Místní Agenda 21 v ČR Ing. arch. Marie Petrová Výbor pro udržitelné municipality RVUR Praha, 16. prosince 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Advertisements

KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Celostátní síť pro venkov
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a Zdraví 21 v kraji Vysočina.
Místní Agenda 21 v České republice a zahraničí Ing. arch. Marie Petrová Brno, 20. února 2013.
Propojování metod kvality ve Zdravém městě Kopřivnice Propojení metod kvality.
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Udržitelnost z pohledu kvality územního rozvoje Konference k aktuálnímu stavu udržitelného rozvoje na místní úrovni Ministerstvo životního prostředí
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Národní síť Zdravých měst ČR Místní Agenda 21 Brno, NKQ, 20. února 2013.
Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice, Hodnocení MA21 Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice,
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Koncepce podpory místní Agendy 21 v ČR zpracování strategického dokumentu 2010.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a ZDRAVÍ 21 v kraji Vysočina.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
© NSZM ČR1 Národní síť Zdravých měst ČR Mezinárodně certifikovaná asociace měst, obcí a regionů - realizátorů místní Agendy 21 a Projektu Zdravé město.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Místní Agenda 21 v České republice a zahraničí Ing. arch. Marie Petrová Praha, 28. února 2012.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR Ing.arch. Marie Petrová PS URROU,
Pracovní skupina pro místní Agendu 21 RVUR Pracovní skupina pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR MMR, 11. prosince 2009.
Zdravý Kraj Vysočina a MA21 Jana Böhmová Zdravý Kraj Vysočina a MA21 Rok 2004: realizace projektu Zdravý kraj aktivní člen NSZM ČR realizátor.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Místní Agenda 21 Ing. arch. Marie Petrová MMR. PS URROU
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
1 Rada vlády pro udržitelný rozvoj Mikrotým k implementaci Strategie udržitelného rozvoje ČR ve spolupráci ústřední státní správy s územní veřejnou správou.
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Ohlédnutí za deseti lety řízení kvality na Městském úřadě Kopřivnice
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Podpora strategické práce ve veřejné správě
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR PS URROU, 3. června 2010.
Desatero problémů – „10P“
Angažovanci Petr Holý - ORR.
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Společenská odpovědnost v rámci Národní politiky kvality
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Partnerství pro Vysočinu & Vysočina 21
Zdravý kraj Vysočina Marta Vencovská
Odbor pro udržitelný rozvoj
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Místní Agenda 21 v ČR Ing. arch. Marie Petrová Výbor pro udržitelné municipality RVUR Praha, 16. prosince 2014

Místní Agenda 21 nástroj pro naplňování principů udržitelného rozvoje na místní/regionální úrovni metoda kvality veřejné správy (MV) zastřešující proces

Obecné zásady Dobrovolnost Politická podpora Vize, cíle Integrovaný přístup, synergie Kritéria, měřitelnost Participace veřejnosti Role modelových měst Spolupráce měst s experty Síťování

Historie 1992 – Rio de Janeiro – Agenda 21 MŽP převzalo za Československo a později za Českou republiku mezinárodní závazky 90. léta: - pilotní projekty - informační a metodická podpora ČEÚ - MA21 ve Státní politice ŽP a Akčním plánu EVVO

Systém hodnocení MA21 v ČR od 2004 Pracovní skupina MA21 RVUR Koordinace MŽP Kritéria MA21 (schválena RVUR 2006) Databáze MA21(MŽP, CENIA) Kontroly na místě, obhajoby – kat. „B" Audit, expertní hodnocení – kat. „A“

Koncepce podpory MA21 v ČR Koncepce podpory MA21 – dokument vznikl ve spolupráci s resorty a municipalitami Akční plán součástí dokumentu Koncepce schválena Usnesením vlády č ledna 2012

Kritéria MA21 1/ 21 kritérií v 5 kategoriích - Zájemci -Kategorie D/C/B/A 2/ sady kritérií pro -Malé obce do 2000 obyvatel -Obce/města -Mikroregiony -Kraje -MAS

Struktura MA21 1. Organizační zázemí, plánování a hodnocení postupu MA21 2. Zapojení veřejnosti, místní partnerství, komunitní plánování ke kvalitě života a UR 3. Strategické řízení k udržitelnému rozvoji, monitorování UR 4. Komunikace, propagace, informovanost, sdílení dobré praxe 5. Financování, motivace v rámci MA21

Struktura MA21 1. Organizační zázemí, plánování a hodnocení postupu MA21  Ustanovení zodpovědného politika pro MA21 [D]  Ustanovení koordinátora MA21 (v rámci úřadu či organizace zřízené městem/obcí) [D]  Existence skupiny pro MA21 - neformální [D] - oficiální [C]  Schválení dokumentu k MA21 zastupitelstvem města/obce [C]  Projednání pravidelné zprávy o MA21 radou nebo zastupitelstvem města/obce [C]

Struktura MA21 2. Zapojení veřejnosti, místní partnerství, komunitní plánování ke kvalitě života a UR  Plánování s veřejností (akční nebo komunitní plánování) [D]  Společné zapojení zástupců občanského sektoru a podnikatelského sektoru do aktivit v rámci MA21 [D)  Pořádání veřejného fóra UR/MA21 k celkovému rozvoji města/obce [C]  Stanovení a sledování vlastních indikátorů vyplývajících z komunitního plánování [B]  Spokojenost obyvatel s kvalitou života v obci/městě a s procesem MA21 [B]

