SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ZÁKONITOSTI KOMUNIKACE VE SKUPINĚ. KOMUNIKACE A SEBEVĚDOMÍ, SELF- PREZENTACE (SELF-IMAGE), MEDIACE KLÍČOVÉ POJMY self-image, self-prezentace, vlastnosti lháře, sebevědomí, sebeláska, sebeúcta, správné držení těla, dobrý dojem
SELF-IMAGE, SELF- PREZENTACE Self- prezentací budeme rozumět způsob, jakým prezentujeme (představujeme a předkládáme k vnímání) sami sebe druhým osobám. Z hlediska zákonů sociální percepce víme,že nejdůležitější ze všech kroků v lidské interakci je moment utváření prvního dojmu.
VLASTNOSTI LHÁŘE Vlastnosti, kterými oplývá lhář: Méně gestikuluje Více se dotýká sám sebe na obličeji př. Škrábání krku Vyhýbavý, těkavý, nesouvislý pohled Méně slov Neprozrazuje o sobě moc Motorický neklid Udržování odstupu
SEBEVĚDOMÍ, SEBELÁSKA, SEBEÚCTA Dobrý dojem však nevzbudíme jako lidé s nízkým sebevědomím. Dobře působí lidé zdravě sebevědomá, mající úctu k sobě samému a disponující schopností ovládat své emoce. Sebeúcta začíná u sebelásky. Člověk by se měl mít rád takový, jaký je. Mít rád i to, jak vypadá. Když s něčím není spokojený, podniknout takové kroky, aby dosáhl pro sebe přijatelného zlepšení.
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Prvním důležitým bodem, jak zaujmout na schůzce je náš postoj těla. Neměli bychom se krčit, ani příliš povyšovat.
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Obrázek 1: Správné držení těla: Zdroj: Lewis, 1995
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Důležité je oslovení jménem Oční kontakt Obrázek 2: Pohledová zóna při formální (vlevo) a neformálním (vpravo) setkání Zdroj: Lewis, 1995
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Pozor na dotyky Ovládat čas a prostor Dbejme vhodný střih při oblékání Ovládat dobře komunikaci Buďme opravdoví
DOBRÝ DOJEM Hospodařte s každou vteřinou prvního setkání. Být dobrým posluchačem je skutečně účinnější způsob, jak udělat dobrý dojem, než být nadaným řečníkem. Buďte si vědomi čehokoli, čím byste mohli vyvolávat u druhých negativní pocity - i když třeba neobjektivně a nespravedlivě - a snažte se tyto vlastnosti překonat. Také si buďte vědomi toho, čím můžete na druhé působit pozitivně, a na těchto svých silných stránkách stavte. Význam prvního dojmu krátkého mezilidského kontaktu je patrná z následujícího procentuálního zastoupení jednotlivých komponent. Celých 55% působení představuje úprava zevnějšku a neverbální komunikace, dalších 38% pak intonace, výška a síla hlasu a pouhých 7% výsledného dojmu je dáno vlastním („řečeným“) obsahem. Je patrné, jak s postupující vizualizací médií narůstá intenzita vnímání a zároveň jak se posunuje jeho obsah v neprospěch racionálních složek.
CÍLE KAPITOLY pochopení jakými vlastnostmi oplývá lhář, znalost pojmu jako sebevědomí, sebeláska, sebeúcta, porozumění zdravého držení těla, pochopení dobrého dojmu.
DĚKUJI ZA POZORNOST