Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Základy pedagogické metodologie
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Koncipování empirického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Lineární regresní analýza
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Uplatňování konceptu ucelené rehabilitace u integrovaných žáků a studentů s tělesným postižením v ČR.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Chudoba jako sociální problém
Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Téma Závěrečné práce: Vedoucí ZP:
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metodologická propedeutika aneb Jak na to?
Téma Závěrečné práce: Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Vedoucí ZP:
Úvod do kvalitativního výzkumu
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková

Logika kvantitativního výzkumu Testování hypotéz (deduktivní logika) Teorie Hypotézy Pozorování Přijetí x zamítnutí hypotéz

V kvantitativním výzkumu se obvykle setkáme s těmito kroky: formulace problému a výzkumné otázky informační příprava výzkumu formulace hypotéz rozhodnutí o populaci a vzorku pilotní studie rozhodnutí o technice sběru informací operacionalizace konstrukce nástrojů pro tento sběr; předvýzkum; sběr dat; zpracování dat analýza dat interpretace, závěry

Hypotéza Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie (teoretická hypotéza) Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy (pracovní hypotéza) Pravidla pro tvorbu hypotéz Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou Obsahuje závislou a nezávislou proměnnou Obsahuje měřitelné proměnné Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích (Je motivovaná)

Tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích Žáci druhého ročníku mají školu raději než žáci pátého ročníku. Finanční gramotnost dětí vyrůstajících v dětských domovech rodinného typu je lepší než finanční gramotnost dětí vyrůstajících v dětských domovech ústavního typu. Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženství. Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější.

Hypotézy a proměnné 1. Teoretická hypotéza: Religiozita souvisí s deprivací. Pracovní hypotéza: Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženství. 2. Teoretická hypotéza: Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků Pracovní hypotéza: Děti z chudých rodin dosahují horších výsledků ve škole než děti z bohatých rodin.

Otázky k hypotézám Odkud ji vezmeme? Co když se nepotvrdí?

Časté chyby 1. Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy Na vybrané ZŠ Rynárec se šikana nevyskytuje. Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká. Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. Pod pojmem zooterapie si většina respondentů představí nejčastěji psa a koně. 2. Hypotéza není ověřitelným výrokem Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat.  Informovanost lidí o osobách s postižením zvyšuje snahu jim pomoci v MHD. Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věřících.  

Časté chyby Odhadujeme výsledky výzkumu S drogami se již na ZŠ setkalo více než 70 procent žáků. 4. Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu Žáci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat. 5. Samozřejmé tvrzení Sociálně silnější rodiny si mohou dovolit lepší, nákladnější technologie pro své děti se sluchovým postižením Studenti prvního ročníku medicíny mají méně informací o lupénce než studenti pátého ročníku. Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální deprivací. Možnost komunikovat se slyšícími je pro sluchově postižené přínosem, integrace posiluje rovnost možností rozvoje a sebeuplatnění .

Konceptualizace, operacionalizace Je přesnou definicí konceptů (a jejich dimenzí), používaných ve výzkumu. Operacionalizace Neříká, co to je studovaný fenomén, ale říká, jak jej poznat. Operacionalizace vyjadřuje koncept popisem operací, kterými bude měřen. V praxi probíhá jako stanovování indikátorů. Zpět k příkladu výzkumu.

C) OPERACINALIZACE: Od hypotézy k (validním) indikátorům Teoretická hypotéza: Religiozita souvisí s deprivací. Pracovní hypotéza: Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženství. Teoretická hypotéza: Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků Pracovní hypotéza: Děti z chudých rodin dosahují horších výsledků ve škole než děti z bohatých rodin.

Příklad: Koncept deprivace DIMENZE KONCEPTU Fyzická Ekomická Sociální Politická Psychická Sociální deprivace je situace strádání ve společenské oblasti, sociální izolace a narušení sociální identity a dovedností. KONCEPTUALIZACE Indikátor č. 1 Sociální izolace: Počet přátel kontakt s rodinou angažmá v organizacích kontakt se sousedy Indikátor č. 2 Nedostatek oceněných rolí povolání - stav Indikátor č. 3 Sociální dovednosti introverze/extrovezre asertivita OPERACIONALIZACE Vycházíme z hypotézy: Náboženství je odpověď na deprivaci. Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženské víře. Často je to jasné  (stav, vzdělání…) Využijeme stávajících způsobů měření Čerpáme z předvýzkumu, jiných zdrojů dat (pozorování atd.) Využijeme informátora Pozor na kontext!!!!!!!!!!!!! (př. Otázka na náboženskou aktivitu v Řecku a v ČR. Nebo otázka na členství v nějaké dobrovolnické organizaci u nás a v USA.

Religiozita Příklad: Religiozita Chování Postoje Víra KONCEPT DIMENZE KONCEPTU Postoje Víra Chování Oficiální deklarace KONCEPTUALIZACE Indikátor č. 1 Indikátor č. 2 Indikátor č. 3 OPERACIONALIZACE

Procvičování indikátorů !Kontextuální podmíněnost indikátorů! !Pojem validita! Co je indikátorem vzdělání v ČR? Co je indikátorem zájmu vězňů o vzdělání? Je vhodným indikátorem bohatství rodiny počet televizních přijímačů?