kooperativní - vyjednávání postavené na zájmech

Vyjednávání Vyjednávaní Poziční vyjednávaní: - protivníci - vítěství - udržení pozic - jenom jedno řešení - výhrůžky - nedůvěra - výhra konfrontací - černobílí videní Kooperativní vyjednávaní: - partneři - dohoda - hledání zájmů - řešení je víc - nabídky - důvěra - vyhnutí se konfrontace - barevné videní

Příprava na vyjednávání - Prostor vyjednávání - Maximum a minimum - První nabídky - Velikost ústupků - Pojmenování a zveřejnění svých zájmů, cílů a potřeb - Pojmenování a zájem o cíle, zájmy a potřeby druhé strany - Přemýšlení a navrhování možných řešení - Ústřetovost vůči druhé straně

Mediace z lat. mediare = být uprostřed Co je to mediace? Pokojné řešení sporu, jehož cílem je dohoda Nástrojem mediace je ROZHOVOR Principy mediace: NESTRANNOST NEUTRALITA NEZÁVISLOST

Kroky mediačního setkání Kontakt se stranami Úvod – Zahájení mediace Rekonstrukce konfliktu Definování konfliktu Tvorba možností Sepsání dohody Závěr Plnění dohody

1. Kontakt se stranami Jedna ze stran osloví mediátora nebo je jim mediátor doporučen Mediátor vyslyší obě strany a ověří jestli chtějí svůj konflikt řešit Vysvětlí co mohou od mediace očekávat Domluví si den, hodinu a místo střetnutí

2. Úvod mediačního střetnutí Vysvětlit kroky mediačního procesu a roly mediátora Ověřit si dobrovolnost účasti stran Základní pravidla komunikace (+ získat souhlas s dodržováním těchto pravidel) Strany mluví PRAVDU Atmosféra bezpečí a důvěry Pravidla mlčenlivosti Časový limit Role pozorovatele nebo spolumediátora Oddělená střetnutí Uzavření dohody o zprostředkování řešení konfliktu

3. Rekonstrukce konfliktu Zisk informací Pořadí mluvení stran Mluví o konfliktu, jak ho chápou a prožívají Vyprávění příběhu = Nepřerušovaný čas Mediátor neutrálním jazykem shrne hlavní sporní body Např.: „jeho pes štěká celou noc“ (potřeba spánku, ticho) „Lhala mi“ (důvěra) Úkolem mediátora je: Ověřit, jestli správně rozumí důležitým faktům, pojmenovat pozitivní i negativní emoce, objasňujícími otázky zjišťovat, které zájmy stran byly ohrožené, zapisovat si do poznámek, strážit aby se strany navzájem nenapadali a neskákali si do řeči, pomáhat vést dialog, zesumarizovat výpovědi stran

4. Definování konfliktu Strany dostávají možnost komunikace Úkol mediátora: Definovat podstatu sporu a body, na které strany nahlížejí odlišně Definovat, co mají strany společné, co je spojuje Pomáhat formulovat stranám jejich pocity, potřeby, zájmy Pomáhat stranám přeorientovat se z toho, co se stalo, na to, jako mohou dosáhnout to, co chtějí v budoucnosti Přetlumočit stížnosti stran na jejich zájmy Zesumarizovat všechny společné a sporné body Navrhnout některý z bodů na řešení v dalším kroku

5. Tvorba možností řešení konfliktu 1) vymýšlení návrhů řešení (např. Brainstorming) 2) výběr návrhů, které stranám vyhovují 3) dojednávaní řešení z vyhovujících návrhů

6. Sepsání dohody Samostatně zaznamenat jednotlivé body dohody Nepřisuzovat nikomu vinu Nepodmiňovat přísliby za jiné přísliby Zapsat konkrétní chování a činnosti, které mají vykonat obě strany Do dohody zapsat konkrétní jména ze stran Zakomponovat do dohody alternativní řešení Přečíst nahlas návrh dohody a upravit ji dle želaní stran Koneční verzi dát oběma stranám přečíst a podepsat

Příklad dohody Maťa se posmívala Peťovi a on za to bil ji nebo její sestru

7. Závěr Pogratulovat stranám, že se odhodlali konflikt řešit a že se dohodli Ocenit strany Nabídnout v případě potřeby další setkání Rozloučit se se stranami Ukončené sezení v případě dohody/ částečné dohody/ žádné dohody Kontrolní sezení

Znaky mediace Dobrovolnost Důvěrnost a důvěra Změna soupeření na spolupráci Orientace na budoucnost Pochopení odlišností Alternativy – hledání nových možností Nestrannost, neutralita Svoboda rozhodování Převzetí odpovědnosti

Mediace v různých oblastech společenské praxe Rodinné konflikty (mediace rodinná a rozvodová) Konflikty ve škole Sousedské konflikty Konflikty na pracovišti Sociální práce (poradce nebo terapeut a zprostředkovatel komunikace) Právo Marketing Ekologie Mediace Politická, Obchodní Asociace mediatorů české republiky http://www.amcr.cz

Literatura Bednařík, A. (2001). Riešenie konfliktov: príručka pre pedagógov a pracovníkov s mládežou. Bratislava: Centrum prevencie a riešenia konfliktov. Holá, L. (2003). Mediace: způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha: Grada.