Struktura MA21 3. Strategické řízení k udržitelnému rozvoji, monitorování UR  Strategie UR města/obce nebo strategický plán k UR schválené zastupitelstvem města/obce [B]  Dílčí koncepce, která naplňuje principy UR, schválená zastupitelstvem města/obce [B]  Sledování mezinárodních indikátorů UR [B]  Ustanovení orgánu rady nebo zastupitelstva města/obce pro sledování stavu UR [A]  Udr ž ení/zlepšování stávajícího stavu a vlivu na UR (dle indikátorů) [A]

Struktura MA21 4. Komunikace, propagace, informovanost, sdílení dobré praxe MA21  Aktualizace webové stránky s informacemi o MA21 [D]  Uveřejňování zpráv o MA21 v místních/regionálních/celostátních médiích [D]  Pořádání osvětových kampaní k UR (Den Země, Evropský týden mobility apod.) [C]  Realizace osvětových akcí k UR, MA21 a souvisejícím tématům pro úřad nebo veřejnost (mimo kampaň) [C]  Aktivní zveřejňování vlastních příkladů dobré praxe [C]

Struktura MA21 5. Financování, motivace v rámci MA21  Finanční podpora aktivit MA21 vyplývajících z komunitního plánování - jednorázová [D] - systém [C]  Získávání externích zdrojů pro realizaci aktivit MA21 [C]

Postup v implementaci MA21 Kategorie D: kampaně, místní partnerství > zázemí MA21 v úřadu, dílčí akce Kategorie C: komunitní plánování  systém komunitního plánování k UR Kategorie B: strategické řízení  strategický plán k UR + indikátory + finanční n. „MÍSTNÍ AKCE 21“, projekty a aktivity pro kvalitu života v rámci systému uplatňování udržitelného rozvoje Kategorie A: prokazatelné dobré výsledky > kvalitní rozvoj k UR, spokojenost obyvatel

Hodnocení místní udržitelnosti Kategorie B 2014 města Litoměřice Kopřivnice, Vsetín mikroregion Drahanská vrchovina obec Křižánky ● Kontroly na místě (říjen): - systém MA21, řešení problémů, meziroční zlepšení - sledování 10 oblastí - stav UR - témata - změny, trendy, slabiny Veřejná obhajoba (konference NSZM ) Naplnění kategorií „C“ a „B“ podmínkou pro stupně kvality ve veřejné správě a ocenění MV ( 2014?)

Hodnocení místní udržitelnosti Kategorie A – Chrudim ● vlastní audit UR expertní posuzování (2013) ● metodika hodnocení - vychází z Aalborských závazků ● pilotní testování metodiky (Chrudim, Vsetín, Litoměřice, Kopřivnice)

Hodnocené oblasti UR 1. Správa věcí veřejných a územní rozvoj 2. Kvalitní životní prostředí 3. Udržitelná spotřeba a výroba 4. Doprava a mobilita 5. Zdraví obyvatel 6. Místní ekonomika a podnikání 7. Vzdělávání a výchova 8. Kultura a místní tradice 9. Sociální prostředí v obci 10. Globální odpovědnost Témata v návaznosti na Aalborské závazky / pro kontroly na místě „B“ ●

Národní síť Zdravých měst ČR -Asociace municipalit (od 1993, v rámci WHO)) -Více než 100 členů (vč. krajů) -Většina realizátorů MA21 členy NSZM -Všechny municipality kat. A a B členy -Metodika -Školení, trénink (Školy Zdravých měst 3krát/rok) -Certifikace koordinátorů -Dobrovolná dohoda s MŽP, MV, MMR, SMO…

LA21 European Roundtable Mezinárodní spolupráce, výměna zkušeností (od 2006) MA21 aktuálně v evropských zemích – různé pojetí Prezentace české cesty – velký zájem Důraz na vědu a výzkum, spolupráce s městy

ICLEI – Informed Cities …co taky zaznělo… Město: složitý systém - sdílení inteligence … Propojování – „lineární“ myšlení je pouze pro jednoduchá řešení Government: od „organized“ (hierarchický, technokratický) k „self organized“ (horizontální spolupráce) „Local Governments – global actors“ „Myslíme to doopravdy? Nebo je to jen taková hra?...“

7. Akční program pro životní prostředí „Spokojený život v mezích naší planety“ EU Prioritní cíl č. 8: Posílit udržitelnost měst EU prosazovat účinnou koordinaci různých úrovní správy zapojovat regionální a místní orgány do plánování a tvorby politik podporovat inovace a osvědčené postupy ve městech (např. místní Agendu 21) vytvářet sítě zvyšovat informovanost zapojovat místní subjekty šířit dobrou praxi

7. Akční program pro životní prostředí „Spokojený život v mezích naší planety“ EU Konkrétní navrhovaná opatření: vymezit a dohodnout soubor kritérií pro posuzování environmentální výkonnosti měst s ohledem na ekonomické a sociální dopady zajistit, aby města měla informace o finančních prostředcích na opatření ke zlepšení svého udržitelného rozvoje a měla k těmto prostředkům přístup.

…změnit způsob myšlení … a užívat si to

„Změnou, na kterou čekáme, musíme být my sami“ Gándhí

Děkuji za pozornost Praha, 16. prosince 2014 Výbor pro udržitelné municipality RVUR