Oční implantáty Petr Kočan

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HRT vyšetřovna vedle glaukomu
Advertisements

Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Optické vlastnosti oka
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Olga Bürgerová SZŠ a VOŠ zdravotnická
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Tyflopedie Katka Hůlová
Základní příznaky očních nemocí MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D.
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Umělý pohled Optoelektronická náhrada sítnicového pigmentu.
Oko.
Korekce očních vad Kontaktní čočky BMI Jakub Hrebeňár.
Protetická technika Oční protézy
Smyslové vnímání OKO.
Oční implantáty Martin Kučera
Optické vlastnosti oka
Oční Implantáty. 2 3 uvnitř na zadní straně sklivce žlutá skvrna – největší koncentrace světločivných buňek, má červenou barvu, na ose oka několik vrstev,
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_02 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Astigmatismus lidsky aneb vejce nebo pingpongový míček? Martin Choleva EOK Lexum Ostrava.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Úvod do problematiky šedého zákalu a astigmatismu P. Kuchynka Oční klinika FNKV Praha.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - oftalmologie
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Zrakový Analyzátory.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Lidské oko
Transkript prezentace:

Oční implantáty Petr Kočan Lidské oko Oční implantáty Petr Kočan

Lidské oko bělima rohovka zornice čočka sklivec sítnice cévnatka zrakový nerv

Sítnice

Sítnice

Poruchy zraku – jejich řešení Dalekozrakost Krátkozrakost Astigmatismus Zelený zákal Šedý zákal Stařecká dalekozrakost Oční optika Kontaktní čočky Operace oka laser výměna čočky, rohovky

Ztráta zraku Poškození sítnice Zákaly čočky Přerušení nervových cest do center zraku Úplně chybějící oko řeší “oční protézy“ Zákaly čočky Vysoký stupeň krátko- a dalekozrakosti Vážný astigmatismus řeší např. implantované čočky

Kontaktní čočky 1508 - da Vinci - 1. náčrtek čočky 1632 - R. Descartes – Popis rohovkových čoček 1801 - T. Young - 1. realizace 1936 - W. Fienbloom - 1. čočky z plastu 1952 - O. Wichterle - vývoj materialu, který oko bez problémů snáší 1979 - silikonové kontaktní čočky

Kontaktní čočky

Implantovatelné čočky metoda je účinná v širokém rozsahu krátkozrakosti a dalekozrakosti velká přesnost výsledku i u velmi vysokých vad dochází k rychlé obnově zrakových funkcí centrální oblast rohovky je zákrokem nedotčena metoda má minimální míru přechodných nežádoucích projevů může být kombinována s laserovou refrakční chirurgií (BIOPTIKA) je reverzibilní (oko může být uvedeno do původního stavu)

Bionické oko Od roku 1929 studoval německý vědec Otfrid Foerster účinky elektrické stimulace týlní části mozkové kůry. Tato metoda slibovala široké využití. V roce 1974 instaloval Američan William Dobelle dvěma pacientům natrvalo elektrodovou mřížku do týlní oblasti. Minulý rok představil nejnovější prototyp vyzkoušený na jednom kanadském dobrovolníkovi. Elektrodová mřížka v týlní mozkové kůře je přes dráty procházející lebkou napojena na malý počítač připevněný na opasku. Počítač je spojen s minikamerou zabudovanou do brýlí. Výsledek: Kanaďan je schopen rozeznat větší překážky a popojíždět s autem na parkovišti. Bohužel prodělal také jeden epileptický záchvat. Přímá stimulace mozku má i svá rizika.

Bionické oko

Retinální implantát Využívá se při poškození fotoreceptorů v sítnici, ostatní buňky musí být zachovány Toto způsobují např. nemoci: malulární degenerace retinis pigmentoza Retinální implantát nelze použít u lidí slepých od narození, nemají dostatečně vyvinuté zrakové centrum v mozku

Retinální implantát RI se vkládá přímo do sítnice, místo nefunkčních fotoreceptorů Nervové buňky jsou schopné se svými axony navázat na elektrody Na RI je přiváděn signál např. z kamery umístěné na brýlích

Budoucnost “Pěstování“ nových očí z diferencovaných buněk organismu úspěšné zatím jen u mloků Nanotechnologie napodobujícící biologické procesy Miniaturizace - daleko větší část bude umístěna přímo v oku