Psychologie zdraví Stres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Psychohygiena seniora
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Návykové látky, závislosti
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Principy, zásady a chyby
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Regulace úzkosti ve sportu
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Deprese Diagnostika a léčba
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
MOTIVACE.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Transkript prezentace:

Psychologie zdraví Stres

Stres Fyziologie stresu Příznaky stresu a jeho diagnostika Následky stresu

Fyziologie stresu Stres je reakcí organismu na zátěž. Selye (1993) pro značení tohoto procesu zpočátku používá termín strain – napětí. Vždy, jakmile vystavíme organismus zvýšenému napětí, dochází k reakci na toto napětí. Reakce se projevuje ve všech oblastech, tedy v oblasti psychické, která jako první reakci označuje negativní emocionální zážitek, který je doprovázen řadou procesů biochemických, fyziologických, kognitivních a behaviorálních. Všechny jsou zaměřeny na změnu stávající situace. O stresové situaci hovoříme v tom případě, že míra intenzity stresogenní situace je vyšší než schopnost či možnost daného člověka tuto situaci zvládnout. Obecně ji označujeme jako tzv. nadlimitní zátěž (nadhraniční). Ta vede k vnitřnímu napětí a ke kritickému narušení rovnováhy (homeostázy) organismu (Křivohlavý, 2001).

STRES = STRESOR + STRESOVÁ REAKCE STRES – reakce organismu na negativní životní události STRESOR – podnět, který spouští stresovou reakci. Může jím být jakákoliv změna uvnitř i vně organismu STRESOVÁ REAKCE – reakce, ve které se snižuje subjektivní schopnost kontroly. Může být popsána na rovině pozorovatelného chování, fyziologie (organismus), emocí a myšlenek (Černý, 2006).

Schéma reakcí organismu

Příznaky stresu Fyziologické příznaky stresu bolest a svírání na hrudní kosti, časté nucení na moč, snížení až nedostatek sexuální touhy Emocionální – citové příznaky stresu výrazné změny nálad, nadměrné pocity únavy, zvýšená podrážděnost Chování a jednání lidí ve stresu – behaviorální příznaky stresu - zhoršená kvalita práce, ztráta chuti k jídlu x přejídání, zvýšená konzumace alkoholických nápojů, více vykouřených cigaret za den

Obtíže spojené se stresem (Praško, 2002) Únava až pocity vyčerpání Lekavost, podrážděnost, stálé napětí Potíže se soustředěním na běžné denní úkoly nebo učení (pocit, že si nic nepamatuji – špatná koncentrace pozornosti) Problém soustředit se na příjemné aktivity Neschopnost odpočívat, uvolnit se, užívat si něco Zácpa nebo naopak chronické průjmy Bolesti hlavy Časté močení nebo nadměrné nucení na močení Problémy s usínáním, mělký spánek, časté buzení, probouzení se v noci apod.

Pocit únavy, nevyspání Pocity přetížení a nezvládání Ztráta vůle, obtíž se k něčemu přinutit, pocity deprese, bezmoc (např. už nikdy nebudu spokojený, nikdy to nedokážu apod.) Demoralizace, derealizace, depersonalizace (např. mám pocit, že nic neznamenám, cítím se jako za sklem apod.) Nadměrná bdělost, ostražitost Hněv Lítost nad životem plným shonu a napětí, bez schopnosti odpočívat Sebelítost Strach (o sebe, o svoje blízké, z odmítnutí apod.).

Diagnostika stresu dle chování lidí Zabezpečovací chování – ubezpečování se, že je všechno v pořádku (např. neustálé opakování scénářů, usínání s nožem v ruce, nepřiměřené zamykání apod.) Vyhýbavé chování – vyhýbání se situacím, ze kterých má člověk strach (má pocit, že situace nezvládne, nedokáže je překonat, a proto se jim raději vyhýbá) Odkládání nepříjemné činnosti – vede k hromadění nesplněných úkolů a přispívá k pocitu nezvládání Únik z nepříjemné situace – často si člověk vysvětlí, že bude lepší se nezúčastnit Vyhledání pomoci a ujištění – stresovaní lidé se u rodiny nebo přátel ujišťují, že je vše v pořádku (někteří navštěvují zbytečně i lékaře) Hádavost, vyčítání, obviňování druhých – stresovaní lidé se hádají, zvyšují hlas, vybuchují na své nejbližší, protože jsou nejistí sami sebou, potřebují utěšovat, ubezpečovat apod. Perfekcionismus v chování – stres působí na člověka tak, že se stává citlivějším a špatně snáší kritiku, proto se snaží dosahovat co nejlepších výsledků, ulpívá na detailech a snaží se dělat vše co nejlépe. To velmi vyčerpává. Neurotické projevy v chování – klepání nohou, přešlapování, pobíhání po místnosti, okusování nehtů, hraní si s předměty, s vlasy apod.

Následky stresu Stres způsobuje závažné potíže, které mohou začít tím, že se člověku nic nedaří, má nedostatek sebevědomí a nevidí žádnou naději do budoucna. Je důležité pozorovat, zdali nepoužívá následující fráze (Praško et al., 2003): Nic už nemá cenu Nikdy to nebude lepší Totálně jsem selhal To už nejde dále vydržet Nikdo mi nerozumí Všem jsem jenom na obtíž Všichni mě nakonec opustí apod.

Druhy únavy únava subjektivní a objektivní únava tělesná, psychická, senzorická a tenzní únava po statické či dynamické práci únava celková a místní únava primární a sekundární únava akutní a chronická únava normální a patologická

Literatura ČERNÝ, V. (2006). Jak překonat stres. Brno: Computer Press. JOSHI, V. (2005). Stres a zdraví. Praha: Portál. KŘIVOHLAVÝ, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál. PRAŠKO, J. et al. (2003). Deprese a jak ji zvládat. Praha: Portál. PRAŠKO, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti.