Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:ICT ve výuce Číslo a název šablony klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název ověřovaného materiálu: Digitální učební materiál pro výuku matematiky VY_32_INOVACE_MAT_224 Ročník:4. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Předmět:Matematika Tematická oblast:Statistika Téma:Četnost Jméno autora:Mgr. Eva Stammová Vytvořeno dne:Srpen 2012 Metodický popis, (anotace) Interaktivní výukový materiál slouží k seznámení se s dalšími pojmy statistiky a k získání dovedností při sběru a třídění zjištěných údajů.
Četnost
Četnost [n i ] (absolutní) počet jednotek, u nichž má znak stejnou hodnotu součet četností = rozsah souboru n 1 + n 2 + n 3 + …. + n i = n
Relativní četnost absolutní četnost vyjádřená procenty součet relativních četností = 100%
Příklad: Ve třídě HŠ 4 je 30 žáků. 4 žáci prospěli s vyznamenáním, 21 žáků prospělo, neprospěli 3 žáci a nebyli klasifikováni 2 žáci. Sestav tabulku četností. Urči relativní četnosti znaku „ prospěch“.
P s VPNpN AČ RČ 13%70%10%7% Ve třídě HŠ 4 je 30 žáků. 4 žáci prospěli s vyznamenáním, 21 žáků prospělo, neprospěli 3 žáci a nebyli klasifikováni 2 žáci.
Příklad: Každý z 250 žáků školy navštěvuje právě jeden volitelný předmět – 115 ANJ, 72 NEJ, 38 RUJ, 25 FRJ. Sestav tabulku četností. Urči relativní četnosti znaku volitelný předmět.
Příklad: Z 650 žáků školy 340 bydlí v místě školy, 210 dojíždí autobusem a 100 vlakem. Sestav tabulku četností. Urči relativní četnosti znaku docházka do školy.
Příklad: Střední škola vykazovala k 1.9. tento počet žáků v jednotlivých ročnících: 1.ročník – 112, z toho 65 chlapců 2.ročník – 89, z toho 47 dívek 3.ročník – 38 chlapců a 43 dívek 4.ročník – 84, z toho 33% chlapců. Vypracuj tabulku a urči četnosti znaků počet dívek a počet chlapců.
metodické poznámky snímek 3,4 – výklad snímek 5,6 – společná práce snímek 7-9 – samostatná práce žáků