Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
B) Nabídková funkce.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Ekonomická gramotnost
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Teorie rozdělování a její kontexty
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Teorie rozdělování a její kontexty
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Podstata přebytku spotřebitele
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
Ekonomie 1 Magistři Osmá přednáška Čistý přebytek na trhu výrobních faktorů.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury

Tržní struktury Dokonalá konkurence (DK): volný vstup do odvětví => no čistý přebytek Nedokonalá konkurence (NDK): není volný vstup do odvětví => může být čistý přebytek Formy NDK: - monopolistická konkurence - oligopol - monopol

Jednotlivé formy NDK Liší se tvarem křivky LRAC (průměrných nákladů v dlouhém období). AC průměrné náklady (= náklady na jednotku) V krátkém období jsou některé náklady fixní, nelze je měnit. Důvod: nelze měnit množství některých vstupů. V dlouhém období lze měnit všechny vstupy, ty mají variabilní charakter. Vstup a odchod z odvětví: je pohled „dlouhého období“ – v okamžiku vstupu nebo odchodu jsou všechny náklady variabilní.

Standardní tvar křivek SRAC a LRAC SRAC = průměrné náklady v krátkém období, některé zdroje fixní LRAC = průměrné náklady v dlouhém období, všechny zdroje variabilní Standardní tvar obou: nejprve klesající, potom rostoucí LRAC jako obalová křivka SRAC.

Co je za standardním tvarem Klesající část: dělba práce, synergické efekty, není nutno zvětšovat všechny vstupy Rostoucí část: docházejí produktivní jednotky, méně produktivní jednotky mají vyšší OPC, složitost řízení

Standardní tvar LRAC a tržní struktura Úzká LRAC jednotlivých firem v odvětví, není schopna protnout poptávkovou křivku: monopolistická konkurence Široká LRAC alespoň některých firem v odvětví, je schopna protnout poptávkovou křivku ve své rostoucí fázi: oligopol Široká LRAC: je schopna ve své klesající fázi protnout poptávkovou křivku: přirozený monopol (ekonomicky výhodný monopol)

Oligopol a čistý přebytek Oligopol: vysoké náklady na vstup do odvětví, k produkci je nutno mnoho fixních nákladů (FC). Firma se snaží maximalizovat zisk. V bodě maximalizace má kladný čistý přebytek (kladný ekonomický zisk). Nemusí v takovém případě docházet ke vstupu do odvětví Nadměrný vstup do odvětví (příklad koupaliště) Dynamika oligopolního trhu

Přirozený monopol Křivka LRAC firmy je schopna ve své klesající fázi protnout poptávkovou křivku Nejčastěji: síťová odvětví Firma opět maximalizuje zisk nebo o to usiluje, v bodě maximalizace dosahuje čistého přebytku (kladného ekonomického zisku). Nemožnost vstupu do odvětví, nevhodné substituty

Regulace přirozeného monopolu Firma může zneužívat svého postavení Problémy regulace: - má zákazník právo na daný statek? Nemusí jej přece kupovat - kdo má regulovat? Jak získává informace? Regulátor se stává na regulovaném závislý. Nejlepší regulace: usilovat o umožnění vstupu do odvětví.

Dočasný monopol v důsledku inovace V důsledku inovace je firma jediný producent na trhu Je-li inovace úspěšná, je po produktu poptávka a firma dosahuje kladného čistého přebytku (ekon. zisku). Čistý přebytek jako odměna za inovaci. Podnikatel riskuje, inovace nemusí být úspěšná. Dříve nebo později dojde k dalším inovacím, přebytek zmizí.

Cenová diferenciace Různí zákazníci platí za stejný produkt různé ceny. Pokud platí dobrovolně, není na tom nic špatného. Proč ne cenová diskriminace.

Formy cenové diskriminace Úplná: každý platí maximum, které je ochoten zaplatit. Problém se stanovením takové ceny. Nedochází zde ke ztrátě mrtvé váhy (nerealizovanému přebytku spotřebitele a výrobce).

Formy cenové diskriminace Množstevní slevy Slevy v různých obdobích Nutnost splnit nějakou podmínku (vystřihnout kupón) Typově podobné výrobky, náklady na lepší výrobek nižší než rozdíl mezi cenou lepšího a horšího výrobku (káva se šlehačkou mínus káva).

Co není cenová diskriminace Různí spotřebitelé (zákazníci) jsou odlišně nákladní. Potom má smysl jim prodávat stejný statek za různé ceny. Je to stejný statek? (Cizinci v hotelích, hradech, ….)

Monopson Jediný kupující U některých speciálních statků, které by si nikdo jiný nekoupil. Monopson na trhu VF: o daný VF má zájem jediný kupující. Vzniká zde čistý přebytek – jak na straně monopsonu, tak na straně jednotek VF, které jsou nakupovány.