Cvičení se zaměřením na paměť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Nervová soustava.
Vědomí – teorie vědomí Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování Sternberg, kap. 3 Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie, Praha:
KmKII 2 M. Hádková.
PAMĚŤ.
Komunikace s dětským pacientem
7. Paměť.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Racionalizace informačních interakcí v maloobchodní činnosti.
Centrální nervový systém
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Symbolické funkce a jejich poruchy
Nervový systém lidského mozku
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Vyšší nervová činnost.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
PSB_ 393 NEUROP - 2 Podzim 2009 Mgr. L. Drhlíková PhDr. P. Humpolíček, Ph.D.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Cvičení se zaměřením na pozornost
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
UČENÍ A PAMĚŤ UČENÍ A PAMĚŤ Marek Lipenský Josef Srnec.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Mentální reprezentace
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Témata kognitivní psychologie
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
Nejsme myslící systémy, které mají emoce, jsme vysoce emoční systémy, které někdy myslí
PAMĚŤ.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Témata kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Cvičení se zaměřením na paměť

Pojem paměť Sternberg (2002) – prostředek, jímž saháme do své minulé zkušenosti proto, abychom tuto informaci užili v přítomnosti Ebbinghaus (1885)-Schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy

Pojem paměť Koukolík (2002) tabulka: Současná klasifikace paměťových modulů, jejich funkce a zúženého profilu informačního chodu (podle Willinghama, 1997) modulus funkce zúžený profil pracovní paměť udržuje aktivitu jiných prezentací prefrontální kůra explicitní paměť vědomá paměť pro fakta a události mediální části spánkových laloků, diencefalon priming vylaďuje percepční a pojmové reprezentace týlní, spánkový a čelní lalok motorické dovednosti učení novým motorickým dovednostem striatum klasické podmiňování vztah mezi smyslovými podněty a hybnou odpovědí mozeček emoční podmiňování vztah mezi smyslovými podněty a emoční odpovědí amygdala deklarativní (explicitní) fakta (sémantická paměť) události (epizodická paměť) med. temp. kůra diencefalon nedeklarativní (implicitní) procedurální (motorické dovednosti) -emoční -kosterní svalstvo neasociativní učení neokortex reflexní oblouky

Teorie pracovní paměti Baddeley (1966) 3 složky pracovní paměti fonologická smyčka - ukládají se zde zvukové neřečové a řečové informace, které se ztrácejí během dvou až tří sekund pokud nejsou opakovány, nehlasné opakování souvisí s aktivací Brockovy oblasti vizuospaciální náčrtník - si lze představit jako tabulku, na níž se rychle křídou napíší nějaká data, která jsou po krátké době smazána, čímž uvolní místo pro zápis jiných dat. Jde o podřízený subsystém, který může být narušen samostatně při zachování funkčnosti fonologické smyčky, souvisí s aktivací zrakové kůry týlních laloků i kůry temennícha čelních laloků centrální výkonnostní složka - propojuje záznamníky zrakově prostorové a zvukové s dlouhodobou pamětí, je také odpovědný za výběr strategie a plánování postupu při řešení určitého problému, vázáno na činnost předních a dorzolaterálních částí prefrontální kůry

Schéma mozkových struktur podílejících se na různých paměťových systémech (Markowitsch, 2000)

Cvičení paměti v programu NEUROP-2 KIQ – incidenční paměť LABYR – prostorová krátkodobá paměť, nonverbální učení LISEQ – verbální krátkodobá paměť NATE PAARE – verbální krátkodobá paměť RAUM – prostorová krátkodobá paměť FLASH – krátkodobá paměť MEMORY – paměťové neverbální hry