Zahraniční a bezpečnostní politika EU Současný stav a výhledy 9. května 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Advertisements

OSN OSN= organizace spojených národů
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
Mezinárodní integrace
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
ESVA. Lisabonská smlouva ER – oficiální EU instituce Úroveň hlav států a vlád Stanovuje cíle a dává obecné směry SZBP – závěry ER Stálý předseda ER zajišťuje.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Zahraniční a bezpečnostní politika EU Právní aspekty zahraniční a bezpečnostní politiky EU 19. února 2013.
Zahraniční a bezpečnostní politika EU Současný stav a výhledy 5. března 2013.
Pyramida obchodních vztahů Unie
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Evropská Unie.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Aktuální otázky NATO a nový Strategický koncept Obsah 1.Nový Strategický koncept NATO 2.Kolektivní obrana 3.Spolupráce s Ruskem 4.Zahraniční operace 5.Nejnovější.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Zahraniční a bezpečnostní politika EU Současný stav a výhledy
Společná bezpečnostní a obranná politika EU Tomáš Weiss. 1
Evropská služba pro vnější činnost: možnosti a rizika Tomáš Weiss, Ph
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Společná obchodní politika EU
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
EVROPSKÁ UNIE.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : červen.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých.
Zase přijdou povodně, kdo nám pomůže? Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Klauzule solidarity, koordinace.
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Evropská služba pro vnější činnost: možnosti a rizika Tomáš Weiss, Ph.D.
EVROPSKÝ DŮM 27. ÚNORA 2013 MILENA VICENOVÁ KSAP, MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ „Kdo určuje směřování EU?“
Chci, aby naši vojáci bojovali také pod vlajkou EU… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Evropská bezpečnostní.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
OSN.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Zahraniční a bezpečnostní politika EU Současný stav a výhledy
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Evropské hospodářství
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Severoatlantická aliance
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Zahraniční a bezpečnostní politika EU Současný stav a výhledy 9. května 2011

Právo volného pohybu pracovníků od 1. května otevřen pracovní trh ve všech státech EU základní rozcestník: portál Eures ( /home.jsp?lang=cs/) /home.jsp?lang=cs/ –seznam volných míst –možnost zadat si svůj životopis –rady pro život a práci v jiných zemích –nabídka práce pro absolventy atd.

Zahraniční a bezpečnostní politika klady centralizace –úspory z množství téměř absolutní –internalizace externalit také problém černých pasažérů –řeší se zejména globální problémy zápory centralizace –zájmy možná odlišné, není ale jen zdánlivé? –národní zájmy pevné, ale jdou prosadit?

Trocha opakování fiskální federalismus –kde mají být určité pravomoci vykonávány? –ekonomické základy, vychází z racionalismu (teorie veřejné volby) –není ovšem plně aplikovatelné na EU menší transfery peněz menší pohyb obyvatel či kapitálu větší odlišnost zájmů centrální vs nižší úroveň –výhody centra: úspory z rozsahu (economies of scale), internalizace externalit –nevýhody: heterogenita zájmů nutné zvážit náklady a zisky- rovnováha, jinak: –unie hodně centralizovaná, ale malá –velká, ale jen málo využíváno výhod centralizace

Trocha teorie 2 legitimita přesunu pravomocí –politika není jen o ekonomických datech –částečné vzdání se suverenity –nutná silná veřejná podpora ale: zahraniční i bezpečnostní pol. záležitostí elit –jednání mimo dosah veřejnosti –obyčejní lidé těmto záležitostem „nerozumí či se jich netýkají“

Zahraniční politika EU ambice vysoké, reálný průběh slabý –Haag až Maastricht –když už, tak mezivládně –spousta nástrojů zůstává na půl cesty –teorie mezery mezi kapacitami a očekáváními příklady selhání –občanská válka v Jugoslávii –zásah v Iráku –Rusko a další bývalé státy SSSR (válka v Gruzii) –problematické státy Afriky (např. Rwanda, Zimbabwe) –současné spory o Libyi příklady „úspěchů“ –trochu Palestina, Irán –částečně východní Evropa (ale tlak rozšíření)

Zahraniční politika EU: reforma a realita mix různých záležitostí –„nadnárodní“: obchod, rozšíření, rozvojová politika –„mezivládní“: zahraniční a bezpečnostní politika většinou bráno jen toto, ale první skupinu vždy brát do úvahy snahy o zvýšení efektivity –Amsterdam: „pan Evropa“ –Nice: další soubor výborů –občasné návrhy členských států či vybraných politiků zkušenosti –chybějící vedení vs jeho proliferace –rozdělení pravomocí mezi Radou a Komisí –jednomyslnost brzdou- kompromisy mění rozhodnutí na nicneříkající proklamace –nulová role Soudního dvora, EP (nižší legitimita)

ZP jako priorita?

Role Lisabonské smlouvy: teoretické základy interpretace posílení –přijetí LS jako krok k posílení mezinárodní pozice EU a její mezinárodní identity –rozšíření možností EU interpretace racionalizovaného intergovernmentalismu –minimální adaptace dosavadních ustanovení –členské státy mají SZBP pouze k realizaci národních cílů

Strukturální změny díky LS? zrušení pilířů –formálně pilíře opuštěny –faktický stav: SZBP je stále vydělena oproti ostatním politikám do části LSEU (kapitola 2) čl. 24 odst. 1: „Společná zahraniční a bezpečnostní politika podléhá zvláštním pravidlům a postupům.“ de fakto zůstávají dva pilíře rozdělení pravomocí –SZBP v čl. 2 odst. 4 SFEU –speciální kategorie (mimo klasickou triádu), někde mezi sdílenými a doplňkovými –další garance pro státy: čl. 4 odst. 1 LSEU: „… Respektuje základní funkce státu, zejména ty, které souvisejí se zajištěním územní celistvosti, udržením veřejného pořádku a ochranou národní bezpečnosti. Zejména národní bezpečnost zůstává výhradní odpovědností každého členského státu.“ deklarace č. 24: právní subjektivita pro EU ji nedává právo jednat mimo svěřené pravomoci obecně: LS nerozšiřuje v oblasti SZBP pravomoci EU

Ustanovení o zahr. vztazích EU v primárním právu

Zahraniční politika EU: Lisabon institucionální změny- papírová verze: –fce Vysokého představitele pro zahraniční věci a obrannou politiku (Ministr zahraničních věcí EU) dvojí (trojí) klobouk- předsednictví, komisař pro vnější činnost, Vysoký zástupce propojení nadnárodních a mezivládních aktivit možnost navrhovat rozhodnutí v oblasti –Evropský útvar pro vnější činnost propojení současných struktur Komise a Rady centrální a externí část vznik evr. diplomatické služby, ale nenahrazuje národní zastoupení (naopak spolupráce s nimi) institucionální změny- reálná situace: –Vysoký představitel skutečně jeden hlas pro EU? role konkrétní osoby zastávající funkci (výběr Ashtonové) možnost přetížení poslední dobou výrazná kritika za „neviditelnost“ –Útvar pro vnější činnost propojení odlišných byrokratických kultur problematické spory o lukrativní místa kontrola EP a národní parlamentů nedostatečná konkrétní realizace bude vyzkoušena až v čase rozhodování –stále jednomyslnost, nelze přijímat legislativní akty

Bezpečnostní a obranná politika EU ještě problematičtější počátky (srv. EOS) ještě větší ambice –Petersberg, Kolín, Helsinky –koncepty sil rychlé reakce, battlegroups –spolupráce s NATO (Berlín plus) „měkká“ bezpečnostní politika –podpora budování míru, stabilizace po konfliktech, hospodářská rekonstrukce –angažovanost EU v Bosně, Kosovu převzetí operací po OSN, defakto „protektoráty EU“ –zprostředkování jednání na středním východě, Iránu „tvrdá“ bezpečnostní politika –přímé zásahy řešící „horké“ problémy –úspěchy: operace v Kongu, Čadu (většinou ale zájem jedné země, tak i poskytuje jednotky), Somálsko –neúspěchy: Irák (2002): hluboký rozpor mezi podporovateli a odpůrci zásahu USA („stará vs nová“ Evropa) Darfúr: neschopnost zasáhnout přes výzvy veřejnosti i mezinárodní společenství Libye: Francie a VB vs Německo společná obrana (armáda) –v brzké budoucnosti absolutně nereálné, ani nejsou pokusy o takový krok

Bezpečnostní a obranná politika EU informace o vybraných operacích EU

mission-chart

Bezpečnostní a obranná politika EU Lisabonská smlouva –pouze nevýznamné změny –uvádí se jako cíl společná obrana, ale ve smyslu dalekosáhlé ambice –klauzule o vzájemné pomoci- jen mezi státy (NATO ale klíčové) –stálá strukturovaná spolupráce určité státy mohou jít dále, pokud splňují podmínky cílem snadnější plnění náročnějších misí hlavní problém přetrvává: velmi různorodá východiska v členských zemích –několik států neutrálních Finsko, Švédsko, Rakousko, Irsko, Kypr, Malta –zbytek členy NATO ty, které bezpečnost chtějí zajistit primárně v NATO (VB, nové ČS, Nizozemí) ty, které chtějí posílení evropského rozměru obrany (Francie, částečně Německo)

Bezpečnostní a obranná politika EU příklad vojenských zakázek –výjimky z pravidel hospodářské soutěže –podporování vlastních národních šampiónů náklady na obranu vs efektivita –vracíme se zpět k fiskálnímu federalismu ale zase nutnost utajení, ochrana duševního vlastnictví –rozpočty nemalé, ale nepřináší výsledky USA 95 % zdrojů při zásahu proti Jugoslávii v roce 1999 –příklad letadel 4./5. generace USA: pouze letoun F35 EU: Rafale (Francie), JAS 39 Gripen (Švédsko), Eurofighter (více zemí)

Výdaje na obranu EU vs USA

Bezpečnostní a obranná politika EU cesta trhu: konsolidace –hlavně v letectví: EADS, BAE, jinde např. Thales –spíše ale přes odpor vlád (také princip juste retour) –určité úspěchy (např. Airbus vyhrál tendr v USA- 35 mld USD, po protestech pozastaveno)

Bezpečnostní a obranná politika EU cesta spolupráce řízená politikou –snaha o koordinaci –určité společné projekty: vrtulník Tiger, Airbus A400M –Evropská obranná agentura úkolem otevřít trh s vojenským materiálem, zlepšit spolupráci zbrojního průmyslu, společný výzkum problematický způsob založení (ÚS vs společný postoj Rady v roce 2004, nyní LS) přijat Kodex chování (2006)- dobrovolné vyhlašování zakázek cílem vznik Evropského trhu s obranným materiálem

EU jako civilní velmoc síla v obchodní oblasti politika životního prostředí –hlavně globální oteplování –snižování energetické závislosti (ale spory) pomoc v demokratizačním úsilí podpora rozvojových cílů OSN rozvojová a humanitární pomoc

Koloběh rozvojové pomoci ve světě (a role EU)

Rozvojová pomoc jako % HDP

Rozvojová pomoc EU podle destinace